Pantofarii care au dat in mintea copiilor

la fabrica bucuresteana de incaltaminte Antilopa, Letitia Marandici a hotarat, din cauza veniturilor prea mici, ca este timpul sa schimbe locul de munca. A urmat o perioada de cativa ani in care a lucrat la mai multe companii private, dupa care s-a gandit sa isi deschida un mic magazin de incaltaminte intr-unul din centrele comerciale din cartierul Titan. Desi profitul nu era mare, vanzarile magazinului ii asigurau un trai decent. "stiam absolut totul despre vanzarile de incaltaminte. Lucrasem i

la fabrica bucuresteana de incaltaminte Antilopa, Letitia Marandici a hotarat, din cauza veniturilor prea mici, ca este timpul sa schimbe locul de munca. A urmat o perioada de cativa ani in care a lucrat la mai multe companii private, dupa care s-a gandit sa isi deschida un mic magazin de incaltaminte intr-unul din centrele comerciale din cartierul Titan. Desi profitul nu era mare, vanzarile magazinului ii asigurau un trai decent. „stiam absolut totul despre vanzarile de incaltaminte. Lucrasem in productie, iar prin intermediul magazinului am luat practic legatura direct cu piata”, spune Letitia Marandici. Ideea de a deschide un atelier de productie a aparut dintr-o intamplare. Una dintre prietene cauta sa cumpere pantofi de calitate pentru copilul sau. Cornelia Tianu a apelat la sfatul Letitiei Marandici cunoscand experienta acesteia in domeniul incaltamintei. „Mi-am dat seama ca pantofi de calitate pentru copii se gasesc greu. Pe piata exista cerere, insa oferta era foarte mica. Asa am ajuns sa ma intreb de ce nu as produce eu”, spune Letitia. Investitiile necesare deschiderii unui mic atelier de productie erau insa destul de mari. In urma unei discutii despre pantofii copilului Corneliei Tianu, aceasta s-a intrebat, la randul ei, de ce nu ar investi ea intr-un mic atelier de productie de incaltaminte. „I-am propus Letitiei un fel de asociere in participatiune. Ea venea cu experienta in domeniu, iar eu cu investitiile”, spune Cornelia Tianu. Asa ca nu au stat mult pe ganduri si, in vara acestui an, au infiintat compania tara Piticilor. In afacere a fost cooptat si fiul Letitiei Marandici care s-a ocupat in primul rand de cercetarea pietei. „Vroiam sa vad concret ce modele sunt cerute pe piata. Nu ne puteam apuca de productie fara un studiu de piata clar”, spune Cosmin Marandici. Intre timp, firma a deschis un atelier de productie in comuna Pantelimon, langa Bucuresti. Investitia initiala a fost de 10.000 de euro, aproape jumatate din acesti bani fiind destinati achizitiei de utilaje. De restul de bani au cumparat in principal materie prima. Pentru angajari au dat anunturi in ziar. Aveau nevoie de patru oameni, insa au inceput sa apara probleme. Fie salariile solicitate erau destul de mari, iar posibilitatile financiare ale companiei destul de limitate, fie experienta profesionala a multora nu era satisfacatoare. Pana la urma au gasit persoanele de care aveau nevoie. Pentru definitivarea modelelor cu care urmau sa iasa pe piata au decis sa mearga la o gradinita de copii pentru a le incerca. Daca insa problema productiei era rezolvata, trebuiau sa se gandeasca la sistemul de vanzari. „Am dat anuntul de angajari in ziar, insa am primit unele telefoane de la distribuitori. La magazinul pe care il aveam am renuntat atunci cand ne-am decis sa investim in productie”, spune Letitia Marandici. Activitatea efectiva a demarat in urma cu circa doua luni, in acest moment productia zilnica fiind de 36 de perechi pe zi. Firma nu produce decat incaltaminte din piele. Marea problema este data insa de diversificarea canalelor de distributie. Nefiind o afacere de volum, potentiale contracte incheiate cu un lant de hipermarketuri nu se pot realiza. Ramane varianta distribuitorilor sau contactarea directa a diverselor magazine. Daca pana acum vanzarile micului atelier au fost facute in principal prin distribuitori, cautarea unor mici magazine care sa achizitioneze marfa produsa este unul dintre urmatoarele obiective. „Peste 80% din productia realizata pana acum am reusit sa o vindem. Incercam sa cream modele care sa aiba succes pe piata, iar cererea venita din partea distribuitorilor ne da o imagine coerenta a pietei”, spune Letitia Marandici. Practic, in doua luni de functionare firma a produs circa 800 de perechi de pantofi din care a reusit sa vanda peste 600. Daca pretul mediu al unei perechi este de circa 400.000 de lei, asta presupune o cifra de afaceri de circa 24 milioane de lei. „Firma nu isi acopera deocamdata cheltuielile, insa nici nu ne-am propus sa facem asta in doua luni. Ne propunem o rata a profitului de circa 10%. Cred ca va trebui sa mai investim, iar de recuperarea investitiei vom putea vorbi abia de anul viitor”, spune Cornelia Tianu. Succesul afacerii va depinde insa atat de modalitatea in care actionarii vor gasi resursele de dezvoltare rapida prin cresterea productiei, cat si prin diversificarea modalitatilor de vanzare. Esentiala pentru acest business este cresterea capacitatii de productie, care sa permita atragerea de comenzi mari.

business start
Investitia minima: aproximativ 10.000 de euro. Jumatate din acesti bani ar trebui investiti in achizitia de utilaje: o masina de cusut, una de subtiat, o presa, o masina de finisat, foarfece pentru tipare. In momentul in care afacerea creste ar trebui investit in achizitia unei masini de tras varfuri, al carei pret este mai mare de 15.000 de euro. Restul de 5.000 de euro ar trebui investiti in achizitia de materii prime si amenajarea atelierului. Trebuie luata in calcul finantarea costurilor afacerii in primele luni de functionare pana in momentul gasirii pietei de desfacere.
Angajati: initial este nevoie de cinci lucratori: un cusator, un croitor, un talpuitor, un modelier si un om care sa se ocupe de lipit. Numai salariile lunare ale acestora vor depasi 20 milioane lei.
Distributia: este esentiala pentru orice afacere care are la baza productia. Pana la angajarea unor oameni care sa se ocupe de vanzari trebuie gasiti, in primul rand, distribuitori. Poate fi incercata si metoda contactarii directe a magazinelor. Afacerea trebuie sa tinda catre comenzi mari venite din partea unor retele de magazine specializate sau de hipermarketuri. Daca lucrati prin intermediul unor distribuitori, aveti dezavantajul adaosului practicat de acestia. Pretul va creste considerabil, ceea ce va poate diminua vanzarile.

puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· Este o afacere care nu presupune investitii mari si pentru care se pot obtine destul de usor finantari.
· Productia de incaltaminte pentru copii este o afacere de nisa. Pe piata nu exista multe firme care sa se ocupa exclusiv de productia de incaltaminte pentru copii.
· Pe piata exista foarte multa marfa ieftina, fabricata din inlocuitori de piele. Va fi destul de greu sa impuneti produse din piele, care au un pret mai mare.
· Pentru a deveni viabila, afacerea trebuie transformata in una de volum, ceea ce presupune investitii consistente in extinderea productiei si in dezvoltarea continua a noi canale de vanzare.