Să intri pe o piață străină este extrem de dificil, indiferent de domeniul în care activează businessul tău. Mărturie stau declarațiile antreprenorilor români care au încercat să deschidă operațiuni în afara granițelor. Să lansezi însă un brand de lux pe care să-l impui lângă Armani, Trussardi sau Baldinini pe o piață cel puțin dublă decât a României poate fi o aventură care rămâne de văzut dacă se va termina cu „happy end“.

Ilie Cornea, proprietarul producătorului de pantofi Denis Shoes, pariază că brandul său Denis îi va cuceri pe ruși, ucrainieni, și nu numai. „Am intrat în Ucraina anul trecut, așa cum ne-am planificat, iar în prezent avem două magazine în Kiev, într-unul din mallurile cele mai mari ale capitalei“, spune antreprenorul de la Suceava, menționând că, pe o astfel de piață, pantofii comercializați sub brandul Why Denis (mass market) costă cu 50%-60%  mai mult decât în România, în timp ce portofoliul de lux (pantofi produși sub brandul Denis) se vinde și mai scump. Kiev a fost primul pas, pentru că Ilie Cornea va deschide magazine și la Lvov, Donețk și Odesa. „Anul acesta vrem să deschidem și în Rusia, costurile pentru Kiev și Moscova fiind similare. Planurile vizează și Kazahstanul. Este o piață peste Ucraina și Rusia“, declară suceveanul, optimist fiind că aceste inaugurări îi vor aduce creștere și în 2013, după ce anul trecut cifra de afaceri a înregistrat un plus de 10%.  Anual, Denis Shoes vinde peste 300.000 de perechi de pantofi.

Iar după cucerirea Europei de Est, Cornea intenționează să deschidă magazine și în Statele Unite. Până atunci însă, livrează comenzi în America, dar și în Danemara sau Rusia, pentru diferiți parteneri. Iar cu acest segment și cu magazinele din străinătate, exportul ajunge la 20%-25% din cifra de afaceri a Denis Shoes.

Conectat la consumator

Dacă Ilie Cornea a ales să se extindă cu magazine în afara țării (și nu numai, pentru că și retailerul Musette, de exemplu, are unități în afara granițelor), Petru Chiriac, managing partner al retailerului Il Passo se conectează cu străinătatea doar online. Mai exact, livrează marfă pentru clienți în diferite colțuri ale Europei, din Bulgaria, Ungaria, Cehia până în țările nordice. „Așteptăm încă momentul potrivit pentru a face acest pas (extinderea în străinătate n.red). Dar magazinul on-line face livrări în afara țării“, spune antreprenorul, menționând că astfel asigură distribuția produselor Il Passo cât mai aproape de consumatori. Chiar dacă livrează și la nivel internațional, acesta nu reușește să depășească 40% din valoarea vânzărilor unei unități fizice.  Anual, Il Passo vinde 80.000 de perechi de pantofi, iar targetul principal rămâne România, în ciuda faptului că consumatorul local s-a schimbat.

„Comportamentul de cumpărare al românului s-a modificat în ultimii ani, în contextul situației economice actuale. El este mai calculat, foarte atent la bani, dar urmărește, de asemenea, produse de calitate“, explică Chiriac care, de curând, a atacat o altă nișă, cea a outleturilor. La finalul anului trecut, Il Passo a deschis prima sa astfel de unitate. „Nu excludem posibilitatea de a deschide și alte magazine outlet în țară“, conchide acesta.

Potrivit unei estimări Capital, cei mai mari retaileri de încălțăminte din România vând anual aproximativ cinci milioane de perechi de pantofi. Liderul pieței rămâne Leonardo, care are și cea mai extinsă rețea de magazine.

200  de mii de euro este investiția medie într-un magazin de încălțăminte. Suma variază însă în funcție de suprafață.