Taximetria aeriană a prins aripi în ultimii trei ani. Şi, deşi aparent este vorba de o piaţă foarte nişată, pe ea activează deja 10-15 jucători.
«Un taxi pentru drumurile noastre“. Sloganul serviciului de aerotaxi al companiei Regional Air Services redă, pe scurt, principalul avantaj al taximetriei cu avionul: acela de a scuti o mulţime de nervi şi timp pe care, îndeobşte, le asociem deplasării cu maşina, din cauza calităţii precare a drumurilor, pe de o parte, şi traficului, pe de altă parte. De altfel, potrivit reprezentanţilor industriei, destinaţiile pentru care sunt solicitate astfel de servicii se află, în general, pe teritoriul României. Arareori pentru deplasări dintr-o parte în alta a oraşului şi mai degrabă dintr-un colţ al ţării în altul. „De foarte multe ori, aceste curse impun mai multe escale. Este, astfel, foarte uşor pentru un om de afaceri să ajungă în aceeaşi zi la mai multe şedinţe din oraşe diferite, fără a resimţi oboseala şi disconfortul transportului rutier sau al celui aerian clasic“, laudă serviciul Cristina Mitchievici, directorul de vânzări al Regional Air. În general, companiile au contracte cu toate aeroporturile şi aerodromurile interne şi cu o bună parte din cele internaţionale, singura problemă fiind faptul că „din nefericire, multe din aeroporturile noastre nu mai au program non-stop şi a început să fie dificil să organizezi un zbor cu mai multe aterizări pe aeroporturile din ţară“, după cum se plânge Nicu Bîtă, directorul altei companii din domeniu, Alfa Air.
În afara graniţelor, solicitările sunt rare. Dovadă că, după cum spune Ion Roşu, directorul companiei Corsarul Roşu, „am fost apelaţi de câteva ori şi pentru curse externe, dar nu s-au concretizat“. Mai norocos, Nicu Bîtă, de la Alfa Air, afirmă că deplasările în străinătate în timpul verii le întrec pe cele naţionale, în top clasându-se, previzibil, destinaţiile turistice apropiate României: Turcia, Grecia şi Bulgaria. La Regional Air, spune Cristina Mitchievici, „foarte multe cereri sunt îndreptate către capitalele altor ţări europene, în aceste cazuri fiind solicitată, de cele mai multe ori, disponibilitatea aeronavei pe termen mai lung. Aşadar, pilotul stă la dispoziţia pasagerilor, ruta sau data întoarcerii putând fi modificată în funcţie de necesităţile acestora. Cu alte cuvinte, dacă cineva îşi doreşte, poate avea avionul la scară.“
Pornind de la această afirmaţie, este uşor de intuit, deci, cam cum arată clienţii care au renunţat la transportul pe patru roţi în favoarea celui aerian. Îi descrie, în câteva cuvinte, reprezentanta Regional Air: „Om de afaceri, 35-55 ani, cu venituri medii sau, mai ales, mari, nonconformist, practic, inteligent, grăbit, eficient, eventual pasionat el însuşi de aviaţie. Călătoreşte frecvent în străinătate şi, de cele mai multe ori, este conectat la mediul de afaceri extern“. Cum oamenii de afaceri au fost afectaţi puternic de dificultăţile financiare ale ultimului an, evident că „numărul clienţilor nou-veniţi în ultima perioadă este în scădere faţă de anul trecut“, după cum remarcă Ion Roşu.
Bucureştenii zboară cel mai des
Chiar dacă majoritatea companiilor care activează pe acest segment nu au sediul în Capitală, toate cad de acord că cele mai multe cereri provin din Bucureşti, „clienţii din această zonă fiind mult mai deschişi către soluţii neconvenţionale“, după cum remarcă Cristina Mitchievici. Receptivi sunt, de asemenea, locuitorii marilor oraşe transilvănene şi, în mai mică măsură, cei din Constanţa şi Tulcea. În restul ţării, eventualii clienţi au rămas încă fideli deplasării cu automobilul.
În mare, piaţa de aerotaximetrie din România se apropie de o sută de milioane de euro, dificultăţile în calea unei estimări exacte provenind din faptul că, pentru o bună parte din companii, acest serviciu face doar parte dintr-o paletă mai largă de oferte.
400 de euro poate costa un zbor pe ruta Bucureşti – Constanţa în sezonul de vară. Atenţie, însă: acesta este preţul calculat pentru o singură persoană
Instrucţiuni de îmbarcare
Tarife Potrivit Cristinei Mitchievici, „preţul pe ora de zbor variază în funcţie de aeronavă, de la 125 euro, în cazul unui avion de tip DA 20 Katana, la 1.400 euro, în cazul unui Hawker Beechcraft B 200. Acesta din urmă este avionul business nr. 1 în Europa şi are nivel maxim de confort“. Cu excepţia curselor externe, la aceste preţuri trebuie adăugată şi TVA.
Capacitate În general, numărul pasagerilor care pot fi transportaţi într-o cursă este cuprins între trei şi opt.
Siguranţă Pasagerii nu sunt nevoiţi să-şi facă asigurare înainte de a urca la bord, poliţa plătită pentru aeronavă incluzând şi asigurarea călătorilor.