Noul studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti pare o copie „la indigo“ a proiectului expirat din 2008. De altfel, de-a lungul timpului, mai multe firme au prezentat oficialilor Ministerului Transporturilor variante ale aceluiaşi proiect și au încasat onorarii.
Odiseea autostrăzii Sibiu-Pitești a intrat deja în procedura de licitații la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După ani de amânări și blocaje, cei aproximativ 116 kilometri de autostradă, între Sibiu-Pitești, se construiesc în baza unui studiu de fezabilitate realizat încă din anul 2008. Constructorii îi vom afla la începutul anului viitor, dar primele lucrări încep abia în 2019. Proiectarea durează aproximativ 12 luni, iar costul celor aproximativ 116 km este de aproximativ 3 miliarde de dolari.
Calcule eronate
Termenul realist privind construirea autostrăzii Sibiu-Pitești depinde de finanțare și de obținerea acordului de mediu. Astăzi, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu are bani și nici aprobarea Ministerului Mediului pentru construcția autostrăzii care traversează Carpații Meridionali. Oficialii guvernamentali vor să construiască cei 116 kilometri cu bani europeni, dar pentru asta trebuie să convingă Comisia Europeană să aprobe proiectul, cu tot cu împărțirea lucrărilor în cinci segmente. Tragic este că, în faţa oficialilor europeni, Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, va fi nevoit să se prezinte cu un proiect suspectat de inginerii cu experienţă în construcţia de drumuri şi autostrăzi din România ca fiind plagiat. „Acest obiectiv, autostrada Sibiu-Pitești, poate fi promovat pe documentația din 2008. Oamenii spun «nu avem studii de teren, relieful este același, nu se traversează cursuri importante de apă». Specialiştii Institutului Geologic al României ne-au furnizat un studiu (…). Al patrulea sau cincilea consultant vine și demonstrează că acelaşi traseu este fezabil“, a declarat directorul general al CNAIR, Ştefan Ioniţă, în faţa specialiștilor în construcția drumurilor din cadrul Asociaţiei Generală a Inginerilor din România. În teorie, un studiu de fezabilitate confirmat de atâtea ori de mai multe companii de profil ar trebui să fie „beton“. Cu toate acestea, iar istoria recentă ne-a demonstrat, studiul de fezabilitate se dovedește de cele mai multe ori eronat în momentul în care se începe construcția efectivă. Totuși, lucrurile trebuie să avanseze. „Nu există altă opțiune. La finele lunii octombrie vom ridica în SEAP alte două sectoare din autostrada Sibiu-Pitești. Rămâne de clarificat doar tronsonul 3. Proiectarea și execuția loturilor 2 și 3 din autostrada Sibiu-Pitești sunt în procedură de licitație“, a explicat Ștefan Ioniță.
Cât au costat studiile pentru autostrada Sibiu-Pitești
Conform CNAIR, studiul de fezabilitate (SF) pentru autostrada Sibiu-Pitești realizat în anul 2008 a costat aproximativ 2 milioane euro, bani încasați de compania IPTANA. În prezent, SPEA-Tecnic, asocierea care trebuia să reactualizeze SF-ul din 2008, a încasat aproximativ un milion de euro. „Asocierea și-a încheiat activitatea. Instanța va stabili dacă și cât mai trebuie să plătim. Deschidem ofertele pentru loturile 1 și 5, în primăvară vom avea constructori pentru toate loturile. Primii constructori îi vom avea în ianuarie-februarie, sper să nu avem probleme cu aceste contestații“, susține Ioniță. El a precizat că o parte din autostradă se poate finaliza în 2020, „dacă avem condiții legislative și constructori“. Întrebat care sunt firmele care au depus oferte pentru construcția celor două loturi din autostrada Sibiu-Pitești, oficialul CNAIR a spus că sunt interesate foarte multe firme, „companii din România, Europa și Asia“.
La dezbatere a participat și Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Acesta a atras atenția că „este nevoie de un act guvernamental prin care să stabilim reguli de păstrare, inventariere, cercetare a arhivelor, întocmite cu prilejul realizării studiilor proiectelor obiectivelor strategice, cu precădere ale studiilor geotehnice“. În opinia fostului ministru, doar astfel poate exista continuitate şi eficienţă în abordarea proiectelor de infrastructură importante. Potrivit acestuia, încă din 1998 există planuri de amenajare a teritoriului care stabilesc traseele de autostrăzi. „Aceste planuri sunt aprobate de Parlament prin lege. Traseul autostrăzii Sibiu-Piteşti e stabilit de atunci! Studiul este plagiat, peste 90% este identic. IPTANA a făcut 600 de forări geotehnice, au trecut anii și dosarele au stat în sertare. Am avut alt contract, alți bani aruncați“, a arătat fostul ministru al Transporturilor.
Câți kilometri de autostradăse vor finaliza în acest an
Dacă la începutul anului, oficialii MT au anunțat că 2017 se construiesc 90 kilometri de autostradă, la începutul acestei luni conducerea CNAIR a precizat că vom avea numai 65 de noi kilometri. În primele şase luni ale acestui an s-au inaugurat 15 kilometri de autostradă, iar până la sfârşitul lui 2017 se vor da în folosinţă încă trei loturi, în lungime totală de aproximativ 50 de kilometri. „Loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda şi lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva se vor inaugura până la sfârșitul acestui an. Noi am spus la începutul anului că vom avea încă aproximativ 90 km de autostradă. În urma controalelor am tras concluzia că antreprenorul lotului 3 din Lugoj-Deva nu poate respecta graficul de lucrări. (…) Am penalizat constructorul autostrăzii Lugoj-Deva pentru nerespectarea termenelor și prevederilor contractuale“, a precizat directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță.
Remus Borza: Toate partidele au o culpă la colapsul infrastructurii
Deputatul independent Remus Borza a declarat că toată clasa politică este vinovată pentru situația infrastructurii românești. „Trebuie să aceptăm și să recunoaștem că toate partidele parlamentare, în ultimii 27 de ani, au gestionat acest domeniu strategic, respectiv PSD, PNL, PD sau PDL. Și în dreptul guvernului tehnocrat, anul trecut, am raportat cu mândrie patriotică tot zero kilometri de autostrăzi. Toți au o culpă și o responsabilitate în ceea ce privește colapsul acestui sector economic“, a explicat Borza, într-un comunicat de presă. Parlamentarul a precizat că din 2,5 miliarde euro fonduri structurale și de coeziune, în primele 6 luni am adus în țară doar 4 milioane euro. „Doar în august am acreditat cele 7 autorități de management cu vreo 3 ani întârziere. I-am dat un cec în alb ministrului pe perioadă determinată, până la viitoarea sesiune și nu necondiționat. I-am cerut să restructureze companiile din portofoliul ministerului pe criterii de eficiență economică, să vină cu o strategie coerentă de investiții sectoriale și cu un grafic asumat“, a explicat Borza și de ce a fost printre parlamentarii care au votat împotriva moțiunii pe transport inițiată de grupurile parlamentare PNL-USR.
Din harta traseului autostrăzii Sibiu-Pitești se poate observa sunt doar câteva porțiuni unde linia roșie (traseul autostrăzii conform studiului din 2017) nu se suprapune peste cea albastră (studiul din 2008)