Nouă companii din zece şi-au instruit angajaţii de la începutul acestui an, într-o formă sau alta, reieşea din „Barometrul pieţei de resurse umane din România”, realizat de asociaţia HR Club şi dar publicităţii în luna iunie.

Pentru cei mai mulţi dintre angajaţii de rând, cifra pare complet nerealistă. Una dintre explicaţii este că 86,2% din respondenţi spuneau că cea mai utilizată metodă de instruire este trainingul intern. Training care, spune zâmbind un om de resurse umane, poate însemna şi că şeful îi explică subordonatului unde greşeşte şi ce ar trebui să facă pentru a-şi eficientiza munca.

Pe de altă parte, veniturile celor mai mari companii de training din România au crescut, aproape fără excepţie, în primele luni ale acestui an, chiar dacă nu cu marje semnificative (10%-15%). L-am întrebat pe Andrei Goşu, directorul general al celei mai mari companii de training autohtone, Ascendis, dacă cifrele din studiu s-au regăsit într-adevăr în bilanţurile firmei în ultimul interval. Parţial, da, întrucât „a crescut numărul de proiecte”, tendinţă vizibilă încă de anul trecut. Reversul?

„Au scăzut mult, însă, ca valoare. Nu mai avem foarte multe programe mamut, în schimb avem mai mulţi clienţi”, spune managerul Ascendis, amintindu-şi că în alţi ani putea derula „câte trei proiecte de câte 500.000 de euro, iar acum, dacă ai prins unul de 100.000 de euro, e mare lucru”.

„De exemplu, unul dintre cele mai mari programe pe care le-am livrat în această perioadă a fost la o companie din domeniul financiar. Am instruit peste o mie de persoane ca parte a implementării unui nou sistem de management al performanţei, aliniat la realităţile perioadei pe care o traversăm, dezvoltat intern. Pentru ei era foarte important ca sistemul să fie funcţional într-un timp cât mai scurt, aşa că am realizat proiectul într-un timp record de doar două luni”.

Cum îşi mai educă companiile angajaţii?

„Comparativ cu 2008, atât anul trecut, cât şi în acest an a crescut ponderea programelor mai tehnice, aliniate la obiective clare de afaceri, cum ar fi Managementul performanţei sau Mangementul proceselor”, remarcă Andrei Goşu.

Câteodată, însă, fără niciun folos: „Degeaba investeşti în dezvoltarea competenţelor oamenilor dacă acestea nu sunt susţinute şi de procesele interne. Oricât ar fi de strălucit un vânzător, va pierde clienţi dacă marfa este livrată cu întârziere de departamentul logistic, de pildă”.