Un parc industrial cu o suprafaţă de 36 de hectare va fi inaugurat în Mioveni pe 4 iulie. Proiectul iniţiat de autorităţile locale are posibilitatea de a fi extins până la 80-100 de hectare în condiţiile în care va exista interes din partea potenţialilor investitori. De asemenea, în proiect este inclusă şi dezvoltarea unui parc fotovoltaic de trei hectare aflat deocamdată în faza studiului de fezabilitate. Ansamblul industrial va fi asigurat cu utilităţi, de la apă potabilă, curent electric şi canalizare până la alimentarea cu gaze naturale. Legislaţia din România conferă firmelor care activează în astfel de parcuri mai multe facilităţi.
Mii de hectare pentru parcuri industriale. Industria auto încă mai mişcă
Peste 1.200 de hectare de teren au fost cumpărate în jurul marilor oraşe pentru ceea ce ar fi urmat să devină noua industrie a României, arată o analiză Capital realizată la finele anului trecut. Scăderea consumului şi lipsa de interes manifestată de investitori pentru zona de producţie locală trag însă în jos un sector care ar fi trebuit să ducă la relansarea economiei. Cel mai mare stoc de terenuri achiziţionate cu scopul dezvoltării de parcuri industriale se găseşte în jurul Bucureştiului, unde investitorii imobiliari au acumulat peste 500 ha, conform DTZ Echinox. În oraşele cu potenţial industrial ridicat mai sunt grupate alte 700 ha de teren neutilizat: Ploieşti (300 ha), Timişoara (peste 100 ha), Turda – Cluj (100 ha) şi Piteşti (100 ha).
Potrivit analizei Capital, la nivelul anului trecut, doar industria auto mai genera cerere de spaţii de producţie. Înainte de izbucnirea crizei financiare, activitatea din sectorul industrial al pieţei imobiliare era concentrată asupra spaţiilor de depozitare şi facilităţilor logistice, în principal pentru retail, însă scăderea consumului a oprit avântul luat de acest segment. În ultimii ani, piaţa industrială a fost dominată de producţie, dar companiile active în această zonă nu caută neapărat spaţii deja dezvoltate pentru a le închiria, ci sunt interesate de dezvoltarea propriilor lor facilităţi de producţie. „Multe companii au construit facilităţi de producţie pentru a-şi putea sprijini clienţii din industria auto, iar acest fenomen urmează un trend asecendent.
Conform discuţiilor pe care le-am avut cu diverse companii internaţionale active în această industrie, mulţi jucători importanţi au planuri de mutare în România a unităţilor de producţie care serveau anumite puncte din Europa, pentru a beneficia de costuri mai mici de producţie şi eficienţă sporită“, comentează Randy Tharp.
În prima parte a anului trecut au existat companii internaţionale care şi-au extins liniile de producţie, printre care se numără producătorul de anvelope Continental, la Timişoara şi Sibiu, sau producătorul de componente auto Preh la Braşov. Continuarea acestor investiţii ar revitaliza industria românească, însă eventualitatea prăbuşirii pieţei auto ar conduce şi la dispariţia licărului de viaţă pe care îl dă dezvoltatorilor de spaţii industriale.
Avantaje în proiect
Pe masa Parlamentarilor se află un proiect de lege care presupune reluarea, într-o formă agreată şi de Uniunea Europeană, a aşa numitelor ajutoare de stat regionale. Aceastea ar presupune sprijin de la autorităţi pentru întreprinderile mici nou create care activează în parcuri industriale dar şi facilităţi pentru investiţii şi ocuparea forţei de muncă. În România au fost dezvoltate, în ultimii ani mai multe proiecte de parcuri industriale însă lipsa unei legislaţii adecvate a făcut ca ele să nu aibă un success răsunător.
În ţările dezvoltate, facilităţile pentru astfel de entităţi sunt cu mult mai ample. În Statele Unite, de exemplu, se practică inclusiv exonerarea de la plata unor impozite pe o perioadă limitată sau acordarea de finanţări cu garanţii de la stat pentru firmele care activează în parcuri. În China, statul acordă consultanţă pentru firmele nou instalate şi cursuri de pregătire pentru angajaţi.
Parc industrial la Turda, construit de Rockefeller
Interesaţi de construcţia de parcuri industriale în România sunt şi investitori de talie internaţională. Printre ei, una dintre companiile celebrei familii Rockefeller. Fondul de investiţii Europa Capital, controlat de The Rockefeller Group, a demarat, la jumătatea anului trecut, o investiţie de 200 milioane de euro la Turda. Parcul industrial de la Turda va fi dezvoltat de compania spaniolă Graells & Llonch şi va avea o suprafaţă totală de 545.781 mp. Construcţia va fi realizată pe un teren de 55 ha aflat în proprietatea Europa Capital. Proiectul din Cluj va cuprinde hale logistice şi pentru distribuitori, hale destinate producţiei uşoare şi spaţii realizate la cererea ocupantului. Noul parc va oferi, de asemenea, suprafeţe de teren dotate cu toate utilităţile pentru companiile ce preferă să îşi dezvolte propria hală şi va acorda acestora suport în dezvoltare.