Centrul comercial din cartierul Militari este singura proprietate generatoare de venituri pe care companie o deţine în România, motiv pentru care vânzarea sa ar echivala cu ieşirea investitorului de pe piaţa locală. Militari Shopping are o suprafaţă comercială de 53.900 mp şi a fost evaluat la 79,7 mil. euro, echivalentul a 3% din portofoliul de proprietăţi deţinut de Atrium la nivel european, potrivit ultimului raport financiar al investitorului.

Parcul de retail a ocupat locul 15 într-un top al mallurilor cu cele mai mari venituri din România în 2016, realizat anual de revista Capital. Încasările Militari Shopping se ridică la 9,1 mil. euro şi aduce un profit de 2 mil. euro, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice. Dacă centrul comercial s-ar vine cu circa 80 mil. euro ar aduce proprietarilor un randament investiţional brut de circa 11%. Randamentele specifice proprietăţilor de retail dominante din Bucureşti sunt de 7,25%.

CITIŢI ŞI Topul afacerilor rulate de toate mallurile din România

Proprietatea cuprinde 52 de magazine şi dispune de 2.492 de locuri de parcare. Principalii retaileri care funcţionează în acest centru comercial sunt Auchan, Praktiker, Decathlon, World Class, C&A, H&M, New Yorker, Altex, Hervis, LC Waikiki şi Takko.

Atrium European Real Estate a achiziţionat în anul 2004 prima fază a proiectului din Militari, dezvoltat de către compania belgiană Liebrecht&wooD, în urma unei tranzacţii de circa 20 mil. euro. Centrul comercial avea o suprafaţă închiriabilă de 10.800 mp, iar pentru extinderea din 2009 compania a anunţat că a alocat 67 mil. euro. Investitorul mai avea în plan, înainte de criză, dezvoltarea a alte trei centre comerciale în Arad, Constanţa şi Focşani, unde deţinea terenuri.

Acţionarul majoritar al Atrium European Real Estate este grupul de investitori israelieni Gazit-Globe, care a preluat în 2008 compania, la acea dată Meinl European Land, şi a redenumit-o. Gazit-Globe este unul dintre cei mai mari investitori imobiliari din Israel, cu un portofoliu de 130 de proprietăţi, răspândit în 13 ţări, evaluat la 10 mld. dolari.

 

În vara anului trecut, Atrium şi-a scos la vânzare şi proprietăţile din Rusia. Compania şi-a revizuit operaţiunile din Rusia încă din 2014, când veniturile din chirii au fost ameninţate de situaţia economică locală. Compania are şapte malluri în Rusia, dintre care două în Moscova, cu o valoare totală de 289 mil. euro. Atrium mai este prezent pe pieţele din Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria.

Volumul tranzacţiilor imobiliare cu proprietăţi comerciale (malluri, birouri, depozite, hoteluri) din România a ajuns anul trecut la aproape un miliard de euro, valoare cu aproape 10% mai mare decât cea înregistrată în 2016, când s-au vândut clădiri de 890 milioane euro, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară JLL România.

CITIŢI ŞI Investitorii imobiliari au cumpărat proprietăţi româneşti de aproape un miliard de euro în 2017

Volumul anului trecut reprezintă 8% din totalul consemnat în ţările Europei Centrale și de Est, de 12,17 miliarde de euro. Ritmul de creştere al pieţei româneşti este cu mult peste cel al întregii regiuni (3,3% față de 2016), dar cu toate acestea volumul din România rămâne sub potențial, spun brokerii.

Pentru acest an, se aşteaptă ca volumul investiţional să depăşească un miliard de euro, pe baza tranzacţiilor aflate acum în diferite stadii de negociere şi care depăşesc 500 mil. euro. Printre proprietăţile mari aflate la vânzare se numără portofoliul de clădiri de birouri al NEPI Rockcastle, complexul Hermes Business Campus din Pipera, clădirea America House din piaţa Victoriei şi centrul comercial Promenada din Târgu Mureş, ultimele două foarte aproape de vânzare.