Conform Legii nr. 134/2000, parcurile industriale sunt arii strict delimitate teritorial, in perimetrul carora se desfasoara activitati investitionale, de productie industriala si servicii conexe, intr-un regim de facilitati specifice. Ideea initiala a fost nobila: atragerea investitorilor mai mici sau mari pe ruinele mastodontilor industriali dezafectati. Astfel, problema spinoasa a somajului isi gasea solutia, activele dezafectate erau repuse in mare masura pe linia de plutire, statului i se lua de pe umeri povara administrarii obiectivelor falimentare. Momeala gandita pentru capacitarea interesului capitalului privat este veche de cand lumea – facilitatile fiscale. Nici cele oferite de Legea privind regimul parcurilor industriale nu sunt de neglijat: scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA a importurilor de tehnologie si materii prime necesare investitiei, cofinantari externe si interne pentru dezvoltarea infrastructurii, inlesniri in primii cinci ani de la la plata taxelor locale. Se adauga scutirea timp de cinci ani de la plata impozitului pentru profitul reinvestit in modernizarea tehnologiilor si in dezvoltarea infrastructurii industriale. La o asa oferta, s-a gasit cerere. Din iulie anul trecut si pana in prezent, investitori seriosi si-au facut planurile de afaceri bazandu-se pe lege. Singura piedica in a lua startul a constituit-o lipsa normelor de aplicare a actului normativ. Acestea s-au impotmolit in timpul guvernarii Isarescu si impotmolite au ramas. Cauza, potentiala atingere a legilor concurentei si incalcarea legii ajutorului de stat. De fapt, Uniunea Europeana a spus stop tuturor facilitatilor din lege, iar Consiliul Concurentei a incuviintat.
Aderarea la UE cere concesii
Povestea a fost repusa pe tapet zilele trecute. Cabinetul Nastase a elaborat proiectul unei ordonante de urgenta ce abroga in totalitate Legea parcurilor industriale. Din facilitatile de altadata ramane un simulacru. Explicatia se afla tot la Consiliul Concurentei. Presedintele Viorel Munteanu ne-a declarat ca: „Legea parcurilor industriale era prea poetica pentru a putea fi aplicata. Comisia Europeana ne-a spus foarte clar la sfarsitul lunii iulie ca atata vreme cat mentinem facilitatile fiscale considerate ajutor de stat, nu putem inchide dosarul de aderare pe concurenta”. In sprijinul pozitiei sale, Viorel Munteanu mai aminteste ca o mare parte din fondurile destinate dezvoltarii parcurilor industriale erau asteptate de la UE. Banii nu au cum sa vina, de vreme ce ideea acestor facilitati nu este agreata. Pana la urma, tot ungurii raman cei mai castigati. S-au miscat repede si, acum opt ani, au dat drumul parcurilor industriale. Nimeni nu s-a suparat. Iar acum, cand si lor li se impune desfiintarea facilitatilor fiscale, treaba este deja facuta. In opt ani de zile, investitorii au avut timp din belsug sa-si dezvolte afacerile.
Facilitatile fiscale in varianta Legii nr. 134/21 iulie 2000:
· scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA a importului de masini, utilaje, instalatii, echipamente, mijloace de transport, unelte si utilaje agricole, alte bunuri amortizabile necesare efectuarii si derularii investitiei
· scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA a importului de materii prime si materiale, piese de schimb si componente utilizate pentru constructia, reparatia si intretinerea de obiective in teritoriul parcului
· scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit in modernizarea tehnologiilor, dezvoltarea infrastructurii industriale, sustinerea obiectivelor de investitii, pe o perioada de cinci ani de la infiintare
· cofinantari interne si externe pentru dezvoltarea infrastructurii si a utilitatilor din parcul industrial
· inlesniri la plata taxelor locale si a impozitelor pe o perioada de cel mult cinci ani
· facilitarea obtinerii avizelor, autorizatiilor si licentelor de functionare necesare desfasurarii activitatii, prin intermediul camerelor de comert si industrie
· scutirea de la plata taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat, in alte scopuri decat pentru agricultura si silvicultura
· scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizarii investitiei
Facilitati fiscale in varianta ordonantei de abrogare a legii, august 2001
· scutirea administratorului parcului industrial de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei sau scoaterea din circuitul agricol a terenului aferent parcului industrial
· deducerea din profitul impozabil a unei cote de 20% din valoarea investitiilor realizate in parcul industrial pentru agentii economici care realizeaza investitii in constructii pentru transportul si distributia energiei electrice, a energiei termice, a gazelor naturale si apei. Deducerea se calculeaza in luna in care se realizeaza punerea in functiune a investitiei
· amanarea pana la darea in folosinta a parcului industrial a platii TVA pentru materialele si echipamentele necesare sistemului de utilitati (apa, gaz etc.) din interiorul parcului, precum si a conexiunilor parcului la magistralele sau retelele existente de utilitati, la furnizorii acestora
· amanarea dreptului de deducere a TVA respective pana la aceeasi data, la agentii economici care realizeaza investitia.