Parfumul discret al exclusivismului

Pentru parfumeriile de lux Elysée, criza e un cuvânt asociat altor domenii. Nu prea i se simte mirosul, nu prea există

Începe discuția cu o mărturisire: „…eu dintotdeauna am iubit parfumurile“, spune zâmbind Cristina Balan. „Am fost mereu în căutarea unor esenţe rare, a unor mirosuri speciale. Tot timpul am încercat să mă identific printr-un altfel de parfum şi de când mă ştiu am adulmecat lumea mai mult olfactiv decât prin alte simţuri (…) oriunde mergeam căutam să găsesc semnătura olfactivă a locului respectiv“, simte ea nevoia să explice. Şi cum adevăratele pasiuni nasc afaceri de success, Cristina Balan a reuşit să-şi transforme interesul pentru parfumurile rare  într-un business de peste un milion de euro. Iniţial, a avut în plan doar să obţină drepturi de distribuţie pentru parfumuri „care să poată da femeii acel «je ne sais quoi» și să o facă de neuitat“.  Dar, „am fost forţaţi cumva de piaţă să ne deschidem magazinele noastre ca să impunem un anumit standard de calitate în privinţa serviciilor (…) În 2008 am deschis prima parfumerie gândindu-ne că va fi uşor, apoi, să facem distribuţie“, explică antreprenoarea decizia de a lansa Elysée. Cum piaţa a primit rarităţile ei frumos mirositoare cu o mare deschidere, acum, sunt  trei parfumerii Elysée în Bucureşti şi una în Constanţa, la care se adaugă şi Hip–nose, un concept care, în afară de esenţe si produse cosmetice rare, oferă iubitorilor de arome exclusiviste și posibilitatea de a-şi crea propriul parfum.

Un parfum de lux nu mai este azi numele celebru pe care-l găseşti aproape oriunde, ci un produs rar, „ceva ce nu poartă toată lumea, totodată ceva deosebit prin calitatea ingredientelor“, subliniază antreprenoarea. Iar parfumurile pe care le propune Elysée „sunt creaţii în care ceea ce contează în primul rând este arta şi frumosul“, adaugă ea. Primul brand pe care l-a adus în România a fost Amouage, casa de parfumuri a șeicului din Oman – „Totul la această casă este preţios.  Reprezintă artă la superlativ atât flaconul, cât şi poţiunea, pentru că folosesc ingrediente foarte rare, cum ar fi frankincense-ul, o răşină mai scumpă decât aurul, trandafirul de rocă…“. Între timp, portofoliul Elysée a ajuns să numere peste 50 de branduri şi mii de produse (parfumuri, produse de îngrijire, cosmetice). Pentru o mare parte din aceste branduri, Elysée are drepturi de exclusivitate în distribuţie şi în Bulgaria şi, mai nou, în Ungaria. În plus, tocmai ce-a fost lansată şi o parfumerie online, ceea ce a mărit şi mai mult piaţa de desfacere pentru parfumurile importate de Cristina Balan. Este însă oferta Elysée suficient de rară și de adaptată unei clientele românești încă dependente de etichetă, pentru a atrage și profitul? „Pentru mine, parfumeria de lux înseamnă mai mult decât obținerea de profit“, e una dintre ideile pe care Cristina Balan le repetă aproape obsesiv, de fiecare dată când vine vorba de cifrele afacerii Elysée. Relația unei femei cu parfumul ei – lasă ea să se înțeleagă – nu este profund diferită de sentimentele care o însufleţesc când poartă Jimmy Choo sau Manolo Blahnik, poate e chiar „mai intimă, pentru că parfumul este acea armă secretă care te ajută să ai într-o clipă tot universul la picioare“. Iar auzul unor nume ca Amouage, Xerjoff sau Robert Piguet întețește bătăile inimii și trezește un soi de devoțiune pe care bărbații ajung să o trăiască poate doar când vine vorba de echipa preferată de fotbal sau de o anumită marcă de mașină. „Încă de la înființare – revine antreprenoarea cu un răspuns la întrebare – ne-am propus să înregistrăm creşteri semnificative de doă cifre în fiecare an, lucru pe care l-am și reușit cu eforturi umane și financiare mari (…) În 2013, comparativ cu 2012, afacerile totale – şi distribuţie şi retail – au crescut cu peste 40%“. Şi discuțiile despre 2014 se poartă la Elysée  în acelaşi registru de creştere – „de cel puţin 30%“.

Chiar şi într-o perioadă în care auzim des cuvintele „criză financiară“, cele mai scumpe parfumuri pe care le vinde Cristina Balan şi-au găsit cumpărători.  Că piaţa românească este promițătoare pentru companiile de lux, confirmă şi Sergio Momo, fondatorul casei italiene de parfumuri Xerjoff, care spune despre clientul român că este „matur, foarte bine pregătit (…) ştie să facă diferenţa între un parfum comercial şi unul de nişă“. Deşi parfumeria exclusivistă nu e uşor de înţeles, admite Momo, „nu ne-a fost greu deloc să ne introducem pe piaţa românească. (…) Suntem prezenţi în 23 de ţări, dar Rusia, Ucraina, Italia şi România generează cele mai mari vânzări“; parfumurile Xerjoff sunt prezente pe piaţa locală din 2009, prin Elysée, şi sunt cele mai scumpe comercializate în ţară (ex: XJ 17/17 Quartz costă aprox.15.000 euro). „În industria luxului – explică Momo-, calitatea, designul sau inovaţia înseamnă mai mult decât în oricare alt sector şi contează mai mult decât preţul. Prin natura sa, luxul nu este accesibil tuturor. Sigur, vremurile pe care le trăim sunt dure, dar, pe de altă parte, calitatea face diferenţa“. Şi se pare că sunt destui clienţi  români care gândesc la fel. Chiar şi pe Cristina Balan a surprins-o „deschiderea pentru parfumuri care se fac la comandă, flacoane în ediţie limitată… s-a cumpărat nu numai un astfel de flacon, al cărui preţ poate ajunge chiar la 10.000 – 15.000 de euro“.

Mai departe, cum afacerea este suficient de stabilă, Cristina Balan ia în calcul şi alte oportunităţi de dezvoltare. Primul pas în această direcţie a fost deja făcut: „În urma unui amplu proces de rebranding,  conceptul iniţial, chiar dacă a fost unul de succes pentru piaţa românească, a fost reaşezat ţinând cont de noile tendinţe din retailul internaţional“,  spune Cristina Balan.  În domeniul acesta, completează ea, calitatea serviciilor este primordială. Şi exact cu această abordare – a pus în prim-plan „experiența shoppingului“ – antreprenoarea a reuşit să depășească numărul de 5.000 de clienți, care trec des pragul Elysée. „Succesul unei mărci de lux – face ea o paranteză – nu se măsoară în numărul clienţilor, ci în fidelitatea lor“. Inclusiv despre Cristina Balan se poate spune că a dezvoltat o afacere al cărei prim client fidel a fost şi a rămas: are acasă o „bibliotecă olfactivă“ cu peste 300 de sticluţe de parfum.

Şi cu ele îşi începe fiecare zi. Înapoi la business, afacerea cu parfumuri exclusiviste Elysée a ajuns la vânzări de circa 1,5 mil. euro. Adică în jur de 0,2% dintr-o piaţă a cosmeticelor evaluată anul trecut la circa 600 mil. euro, potrivit Euromonitor. Esenţele tari se ţin, deocamdată, în procente mici.