Pe plan mondial, doar 7% din directorii companiilor de top sunt femei, arata un studiu realizat anul trecut de Ethical Investment Research Service (EIRIS). Mai mult, 46% din companii nu au nici o femeie in pozitii de conducere si numai 23% din celelalte au mai mult de o femeie in asemenea posturi.
La noi, nu doar in politica a fost toamna femeilor, ci si in afaceri. Ion tiriac si-a incredintat afacerile unei femei, fosta sefa a firmei de consultanta Roland Berger Romania, gigantul telecom Vodafone a numit-o la conducerea Connex pe romanca Liliana Solomon, Philips a ales general manager al reprezentantei sale autohtone tot o femeie, Ilona Ciausoiu. Un alt exemplu este cel al Alexandrei Gatej, care a preluat functia de presedinte al companiei Unilever South Central Europe, de la Martina Kastler.
Probabil ca multora dintre noi, in fata avalansei de femei manager care au patruns in afacerile din Romania, gandul ne zboara la una dntre cele mai celebre businesswoman, Carly Fiorina. Ea a transformat Hewlett-Packard dintr-o companie IT intr-un gigant al industriei de profil, prin fuziunea cu Compaq si amplul program de restructurare care a urmat. Dar tot ea a fost cea care, absorbita de cresterea companiei, i-a imbolnavit pe actionari, mai interesati de fluctuatia ingrijoratoare a cotatiei companiei la bursa decat incantati de faptul ca HP a ajuns cel mai mare producator de computere sau imprimante. Asa ca Fiorina a trebuit sa plece, victima a propriului stil de management. Dar poate ca femeile din fruntea companiilor romanesti nu se tem de exemplul Fiorina, care pana la urma, a fost recompensata excelent pentru ceea ce a facut in fruntea HP. Ci, mai degaba, o au ca model pe Meg Withman, care conduce cu succes eBay, cel mai mare magazin online din lume, ori pe Mary Erodes, femeia din fruntea J.P Morgan Private Bank. Sau, poate ca ele isi aleg drept exemplu de urmat chiar succesele lor anterioare.
Dar va reusi, de exemplu, Anca Ioan, sa puna teoria consultantei in practica managementului afacerii primului miliardar roman in euro? O provocare la fel de mare se afla si in fata Ilonei Ceausoiu, care spunea in primavara, cand era la conducerea diviziei Domestic Appliance & Personal Care, ca Philips vrea sa ajunga cu cel putin unul din produsele sale in sapte milioane si jumatate de case din Romania. Adica peste tot. Interesant, Ilona Ceausoiu a venit la Philips, in 1998, de la Unilever, dupa o escala de numai cateva luni la o companie de distributie. Ceea ce arata ca Unilever e o adevarata scoala pentru femeile manager. scoala care o obliga si pe Alexandra Gatej sa confirme.
Pe maini sigure
O sumara trecere in revista a mediului de afaceri romanesc arata ca unele companii de top nu au gresit numind femei in posturi cheie. Ele au confirmat deja acest lucru.
• Anca Vlad, presedinte Fildas
• Maria Grapini, presedinte Pasmatex
• Georgiana Pogonaru, general manager, Romcolor 2000
• Veronica Savanciuc, presedinte si CEO Lowe&Partners
• Violeta Ciurel, general manager Global Pensions, ING Grup, Amsterdam
• Alice Kosza, CEO, Orkla Foods Romania
• Monica Tatoiu, director general Cosmetics, Oriflame Romania
• Ioana Iordache, CEO, Leo Burnett&Target
• Denisa Mateescu, Country Manager, Mastercard
• Cristina Angela Simion, Managing Director, Edipresse AS Romania
Ilona Ciausoiu: “Voi investi in continuare in plan profesional”
Noul director general al Philips Romania are o “sarcina” importanta
Capital: Cum ati ajuns la conducerea Philips Romania?
Ilona Ciausoiu: Intelegand ca intre “Manager” si “Lider” exista o mare diferenta; ca in viata profesionala ineditul si incertitudinea sunt provocari binevenite, iar problemele au intotdeauna solutii.
Capital: Ce credeti ca va recomanda pe dumneavoastra si nu pe altcineva pentru acest post?
Ilona Ciausoiu: Atat valorile pe care le promovez intr-o echipa, cat si faptul ca sunt adepta unui “leadership” dinamic. Philips are nevoie de lideri flexibili, care au demonstrat ca au capacitatea de a intelege consumatorul, dinamica pietii, dar care au demonstrat si tenacitate, coerenta si indemanare manageriala in mentinerea liniilor strategice definite.
Capital: Ati simtit vreodata ca v-ati desfasurat activitatea intr-o lume a barbatilor?
Ilona Ciausoiu: De foarte mult ori.
Capital: Care a fost cea mai inteleapta decizie a carierei dumneavoastra? Dar cea mai dificila?
Ilona Ciausoiu: Cea mai inteleapta, dar si cea mai dificila decizie din viata mea profesionala a fost tocmai aceea de a opta pentru o cariera profesionala. Cariera, ca si copilul, iti ofera un sentiment de implinire totala, o paleta variata de experiente si satisfactii, dar total diferite din punctul de vedere al incarcaturii afective si emotionale. Imbinarea lor reprezinta pentru mine tonusul, echilibrul si pofta de viata, in spiritul carora doresc sa-mi cresc si sa-mi educ copiii. Oricum, eu nu cred ca reusita in plan familial o poate substitui pe cea din cel profesional, cum de altfel nici invers nu este posibil.
Capital: Cat timp alocati carierei, cat familiei si cat dumneavoastra?
Ilona Ciausoiu: Greu de raspuns. Aici este vorba de prioritati. In orice caz, exista pentru mine intotdeauna o regula pe care nu o incalc; atat prioritatile de business, cat si cele de familie sunt evaluate in “grade de suportabilitate” fata de cealalta parte. Intrucat sunt o persoana responsabila, consider ca reusesc sa iau intotdeauna decizia corecta, ajutata si de “bunul simt”. Timpul meu personal se rezuma in trecut la cateva ore pe saptamana – lectiile de echitatie si cateva pentru ingrijirea personala. In prezent, fiind insarcinata, ma multumesc cu pasiunea mea pentru arta fotografica. Oricum, eu nu regret nimic, pentru ca ceea ce fac imi place foarte mult.
Capital: Care este prima masura pe care ati luat-o in noua functie?
Ilona Ciausoiu: O actiune de “team building”.
Capital: Care credeti ca va fi cea mai mare provocare care va asteapta anul viitor?
Ilona Ciausoiu: Aceea de a stabili echilibrul dintre viata privata si cea profesionala, avand in vedere ca in doua-trei luni voi fi mama pentru a doua oara si am astazi responsabilitati mult mai mari prin pozitia in care am fost promovata.
Capital: Care este “planul dumneavoastra de bataie” la Philips Romania?
Ilona Ciausoiu: In primul rand, sa ne mentinem lider de piata, sa fim in toate casele romanilor si sa fim ca intotdeauna primii care raspund si respecta cerintele consumatorilor pentru o viata mai buna si mai placuta folosind produsele noastre.
Capital: Care este varful carierei spre care tintiti?
Ilona Ciausoiu: In acceptiunea mea, cariera masoara succesul si varsta maturitatii profesionale. Pornind de la aceasta definitie, pot spune ca atractivitatea acestei provocari, numita cariera, consta tocmai in puterea exercitiului de sinceritate cu mine insumi, in forta de a-mi risipi si distruge iluziile. In concluzie, voi investi in continuare in plan profesional, iar limita de sus a carierei mele va fi stabilita tocmai prin puterea acestui exercitiu de autoevaluare. Astfel, nu voi fi niciodata dezamagita.
De la FMCG la electronice
• Ilona Melania Ciausoiu, 37 de ani, e casatorita, are un copil si il asteapta pe al doilea.
• Vine pe postul de director general al Philips Romania din interiorul companiei, unde a fost sef al diviziei de Domestic Appliance & Personal Care din 1998.
• Anterior, a fost director executiv timp de opt luni la Fort Activ Distribution, distribuitor al sucurilor Tropicana, fiind si actionar al companiei.
• Timp de doi ani a ocupat posturi cheie la Unilever Romania. Mai intai South Area Manager, apoi National Account Manager si National Sales Manager.
• si-a inceput cariera ca economist la IPCT SA, apoi a activat in domeniul telecomunicatiilor ca specialist in marketing si al departamentului de Analiza-Plan-Control al operatorului de paging Bel Pagette.
“Cea mai inteleapta, dar si cea mai dificila decizie din viata mea profesionala a fost tocmai aceea de a opta pentru o cariera profesionala.”
Alexandra Gatej: “Abilitatile trebuie demonstrate zilnic”
Din aceasta luna, Alexandra Gatej este noul presedinte al Unilever South Central Europe
Ea a preluat aceasta functie de la Martina Kastler, care va ocupa, de acum inainte, postul de senior vicepresident, adviser external affairs, pentru Europa Centrala si de Est.
Capital: Numirea dumneavoastra a tinut de sansa sau de o conjunctura favorabila?
Alexandra Gatej: Numirea mea vine dupa o cariera de noua ani in companie, ceea ce inseamna unul dintre cele mai scurte drumuri parcurse pana la functia de presedinte in Unilever. Este o recunoastere a rezultatelor mele din acesti ani, dar si a evolutiei acestei piete. Unilever a numit in Romania primul presedinte local din Europa Centrala si de Est!
Capital: Care credeti ca sunt lucrurile care diferentiaza o femeie manager de un barbat aflat in aceasta functie?
Alexandra Gatej: Barbatii manager relativizeaza mai bine, joaca mai mult. Femeile manager sunt mai empatice si poate mai dotate in ceea ce priveste sensul viitorului…
Capital: Aveti experienta pe segmentul produselor de ingrijire personala si a locuintei. Unilever inseamna insa mai mult decat atat. Cat timp va acordati pentru a va familiariza cu tot ceea ce presupune noua functie?
Alexandra Gatej: In ultimii doi ani si jumatate, am fost parte a board-ului Unilever South Central Europe si a deciziilor luate in ceea ce priveste diviziile companiei – atat divizia de alimente, cat si cea de ingrijire personala si a locuintei. Invat in continuu si cred ca exista in permanenta nou in ceea ce faci.
Capital: Ce veti schimba in afacerea Unilever pe piata regionala, data fiind competitia tot mai stransa dintre principalii jucatori din acest domeniu? Cum va veti diferentia de ceilalti jucatori?
Alexandra Gatej: Regiunea pe care Unilever o conduce de la Bucuresti este in crestere, iar competitia este doar unul dintre aspectele pe care le avem in vedere atunci cand stabilim politica de dezvoltare. Pe primul loc pentru noi sunt consumatorii nostri – intelegerea lor, a nevoilor pe care le au si mai ales a modului in care noi, prin marcile noastre, putem fi mai aproape de ei. Acesta este cel mai important factor care ne diferentiaza de competitori.
Capital: Care sunt abilitatile personale pe care veti miza cel mai mult in noua functie?
Alexandra Gatej: Abilitatile personale trebuie demonstrate in fiecare zi. Dezvoltate mereu prin exercitiu si efort constient. Cu alte cuvinte, un lider trebuie sa “se lucreze pe sine” mereu. Capacitatea de a conduce, de a lua oamenii cu tine la un drum a carui finalitate o cunosti este atributul principal al unui lider in fiecare organizatie. Capacitatea de a identifica talente reale si de a le ajuta sa creasca este o alta trasatura importanta a unui castigator. Capacitatea de a lua decizii si de a accepta consecintele deciziilor luate – iata o alta dimensiune importanta a caracterului unui lider.
Capital: Ce tip de strategie de management considerati ca se potriveste unei companii de talia Unilever? Ce fel de manager veti fi?
Alexandra Gatej: Rezultatele din regiune ale companiei se datoreaza echipei si cred ca echipa ne face castigatori. Strategia de management cea mai potrivita companiei noastre este aceea a deciziei si a deschiderii. Pare o contradictie in termeni – este, de fapt, o balanta ce trebuie mentinuta tot timpul in echilibru. Cred ca intr-o companie nimeni nu datoreaza nimic unui presedinte. Un presedinte datoreaza insa totul oamenilor din echipa sa.
Capital: Ce strategie de dezvoltare a business-ului Unilever veti adopta in perioada imediat urmatoare?
Alexandra Gatej: Strategia noastra se bazeaza pe acceptarea marcilor noastre de catre consumatori, zi de zi, in intreaga regiune. Avem un business solid in Romania, avem planuri de crestere in toate tarile din Balcani, vom miza in continuare pe calitatea inovatiilor, a oamenilor, a partenerilor nostri si, nu in ultimul rand, pe cresterea puterii de cumparare a consumatorilor din Europa Centrala si de Sud. Se formeaza o clasa de mijloc cu nevoi clare in Romania si Moldova, se reformeaza “mijlocul” in Bulgaria, Serbia, Macedonia si Bosnia, un fenomen pe care noi il consideram fundamental in viitorul economic al acestor tari si al companiei noastre.
Capital: Unilever a achizitionat, in ultimii ani, diversi jucatori din regiune, inclusiv din Romania. Luati in calcul si alte preluari?
Alexandra Gatej: Pentru noi este importanta consolidarea pozitiei pe care o avem in cadrul categoriilor. Vom continua sa investim pentru a ne asigura o crestere sustinuta si de lunga durata.
“Strategia de management cea mai potrivita companiei noastre este aceea a deciziei
si a deschiderii.”
Din radio, direct la Unilever
• Alexandra Gatej s-a nascut la Sibiu, este casatorita si are un copil;
• absolventa a Facultatii de Cibernetica din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti, Alexandra a fost economist la Fabrica de Pielarie din Targu Mures, pentru ca apoi sa ocupe functia de director de export in cadrul Fabricii de Pielarie din Sebes;
• in perioada 1993 – 1996 a lucrat la Radio Europa Libera;
• se alatura apoi echipei Unilever, unde, de-a lungul timpului, ocupa mai multe pozitii;
• din 2003 este director al Diviziei de produse personale si de ingrijirea locuintei, Unilever, Europa Centrala si de Sud.