Pentru a vedea care sunt particularitatile pietei parfumurilor – insa din perspectiva exclusiv a consumatorilor, si nu a producatorilor care, uneori, afiseaza o atitudine exagerat de optimista – am comandat companiei Daedalus Consulting o cercetare pe aceasta tema. Este vorba de un sondaj destul de amplu si de amanuntit, realizat pe un esantion reprezentativ pentru mediul urban, format din 1.596 de subiecti, cu varsta de peste 14 ani.
Potrivit rezultatelor cercetarii, in ultimele 12 luni, aproape jumatate din oraseni au cumparat o apa de toaleta sau o apa de parfum pentru uz personal. Incidenta cea mai mare se regaseste la persoanele tinere si scade in mod constant pe masura ce se inainteaza in varsta: de la 63,5% pentru categoria de varsta cuprinsa intre 14 si 24 de ani, la 24,1% in cazul celor care au peste 55 de ani. De asemenea, incidenta cumpararii este mai mare in cazul femeilor, in comparatie cu barbatii (50% vs 42%). Daca educatia nu influenteaza semnificativ achizitia de parfumuri, nu acelasi lucru se poate spune in privinta veniturilor personale sau pe membru de familie: procentajul celor care castiga peste medie si care cumpara astfel de produse este aproape dublu fata de al acelora care se situeaza sub acest nivel.
In aceeasi perioada, patru din zece locuitori din mediul urban au cumparat un parfum pentru a-l face cadou. Pe masura ce nivelul educatiei creste, inclinatia de a oferi un asemenea produs este mai mare. Prietenii sunt de departe principalii beneficiari, mai ales atunci cand este vorba de adolescenti si tineri (70,8%, fata de o medie de 48,3%). Urmeaza: sotul/sotia (30,3%), rudele mai indepartate (16,6%), copiii (12%) si parintii/bunicii (9,8%). Partenerul de viata este destinatarul preferat al persoanelor cu varsta intre 35 si 44 de ani si al celor cu educatie superioara.

Metoda door-to-door atrage cumparatori

Ocaziile cele mai raspandite pentru astfel de atentii sunt aniversarile (ziua de nastere/ziua onomastica) – sarbatorile religioase (Craciunul sau Pastele) situandu-se la mare distanta de cele dintai. Orasenii cu educatie redusa ofera parfumuri cu ocazia zilei de nastere intr-o masura mai mare decat ceilalti (90,7%, fata de media de 76,7%), in timp ce absolventii de colegiu si facultate nu asteapta un eveniment anume (25,1%, fata de media de 16,2%).
Majoritatea miresmelor achizitionate sunt din categoria celor ieftine, sub 300.000 lei (60,7%). Barbatii obisnuiesc chiar sa cumpere produse de parfumerie extrem de ieftine, sub 100.000 lei, si se axeaza mai putin pe segmentul mediu de pret si de calitate. Vanzarile de ape de toaleta si ape de parfum scumpe, care, in functie de gramaj, costa de la 800.000 lei in sus, sunt concentrate indeosebi in Capitala, 21% din bucuresteni declarand ca au achizitionat in ultimul an un produs de marca.
Unul din trei cumparatori a apelat la reprezentantii firmelor care practica marketing direct sau multilevel marketing (Avon, Oriflame). Urmeaza, ca locatii, raioanele de parfumuri ale magazinelor universale, magazinele specializate, supermarketurile/minimarketurile, tarabele si chioscurile. Reprezentantii de vanzari sunt mult mai populari in Ardeal, in timp ce supermarketurile/minimarketurile sunt mai solicitate in Bucuresti. Prin comparatie cu celelalte categorii, persoanele cu studii superioare afirma ca prefera magazinele specializate de parfumuri.
Principalii concurenti de pe piata sunt concentrati in categoria parfumurilor ieftine si medii ca pret, doua din firmele de marketing direct, Avon si Oriflame, fiind foarte bine pozitionate.
„Preferinta romanilor se indreapta preponderent catre acest canal de vanzare din cel putin doua motive”, explica Anca Zamfirescu, analist la Daedalus Consulting. „Este vorba de specificul produsului, care necesita consultare si incercare prealabila, pe de o parte, si de distributia redusa de parfumuri in provincie, prin magazinele de specialitate, pe de alta parte. Bucurestenii sunt oarecum atipici in acest sens, intrucat prefera intr-o mai mare masura sa cumpere din supermarketuri, probabil si din cauza ofertei mult mai consistente a acestor servicii in Capitala”, este de parere Anca Zamfirescu.
Jucatorii consacrati pe gama parfumurilor de lux sunt prezenti cu o gama diversificata de produse. Cu toate acestea, doar un numar mic de persoane achizitioneaza astfel de parfumuri – preturile ridicate, inaccesibile pentru cea mai mare parte a populatiei, fiind principala cauza. Majoritatea vanzarilor la aceasta categorie se inregistreaza in Bucuresti. Meritul incontestabil al distribuitorilor autorizati ai marcilor de lux apartinand colosilor internationali consta in faptul ca au contribuit in mod esential la dezvoltarea calitativa si diversificarea pietei locale, la educarea consumatorilor si la cresterea pretentiilor acestora in ceea ce priveste parfumurile cu adevarat valoroase.     

Preturi pentru toate buzunarele

Pretul ultimului parfum cumparat
Mai putin de 100.000 lei    17,1%
100.001 – 300.000 lei    43,6%
300.001 – 800.000 lei    26,3%
800.001 – 2.000.000 lei    5,9%
Mai mult de 2.000.000 lei    1,6%
Nu stiu/nu imi amintesc    5,5%