Imediat ce cobori din avion, afli că Parisul este un oraș aglomerat. Drumul de la aeroport la hotel, care în mod normal ar trebui să dureze 30 de minute, l-am parcurs într-o oră și jumătate. Autocarul este înconjurat de mașini încă de la ieșirea din aeroport, în special franceze, Peugeot, Citroën sau Renault, însă, din când în când, își mai face apariția și un model japonez, Toyota sau Nissan. Primul contact cu Salonul Auto de la Paris l-am avut la biroul de acreditări, unde măsurile de securitate sunt mai aspre decât în anii trecuți, când mulți francezi se dădeau drept jurnaliști pentru a avea acces la salon în zilele presei și pentru a nu plăti biletul în valoare de 14 euro. După ce am primit o brățară albastră și un ecuson cu cod de bare, am intrat în primul dintre cele opt pavilioane care găzduiesc automobilele, unele în premieră mondială. Pavilionul 1 găzduiește standurile producătorilor francezi, pe cele ale italienilor de la Fiat și Ferrari, Volvo, Ford, Nissan, Aston Martin și Dacia.
Prima conferință este organizată de Peugeot, iar zeci de cameramani își pregătesc camerele de luat vederi, în fața standului fiind deja zeci de jurnaliști. După 15 minute, camerele se mută la standul Citroën, apoi la Renault, la Nissan etc.
La standul Renault, unul dintre cele mai mari și mai frumoase, decorat cu zeci de lumini care se mișcă pe verticală, Carlos Ghosn prezintă noul Espace. Deși sunt peste zece modele expuse, toate sunt asaltate de jurnaliști și trebuie să insiști pentru a putea intra în interiorul unuia.
Dacia, poveste de succes
La 20 de metri distanță se află standul Dacia, mult mai mic, dar la fel de popular. Dacia este prezentă la Paris cu patru noutăți: Lodgy Stepway și Dokker Stepway, dar și seriile limitate Sandero Black Touch și Duster Air. Lodgy Stepway și Dokker Stepway completează gama actuală, fiind dotate cu numeroase echipamente (disponibile în serie sau opțional): sistemul Media Nav, aer condiționat, regulator-limitator de viteză, sistem de asistenţă la parcarea cu spatele etc.
În urmă cu zece ani, cu numai câteva zile înaintea deschiderii Salonului Auto de la Paris, Renault anunța oficial că marca Dacia urma să fie comercializată în Franța începând din iunie 2005. Anunţată, inițial, în Franța la un preţ de pornire de 7.500 euro, Logan s-a dovedit a fi un produs fără egal. În Franţa, Dacia se situează pe locul 4 în privinţa vânzărilor către persoane particulare, vânzările mărcii crescând cu 28,8% faţă de nivelul înregistrat în primul semestru 2013. În intervalul ianuarie-iunie 2014, vânzările modelelor Sandero şi Duster au crescut cu peste 30 %, respectiv cu 58%, faţă de perioada similară a anului 2013.
În bazinul mediteranean, într-un context puțin favorabil, Dacia și-a sporit cota de piaţă în toate ţările, înregistrând performanţe foarte bune în România şi în Maroc. Vânzările mărcii pe aceste pieţe au crescut respectiv cu 52% şi cu 19,3%. Dacia rămâne liderul incontestabil al pieţei auto din aceste două ţări, cu o cotă de 32,4% în România şi de 28% în Maroc. Legat de Maroc, uzina din Tanger a devenit la fel de competitivă cum este cea de la Mioveni și încă nu funcționează la capacitate maximă. În Maroc se produc peste 200.000 de vehicule, dintre care 100.000 Lodgy și Dokker și 100.000 Sandero.
La Pitești va avea loc un proces de automatizare progresivă, conform oficialilor Dacia, însă, dacă nu se va ajunge la o înțelegere cu sindicatele, această automatizare se va produce mai curând decât se dorește, astfel încât 1.000 de persoane vor fi înlocuite de roboți. „Ritmul de creștere a salariilor a fost mult prea rapid, comparativ cu inflația“, potrivit lui Nicolas Maure, directorul general Dacia şi Renault România. „Robotizarea va fi făcută, doar dacă vom fi forțați“, a adăugat acesta. Dacia a încheiat primul semestru 2014 cu un rezultat foarte bun: 263.296 vehicule vândute, în creştere cu 24,4% faţă de nivelul înregistrat în perioada similară a anului 2013.
Lansări cu fast
Dacă în pavilionul 1, lansările au fost în mare parte similare cu prezentarea unui spot video, apoi un mic discurs al CEO-ului companiei, în pavilionul 5, care găzduia mărcile Opel, Jaguar, Land Rover sau Mercedes, acestea au fost spectaculoase.
Nemții de la Opel, care au prezentat noul Corsa, și-au creat standul sub forma unui catwalk de modă, iar la lansare a fost prezentă și Claudia Schiffer, care este imaginea micuțului model. La Land Rover și Jaguar s-a pus accent pe originea britanică a mărcilor, iar conferința de presă a fost deschisă de toboșari îmbrăcați în uniforme tipice englezești cu celebra căciulă din blană de urs.
La standul Mercedes, unde vedeta a fost noul AMG GT, asiaticii măsurau maşinile din bară în bară, le făceau poze şi puneau o grămadă de întrebări. Mai ciudat a fost la standul Nissan, care avea un design futurist, unde doi coreeni luau măsurile standului. Fiecare producător încerca să atragă vizitatorii oferind fie cafea (Volvo, Ford, Toyota), fie posibilitatea să îţi imprimi fotografii sau tricouri (Dacia, Skoda, Kia).
Cele mai pustii standuri pe lângă care am trecut au fost cele ale Poliţiei locale şi standul Yahoo!. Tot în pavilionul 5, dar la nivelul 1, întregul spaţiu a fost închiriat de grupul BMW. Nemţii au expus seria 2 Active Tourer, seria 2 Cabriolet, BMW X6, dar şi impresionantul BMW i8. Rolls Royce a venit cu Phantom Metropolitan Collection, iar Mini a prezentat Superleggera Vision şi Mini cu cinci uşi.
În pavilionul 4, grupul Volkswagen ocupa mai mult de jumătate din spațiu cu mărcile Audi, Skoda, Porsche, Bentley şi Seat. Au fost prezentate în premieră mondială Porsche Cayenne, Seat Leon X-Perience, Audi A6, Audi A7 şi noul Passat.
În ceea ce priveşte conceptele, anul acesta cele mai arătoase au fost Peugeot Exalt, Renault Eolab, Infiniti Q80 Inspiration, Lamborghini Asterion LPI-910, VW XL Sport şi Toyota CH-R.
1.2 milioane de vizitatori a avut show-ul auto de la Paris în urmă cu doi ani, iar anul acesta se așteaptă la o audiență similară