În acest an, 70% dintre companiile vest-europene și-au mărit bugetul pentru inteligență artificială, conform studiului „Mastering the AI revolution with a competitive edge”, realizat de companie de consultanță în management Horváth.
În 2024, 70% dintre companiile vest-europene și-au mărit bugetul pentru inteligență artificială
În 2024, aproximativ 70% dintre companiile din vestul Europei au crescut bugetele pentru inteligența artificială (IA) cu peste 30% față de 2023. Doar 5% dintre aceste firme, care au venituri de peste 200 de milioane de euro și mai mult de 200 de angajați, intenționează să reducă bugetele pentru IA în acest an, conform studiului „Mastering the AI revolution with a competitive edge”, realizat de compania de consultanță Horváth România.
Sectorul industrial are cele mai mari creșteri ale bugetelor pentru IA, comparativ cu comerțul și serviciile. Cu cât o companie este mai mare, ca cifră de afaceri și număr de angajați, cu atât bugetul pentru IA este mai mare. Creșterea bugetelor se va îndrepta în principal spre proiecte de IA generativ, un tip de învățare automată care poate crea conținut original, cum ar fi texte, imagini, muzică și cod de programare. Companiile vor încerca, în principal, să facă următoarele:
- să angajeze consultanți externi pentru utilizarea IA generativă;
- să ofere training managerilor în IA generativ;
- să analizeze cum poate IA să ajute la dezvoltarea companiei.
Aplicațiile de inteligență artificială sunt din ce în ce mai folosite în companii
Aplicațiile de inteligență artificială (IA) sunt din ce în ce mai folosite în companii, chiar și fără ajutorul departamentelor IT, care totuși primesc cele mai mari creșteri de buget pentru IA. Alte departamente care beneficiază de IA sunt cele de servicii interne, servicii pentru clienți, logistică, management, marketing și vânzări. Departamentele care folosesc cel mai puțin IA sunt cele de achiziții, resurse umane și financiar.
În ceea ce privește impactul așteptat al implementării IA, executivii chestionați au arătat un grad de incertitudine. Pe o scară de la -5 (efecte negative puternice) la +5 (efecte pozitive puternice), nimeni nu a dat note negative (între -5 și 0), dar nici nu au existat note maxime sau peste 4 pentru îmbunătățirile așteptate. Totuși, principalele efecte așteptate ale utilizării IA: (1) eficiență sporită a afacerii; (2) sprijin mai bun în luarea deciziilor; și (3) noi modele de afaceri și potențial de creștere a vânzărilor.
IA va avea un impact semnificativ în două domenii principale. Primul este piața muncii, unde 77% dintre respondenți cred că în viitor valoarea angajaților va depinde mult de abilitățile și experiența lor în IA. 89% cred că IA generativă va schimba major programele de studii. IA doilea domeniu este sustenabilitatea mediului, unde peste 80% dintre respondenți așteaptă un impact pozitiv sau foarte pozitiv de la IA generativă.
Riscurile folosirii IA
În ceea ce privește riscurile folosirii IA, executivii chestionați de Horváth sunt cel mai îngrijorați de:
- imposibilitatea protejării datelor;
- criminalitatea informatică;
- creșterea conflictelor sociale;
- diminuarea șanselor profesionale pentru cei fără competențe IA;
- lipsa de transparență a informațiilor, care ar putea duce la dezinformare.
„Toți executivii chestionați de noi consideră că utilizarea inteligenței artificiale are importanță strategică în dezvoltarea companiilor, dar mulți au încă dificultăți în a identifica domeniile de activitate unde impactul AI va fi semnificativ.
Astfel, creșterea bugetelor este o veste bună, dar fără concentrarea eforturilor pe domenii cheie și fără setarea corectă a așteptărilor, există riscul ca rezultatele să nu fie cele anticipate.
În schimb, managerii de top din companii sunt convinși că piața muncii va suferi schimbări majore și doresc să investească în pregătirea angajaților, a căror valoare va crește odată cu dobândirea de aptitudini legate de AI”, consideră managing consultantul de la Horváth România.