Până în decembrie, aproape 160 de kilometri de autostradă se vor adăuga la cei 390 de kilometri existenți în România. Bineînțeles, asta în cazul în care constructorii își văd serios de treabă, iar vremea nu e prea capricioasă. Căci, spre deosebire de alți ani, când în calea șantierelor stăteau exproprierile întârziate, lipsa avizelor sau finanțarea greoaie, în 2012 obstacolele sunt mult mai puține. Acum, terenurile și actele necesare sunt disponibile, banii pentru cele mai multe proiecte vin de la Bruxelles și, nu în ultimul rând, suntem în fața unui an electoral, astfel încât autostrăzile autohtone devin, deodată, mult mai aproape de realitate.
În prezent, sunt aproape gata 55 din cei 62 km ai A3 București-Ploiești și cei 12 km din sectorul din A1 care ocolește Aradul (aici circulația s-a deschis pe o cale). Avansate sunt lucrările și pe A2, pe cei 16 km dintre Medgidia și Murfatlar, dar și pe A4 (centura Constanței), între Valu lui Traian și Ovidiu (11 km). Cele două sectoare trebuie să fie gata până la începutul sezonului estival. Tot atunci ar trebui să fie deschis, pe o singură cale, tronsonul Cernavodă-Medgidia din A2 (20 km), urmând ca acesta să fie gata total până la sfârșitul anului. În august 2012 ar trebui inaugurat sectorul Orăștie-Simeria de pe A1 (18 km), iar în octombrie cei șapte kilometri de pe A3, între București și centura București. În fine, Ministerul Transporturilor a alocat Bechtel fonduri pentru finalizarea a
18 km pe A3 pe sectorul Suplacu de Barcău-Borș (în total, acesta are 64 km).
Și mai îmbucurător ar trebui să fie faptul că se muncește la tot mai multe sectoare de autostradă.
În prezent, sunt în lucru 376 km (203 km pe A1; 47 km pe A2 și A4; 126 km pe A3 Suplacu de Barcău-Borș și București-Ploiești), iar alți 126 km ar trebui să intre în execuție în 2012 (Timișoara-Lugoj lot 2 – 27 km, Lugoj-Deva lot 2 și 3 – 72 km, Gilău-Nădășelu pe A3 – 8 km, centura Bacău – 19 km de autostradă dintr-un total de 30 km).
Mai mult, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, anunța recent că sunt în pregătire parteneriate public-private pentru peste 270 de kilometri de autostradă (Comarnic-Brașov-Făgăraș, Pitești-Sibiu și sectorul sudic din centura autostradală a Bucureștiului).
Înainte de termen
Dar adevărata provocare nu o reprezintă, de fapt, sectoarele de autostradă care urmează să fie gata în acest an. Veritabilul pariu este dacă vreuna din porțiunile de pe A1 care trebuie să fie terminate până în aprilie 2013 (182 km) va fi gata cu câteva luni mai devreme.
Cele mai mari șanse par să le aibă cei zece kilometri dintre Giarmata și Izvin de pe sectorul A1 Timișoara-Lugoj. Faptul că pe acest segment nu există lucrări de artă foarte complexe, relieful este prietenos, iar în 2011 constructorii (românii de la Spedition UMB SRL în asociere cu Tehnostrade SRL și Carena Spa) au avansat foarte rapid este văzut de specialiști ca un semn sigur că vom asista la o premieră în România: o autostradă terminată înainte de deadline. „Am luat toate măsurile încât să putem lucra și în timpul iernii. Și am angajat peste 600 de oameni, astfel încât vom termina în a doua parte a lui 2012“, spunea, în decembrie anul trecut, managerul de proiect Ștefan Șerbu, cu ocazia unei vizite a oficialităților pe șantier.
Ungurii ne dezamăgesc
Dar șanse destul de mari de finalizare înainte de termen le-ar putea avea și tronsonul Arad-Nădlac (39 de kilometri), având în vedere că este situat la câmpie, într-o zonă cu o densitate scăzută a obstacolelor (drumuri pe care să le supra- sau subtraverseze, cursuri de apă, rețele de utilități) și nu are prevăzute decât trei noduri (Arad Vest, Pecica și Nădlac).
Din păcate, chiar dacă românii și-ar face treaba mai bine decât suntem obișnuiți, nu același lucru se va întâmpla în partea maghiară. Ultimul termen de finalizare avansat pentru sectorul Mako-Nagylak (singurul rămas pentru a lega granița noastră de rețeaua ungară de autostrăzi) este iunie 2014. Deși durează mai mult, lucrările din partea maghiară sunt de două ori mai scumpe decât la noi, în condiții de relief similar: 213 milioane de euro pentru cei 20 km dintre Mako și Nagylak, față de 229 de milioane de euro pentru 39 km Nădlac-Arad și un drum de legătură de șase kilometri între nodul Nădlac și orașul Nădlac. Așadar, indiferent dacă lucrările la autostrada spre granița maghiară sunt gata înainte de termen sau nu, cel puțin un an ieșirea din țară se va face prin vechiul punct de trecere a frontierei.
Nu în ultimul rând, nu este exclusă deschiderea în avans a unor sectoare (fie total, fie pe o singură cale) pe tronsonul Orăștie-Sibiu. Dar aici relieful este mai puțin favorabil constructorilor, iar proiectele prevăd, printre altele, un tunel și câteva viaducte de sute de metri lungime, așa că trebuie luată în considerare și varianta pesimistă, respectiv ca unele porțiuni din această autostradă să nu fie gata nici în aprilie 2013. Una peste alta, însă, trecerea pragului psihologic de 600 de kilometri de autostradă pare tot mai posibilă în 2012.
502 kilometri
de autostradă vor fi în lucru în 2012 (pe 376 km lucrările au început deja). Nu au fost luate în calcul potențialele contracte de PPP vizate pentru 2012