Conducerea CFR SA a anunțat obiectivele de investiţii din acest an pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare.
Directorul general al companiei CFR SA, Ion Gavrilă, estimează că se vor recepţiona lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe 136,35 kilometri de cale ferată, între Sighişoara şi Simeria. Mai mult, conducerea CFR SA menționează că, tot în acest an, se vor finaliza lucrările de modernizare a 23 de poduri și podețe pe întreaga reţea feroviară, urmând să fie lansat și un program de modernizare a 47 de stații de cale ferată din România. „Pe lista obiectivelor de investiții se află și linia de cale ferată Predeal – Brașov. Vom lansa licitația pentru elaborare studiu de fezabilitate pe secțiunea Predeal – Brașov, în lungime de 26,9 km, aici vorbim dspre o cerere de aprobare finanțată în semestrul II 2017“, explică șeful CFR SA, Ion Gavrilă.
Pe lângă recepționarea unor lucrări și gestionarea unor licitații, CFR SA derulează alte patru proiecte vitale pentru infrastructura feroviară, respectiv contractele pentru modernizarea liniei CF Simeria-km 614. Valoarea totală a celor patru proiecte de modernizare a liniei pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, respectiv 140 km/h, este de circa 1,6 miliarde euro.


Pe secțiunea Km 614 – Gurasada – Simeria (141,17 km), contractele pe cele patru loturi de lucrări s-au semnat anul trecut. Pentru două secțiuni, lucrările de modernizare au demarat în toamna anului 2007.
În prezent, constructorii desem­nați de CFR SA pentru reabilitarea a două tronsoane între Simeria și Arad urmează să primească autorizațiile finale din partea Ministerului Transporturilor pentru a putea continua lucrările.
În mai 2017, oficialii CFR SA au semnat două contracte pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Mai exact, pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei.
Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.
În următorii trei ani, CFR SA trebuie să finanțeze și să finalizeze lucrările de modernizare a căii ferate între Simeria şi Arad.
Celelalte două contracte care vizează lucrări de modernizare a liniei de cale ferată, care să permită circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h, respectiv 140 km/h, între Ilteu și Simeria au fost semnate în partea a doua a anului 2017. Lucrările de modernizare a liniei între Cap Y Ilteu-Gurasada au o valoare de 1,49 miliarde lei, iar reabilitarea liniei de cale ferată Gurasada – Simeria va costa 2,6 miliarde lei, conform contractelor încheiate anul trecut de CFR SA.

 

Reabilitarea a 80 km de cale ferată durează trei ani

În toamna anului trecut, asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, câştigătoarea celor două contracte pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), a primit autorizaţia pentru începerea lucrărilor. În prezent, pe o porţiune de circa 10 kilometri, muncitorii au început lucrările de modernizare, au scos şina de cale ferată între staţiile Ghioroc, Păluiş şi Bârzava. O parte din lucrări nu se pot executa pentru că reprezentaţii asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL aşteaptă celelalte avize şi autorizaţii pentru a extinde şantierul.

Brașov-Sighișoara, miza anului 2018

În următoarea perioadă, oficialii CFR SA urmează să anunțe rezultatele procedurii pentru licitațiile privind reabilitatea liniei de cale ferată Brașov – Sighișoara. În prezent, CFR SA gestionează lucrări în licitație pe secțiunea Brașov – Sighișoara, în lungime de circa 120 km, proiect împărțit în subsecțiunile Brașov-Apața, Apața-Cața și Cața-Sighișoara, proceduri lansate în semetrul II 2017. Conform calendarului din anunțul de licitație, comisiile de evaluare urmează să anunțe câștigătorii contractelor pentru tronsoanele Brașov-Apața și Cața-Sighișoara.
Directorul general al CFR SA Ion Gavrilă precizează că în acest an se vor semna contractele pe secțiunea Brașov – Sighișoara, „obiectiv condiționat de finalizarea licitațiilor fără contestații pe cele 3 subsecțiuni (Brașov-Apața, Apața-Cața și Cața-Sighișoara)“.

150 de treceri cu calea ferată vor fi modernizate

 

Conform CFR SA, în etapa de pregătire a documentației de achiziție a serviciului de elaborare studiu de fezabilitate se află proiectul privind modernizarea a 150 treceri la nivel cu calea ferată, „pentru care estimăm lansarea licitației în acest an“. Mai mult, conducerea CFR SA scoate de la naftalină proiectul privind elaborarea studiului de fezabilitate pentru electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, termen estimat de finalizare în acest an. Pe lista obiectivelor de investiții se află și studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei feroviare Arad – Timişoara- Caransebeş, 155 km linie cale ferată, 13 staţii CF şi 10 halte de mişcare.

Linia București-Giurgiu, în atenția oficialilor CFR

 

Și studiu de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Frontieră, 91 km linie se află pe lista obiectivelor conducerii CFR SA. „În primă etapă proiectul prevede refacerea podului Grădiștea pentru redeschiderea circulaţiei, iar pentru etapa a II-a, lucrările de modernizare a liniei București Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Frontieră“, spun oficialii CFR SA. Deasemenea, revizuirea studiului de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Craiova-Calafat componentă a Coridorului Orient/Est-Mediteranean, 107 km linie cale ferată simplă neelectrificată, 11 staţii CF şi 9 halte CF, proiect ce are ca termen estimat de finalizare – 2019, se află pe lista CFR SA.
Totodată, luna viitoare este termenul limită de depunere a ofertelor pentru studiu de Fezabilitate pentru „Modernizarea şi construcţia liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București, în lungime de circa 19,4 km, proiect cheie pentru organizarea unor meciuri din cadrul Campionatului European de Fotbal Euro 2020.
Pe lista obiectivelor de investiții se află și modernizarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj – Focşani – Adjud – Bacău – Roman – Paşcani – Iaşi Frontieră, în primă etapă, proiectul se va axa pe modernizarea liniei Pașcani-Iași, lucrări de reabilitare pentru poduri, podeţe şi tuneluri – 173 obiective pe toate cele 8 sucursale regionale CFF, precum și modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța.

Proiecte de miliarde de euro

Sursele de finanţare pentru proiectele feroviare sunt fondurile nerambursabile asigurate prin POIM 2014-2020/CEF 2014-2020, bugetul de stat pentru proiectele de investiții și bani pentru reparaţii capitale şi întreţinere.
În prezent, CFR SA are 11 contracte de finanțare semnate pentru proiectele POIM 2014-2020, în valoare totală de 13,2 miliarde lei și 6 contracte de finanțare prin CEF, în valoare totală de 1,134 miliarde euro. „În decursul anului 2017, valoarea totală a proiectelor POIM 2014-202 a fost de 13,2 miliarde de lei, cu o valoare eligibilă totală de 10,54 miliarde de lei, din care 7,9 miliarde de lei prin fonduri externe nerambursabile şi 2,64 miliarde de lei, prin bugetul de stat“, conform datelor CFR SA.