Un grup de oameni de afaceri din Franţa, Germania, Marea Britanie şi Republica Moldova, printre care un conte cu podgorii în Bordeaux, vrea să facă din vinurile româneşti şi bulgăreşti vedete la export, iar pentru asta investeşte 18 mil. euro. Merită riscul?
După ce au construit câteva clădiri de birouri în Bucureşti, printre care Opera Center I şi II, Bucharest Business Park sau Bucharest West Park Logistic, câţiva oameni de afaceri au înfiinţat compania WineRo, profilată pe producţia şi distribuţia de vinuri premium. Mai mult, l-au atras în parteneriatul lor şi pe contele Stephan von Neipperg, proprietarul unor podgorii renumite din Bordeaux. „Cum este Versace în lumea modei, aşa este Stephan în industria viticolă“, susţine Ghenadie Bobeică (39 de ani), administrator şi acţionar al WineRo. Aceiaşi investitori mai deţin Bessa Valley Winery, o firmă din Bulgaria care exploatează o podgorie întinsă pe mai mult de 300 de hectare. Doar jumătate din suprafaţă este „activă“, din cele patru soiuri de viţă nobilă producându-se, anul trecut, aproape 600.000 de sticle de vin. „Este foarte puţin pentru suprafaţa respectivă. În mod normal, pe asemenea arie s-ar produce peste un milion de sticle anual. S-a respectat însă un nivel ridicat de calitate“, explică Bobeică, om de afaceri de origine din Republica Moldova.
Bessa Valley îşi exportă vinurile sub brandurile Enira şi Reserva în peste zece ţări şi estimează că în 2009 au avut o cifră de afaceri de peste patru milioane de euro. „Vinurile noastre sunt foarte populare în Marea Britanie. Spre exemplu, cea de-a treia producţie Enira (an 2006 n.red) se vinde cu 11 euro sticla într-un magazin online, cu 10% mai puţin decât într-un supermarket, în condiţiile în care celelalte vinuri bulgăreşti se vând la un preţ mediu de 1,5 euro sticla“,menţionează Bobeică.
Trei soiuri pe 80 de hectare de teren
„Anul în care vinul a fost produs poate spune multe despre calitatea sa. Dacă vremea a fost mai darnică cu viticultura în anumiţi ani, producţiile respective sunt mai bune decât altele“, explică Marc Dworkin, un renumit oenolog. Încurajaţi de succesul de pe piaţa bulgară, investitorii au decis să dezvolte un proiect similar şi în România, unde erau deja prezenţi în sectorul imobiliar. Au început cu 20 de hectare de teren, pe care l-au cumpărat în 2006, la Aliman (Constanţa), suprafaţă majorată între timp la 80 de hectare. Soiurile cultivate sunt Merlot, Cabernet şi Fetească neagră. „În Bulgaria, nu am plantat niciun soi local, deoarece noi folosim doar viţă curată, fără infecţii, iar soiurile lor autohtone au cel puţin o viroză“, precizează Bobeică.
Fonduri de două milioane euro de la UE
Prima producţie din România a fost scoasă toamna trecută şi va fi îmbuteliată în 30.000 de sticle, majoritatea pentru export. Vânzările aferente producţiei anului trecut se vor cifra la circa 270.000 de euro. La orizontul anilor 2013-2014, este preconizată obţinerea unei cantităţi de şase tone de struguri de la cei 5.000 de butaşi de viţă de vie ce rodesc pe fiecare hectar deţinut. Abia atunci se va putea vorbi despre profit. Pieţele vizate sunt Luxemburg, Marea Britanie, Japonia şi China. Vinul produs în Dobrogea se va vinde la marii retaileri cu un preţ cuprins între 40 şi 50 de lei sticla, ceva mai scump la wine shopuri, şi se va încadra în categoria premium. Între timp, WineRo a obţinut din fondurile UE o finanţare nerambursabilă de două milioane de euro pentru construcţia unei crame în comuna constănţeană Rasova, situată la 14 kilometri de Aliman. „Investiţia va fi completată cu alte două milioane de euro, reprezentând cofinanţarea proiectului“, menţionează Bobeică. Tot acolo va fi dezvoltată şi o mică podgorie, dar şi un hotel cu 24 de camere, care să găzduiască amatorii de degustări de vinuri. Până acum, investiţia din România a WineRo se ridică la şapte milioane de euro şi urmează să mai fie investite alte două milioane de euro.
Mută afacerea şi în China
Dacă succesul raportat deja în Bulgaria se va reedita în România, investitorii vor extinde afacerea şi în China. „Decizia a fost luată recent, în urma unei vizite a unei delegaţii chineze în Bulgaria, care a vizitat crama Bessa Valley. Chinezii şi-au manifestat intenţia de a ne sprijini într-un proiect asemănător într-o provincie din ţara lor“, spune Bobeică. Proiectul-pilot a fost deja demarat, tot pe o suprafaţă de 20 de hectare, iar valoarea investiţiei se ridică la câteva milioane de euro.
Printre băncile cu care discutăm pentru cofinanţarea proiectului de la Rasova se numără CEC şi Raiffeisen.
30.000 de sticle de vin se estimează că vor fi îmbuteliate la prima producţie a podgoriei de la Aliman. Administratorul Ghenadie Bobeică (foto) a semnat un contract cu Lufthansa pentru distribuirea vinurilor la bordul aeronavelor sale începând cu 2011