După faza grupelor din care au ieşit în pierdere, casele de pariuri din Romånia se aşteaptă ca la finalul Campionatului European de Fotbal să iasă pe profit. Mizele au crescut, iar victoriile-surpriză ale unor echipe slab cotate în debutul EURO 2008 au echilibrat pariurile.
Românii au motive de fericire chiar dacă naţionala lui Adrian Mutu n-a reuşit să treacă de faza grupelor. Casele de pariuri au făcut mulţi câştigători de la începutul campionatului. Cu peste 6.000 de euro a plecat acasă un jucător care a ghicit rezultatul primelor cinci meciuri. Dar cel mai mare câştig, de peste 54.000 de euro, a fost obţinut de un craiovean care a pariat pe două meciuri avându-le ca favorite pe Croaţia şi Germania.
Sferturile de finală au oferit două mari surprize: Rusia şi Turcia. Înainte de începutul campionatului, la casele de pariuri au fost jucate sub 2.000 de bilete pentru o finală ruso-turcă (aproximativ 1.200 de bilete pentru Turcia şi doar câteva sute pentru Rusia). „În general, asemenea surprize sunt bune pentru casele de pariuri“, spune Eduard Blitze, director executiv al agenţiei de pariuri Wettpunk. „Marea majoritate (a jucătorilor, n.r.) pariază pe jocurile sigure. Puţini sunt cei care intuiesc un potenţial câştig la o altă echipă decât favorita meciului respectiv“, explică acesta. Iar Turcia a echilibrat pariurile la casele de profil, reducându-le din pierderile înregistrate în faza grupelor, când au trebuit să onoreze multe câştiguri.
Dintre cele patru semifinaliste, Germania este favorită (având o cotă de 1.44 în caz de câştig), potrivit site-ului de pariuri online Gamebookers, în timp ce cota cea mai mare o are Turcia (7.50), fiind, deci, pronosticată cu cele mai mici şanse să câştige EURO 2008. „Turcia are doar 13 jucători valizi pentru meciul cu Germania. Cred că acest lucru a contat în stabilirea cotei“, explică Blitze.
După faza grupelor, sumele pariate în România pe un bilet s-au majorat cu 25%, miza medie ajungând la patru – cinci euro pe bilet. „Deşi această creştere a fost vizibilă pentru casele de pariuri, meciurile au fost mai puţine, astfel încât miza medie per total EURO 2008 nu a fost afectată“, explică Daniel Smeadă, PR manager al casei de pariuri Astra Sport Bets.
Pentru cele două meciuri din semifinale (Germania-Turcia şi Spania-Rusia), Smeadă estimează că se vor vinde peste 150.000 de bilete.
ÎNCASÂRI Casele de pariuri sportive din România au vândut de la începutul EURO 2008 până în momentul sferturilor de finală circa 4,5 milioane de bilete. Până la fluierul de final al campionatului, cifra ar putea ajunge la zece milioane.
Casele de pariuri sportive au consemnat vânzări cu circa 50% mai mari faţă de o lună obişnuită. De exemplu, în numai două săptămâni, liderul pieţei Astra Bets, a vândut două milioane de tichete, ceea ce înseamnă o creştere de 30-40% faţă de rezultatele obţinute în perioada campionatelor interne de fotbal, în care se vând, de regulă, în jur de cinci milioane de bilete. „Pe de altă parte, dacă ar fi să facem comparaţia cu iunie anul trecut, creşterea este de 100%, lucru datorat şi faptului că, de obicei, iunie este o lună moartă, campionatele fiind deja încheiate“, spune Daniel Smeadă, PR manager al companiei Astra Sport Bets. De asemenea, dacă de obicei miza medie este între 1,5-2,5 euro pe bilet, în perioada EURO 2008 aceasta a crescut cu până la 50%, ajungând la 3,5 – patru euro pe bilet.
„Comparativ cu Mondialele din 2006, încasările sunt mai mari. Participarea României la campionat a influenţat piaţa pariurilor“, spune Eduard Blitze, director executiv al Wettpunkt, companie care a înregistrat o creştere de 25% a vânzărilor. Şi divizia de pariuri sportive a Loteriei Române, Pariloto, a vândut cu 50% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, totalizând 750.000 de bilete. Potrivit jucătorilor din domeniu, numai pentru cele trei meciuri ale naţionalei au fost rulate 600.000-700.000 de bilete.
Casele de pariuri estimează că, până la finalul campionatului, numărul total al biletelor vândute ar putea ajunge la zece milioane. La această cifră, doar Astra Bets ar putea avea un aport de şase milioane de bilete. Alte 1,5 milioane de bilete se preconizează că vor fi pariate prin Pariloto, potrivit directorului general al Loteriei Române, Liliana Mincă.
La un asemenea volum de vânzări au reuşit casele de pariuri să rămână profitabile după plata câştigurilor? Părerile sunt împărţite. „Au fost foarte puţine surprize în campionatul acesta, gen meciurile dintre Germania şi Croaţia sau România şi Olanda, respectiv calificarea Turciei şi Rusiei. Însă nu pot spune că au existat pierderi mari“, spune Daniel Smeadă. Cei de la Wettpunkt sunt de altă părere. „Deocamdată suntem pe pierdere, pentru că au fost mai multe bilete câştigătoare“, afirmă Eduard Blitze, director executiv al casei de pariuri.
Din totalul biletelor jucate în casele de pariuri aparţinând Astra Sport Bets, 387.000de bilete au fost câştigătoare. Pe de altă parte, surse din piaţă au declarat pentru Capital că valoarea totală a câştigurilor încasate de cei care au pariat pe meciurile de la EURO 2008 s-a ridicat, în primele două săptămâni de campionat, la şapte milioane de euro, în vreme ce încasările caselor de pariuri au însumat 6,9 milioane de euro. În general, sumele pariate nu au depăşit 600 de lei. Valoarea medie a câştigului obţinut pe un bilet Pariloto a fost de 5.000 de lei pe bilet.
Bonusuri pentru jucătorii online
Febra fotbalului a cuprins şi mediul online, unde a fost înregistrată o creştere de 30% a pariurilor. Pentru pariurile de la Euro 2008, fiecare meci a avut un anumit tip de promoţie. Pentru a-şi atrage mai mulţi clienţi, site-urile de pariuri online au oferit pentru fiecare nou venit un bonus de 100 de lei. „S-a pariat foarte mult în timpul meciurilor. De asemenea, s-a înregistrat o creştere a mizei medii de la 2,3 euro la cinci euro“, spune un reprezentant al site-ului Gamebookers.
Bet-at-home a oferit un bonus de 200 de euro, reuşind astfel să majoreze cu 20% numărul utilizatorilor site-ului. „Per total pariuri, acestea au crescut cu 50%. Oricum, în urma promoţiei, pierderea pentru bet-at-home a fost de 10% raportată la miza depusă“, spune Dorian Oană, marketing manager pe România.
Cei care vizează câştiguri substanţiale au încă şansa să parieze pe echipe precum Rusia şi Turcia, ale căror cote sunt de 17, respectiv 29 pentru câştigarea titlului. La casele de pariuri, echipa Spaniei rămâne favorită la titlu (de notat faptul că aproximativ 3.000 de bilete jucate înainte de campionat mizau pe câştigarea de către România a EURO 2008).
«Dacă ar fi să comparăm cu iunie 2007, numărul biletelor jucate s-a dublat. De obicei, iunie este o lună moartă, campionatele fiind deja încheiate.»
Daniel Smeadă, PR manager Astra Sport Bets
600 de lei a fost suma maximă pariată pe un bilet la Astra Bets în perioada în care naţionalele s-au aflat
în faza grupelor
Pariem pe campion?
Peste 30% din biletele jucate la casele de pariuri din România au fost înregistrate înaintea începerii campionatului. În jur de 17.600 de bilete au fost pariate pe echipele favorite