model obligatoriu pentru legislativele nationale. Asadar, proba ratificarii tratatului de catre parlamentele nationale implica riscuri. Un singur vot impotriva este suficient pentru a ne bloca, intarziindu-ne aderarea si justificand introducerea unor alte clauze draconice de catre organismele europene. Este un scenariu realist, dar nu neaparat realizabil, finalizarea sa intr-un mod fericit pentru Romania depinzand atat de simpatia de care ne bucuram, ca tara, cat si de capacitatea noastra de a-i convinge pe sceptici ca ne vedem de treburi. In ceea ce priveste toleranta la un nou val al extinderii, statele membre sunt divizate in tabere. Exista una a celor care nu sunt de acord, decat intr-o foarte mica masura, cu ceea ce ar trebui sa se intample in 2007. Austria, Germania, Luxemburg, Franta, Danemarca, Suedia si Finlanda fac parte din aceasta echipa, doar intre 28% si 40% din cetateni, deci o minoritate, fiind de acord cu extinderea. Tabara tarilor in care numarul cetatenilor pro este sensibil egal cu cel al cetatenilor impotriva este formata din Marea Britanie, Olanda, Belgia, Portugalia. In sfarsit, cea de a treia tabara include statele in care populatia aproba extinderea in limite cuprinse intre 61% si 78%. Procentele de mai sus nu sunt batute in cuie, ele fiind rezultatul unor cercetari statistice care, adancite, pot da rezultate simtitor diferite. Cazul Ungariei o ilustreaza. Vecinii nostri, in majoritate (68%), nu ne vor in UE. Pozitia aceasta vizeaza Romania, pentru ca 87% din ei sunt de acord ca Croatia sa adere si 62% vor Turcia in UE. Acesta este rezultatul unui sondaj realizat pe plan intern. Statistica realizata de Comisia Europeana prezinta o realitate mai atragatoare pentru noi: 63% din maghiari sunt de acord cu extinderea. Dincolo de subtilitatile statistice, este clar ca sunt popoare in UE carora nu le surade sa suporte o parte din costurile aderarii noastre. Lipsa lor de simpatie fata de cauza extinderii poate fi un argument puternic in sprijinul intarzierii ratificarii tratatului de aderare. Parlamentele sunt facute din politicieni, ajunsi acolo prin votul cetatenilor. Daca interesele de moment sau o mai veche ranchiuna istorica o cere, vointa populara poate fi invocata ca declansator al blocarii tratatului cu Romania.
UE 15 mai sceptica….
Doar 37% din cetatenii UE in formula de 15 state membre vor Romania si Bulgaria in UE, 43% nu sunt de acord. Procentul celor care nu se pronunta este mare.
…decat UE 25
Toleranta mai mare a statelor membre din centrul si estul Europei fata de cele doua candidate scade, per total UE, procentul negativistilor extinderii.
Negociatorul-sef al Romaniei infirma scenariul pesimist. Romania va trece testul din parlamentele nationale
Capital: In ce formula va avea loc ratificarea Tratatului de aderare incheiat cu Romania si Bulgaria, UE 15 sau UE 25?
Leonard Orban: Pana la data de 1 mai 2004 Romania a negociat aderarea la UE cu 15 state membre, iar dupa acea data am negociat cu 25 de state. De aici rezulta foarte clar formula de ratificare a tratatului, UE 25.
Capital: Ultimul Eurobarometru al CE releva ca in vechile state membre, majoritatea cetatenilor nu agreeaza ideea unui nou val al extinderii, spre deosebire de noile membre, in care majoritatea se pronunta pentru. Credeti ca formula UE 25 ne avantajeaza in ceea ce priveste ratificarea tratatului?
Lenard Orban: Ratificarea tratatului cu Romania in parlamentele statelor membre este o chestiune procedurala, prin urmare problema nu se pune in termenii avantajelor sau dezavantajelor induse de formula UE 25.
Capital: Ce se intampla in situatia in care unul dintre parlamente nu ratifica tratatul?
Leonard Orban: Teoretic, ar apare o intarziere in procesul de aderare, ar apare conditionari suplimentare. Este o varianta putin probabila. In practica, datorita progreselor pe care le facem, se va realiza ca suntem pregatiti pentru aderare.
Capital: Daca Romania nu va obtine avizul conform al Parlamentului European si nu va incheia tratatul in luna aprilie, va fi decuplata de Bulgaria?
Leonard Orban: Tratatul este comun, avizul si votul din Parlamentul European sunt separate pentru cele doua tari. Daca s-ar intampla ca Romania sa nu obtina numarul de voturi necesare, Bulgaria ar merge inainte cu tratatul, iar noi am ramane blocati pana am obtine avizul favorabil. Este o chestiune absolut teoretica si foarte putin probabila.