Săptămâna națională a siguranței rutiere, adoptată de Parlament

Parlamentul României a adoptat, cu o largă majoritate, proiectul de lege care instituie Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere, un demers menit să crească gradul de conștientizare privind riscurile din trafic și să reducă numărul accidentelor rutiere.

Votul a fost covârșitor: 281 pentru, 1 împotrivă și 2 abțineri – un semnal clar că siguranța rutieră devine o prioritate națională.

O inițiativă susținută activ de Coaliția pentru Siguranță Rutieră

Legea prevede ca, în fiecare an, a treia săptămână din luna mai să fie dedicată organizării de activități educative, campanii de informare și evenimente menite să promoveze siguranța rutieră. Coaliția pentru Siguranță Rutieră (CSR), unul dintre principalii susținători ai proiectului, a participat activ la consultări și a promovat constant măsuri eficiente pentru reducerea accidentelor.

„Adoptarea acestei legi reprezintă un semnal clar că România face pași concreți în alinierea la bunele practici europene. Este un demers necesar, într-o țară în care siguranța rutieră rămâne o provocare majoră. Le mulțumim pe această cale inițiatorilor și tuturor celor au susținut acest demers”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președintele Coaliției pentru Siguranță Rutieră.

România, lider negativ la accidente rutiere în Uniunea Europeană

Decizia Parlamentului vine într-un moment critic: România continuă să aibă una dintre cele mai ridicate rate ale accidentelor rutiere din Uniunea Europeană. Potrivit statisticilor, frecvența daunelor auto este de peste 6%, ceea ce înseamnă că, anual, din 100 de vehicule, cel puțin 6 sunt implicate în accidente. Comparativ, acest procent este de aproape trei ori mai mare decât în Ungaria și dublu față de Slovenia, Cehia sau Polonia.

asigurari asigurare polita rca
SURSA FOTO: Dreamstime

Această situație alarmantă este cauzată de mai mulți factori:

  • Infrastructura deficitară, cu drumuri nesigure și slab întreținute;
  • Indisciplina în trafic, inclusiv viteza excesivă și nerespectarea regulilor de circulație;
  • Lipsa educației rutiere, atât în rândul șoferilor, cât și al pietonilor.

Ce măsuri prevede legea

Pentru a combate această problemă, noua lege obligă autoritățile să ia măsuri concrete:

  • Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Interne vor implementa programe de educație rutieră în școli și vor organiza concursuri naționale pentru elevi, precum „Cea mai bună patrulă școlară de circulație din România”;
  • Ministerul Transporturilor va fi obligat să prezinte un raport anual privind investițiile pentru creșterea siguranței pe drumurile publice;
  • Autoritățile locale vor trebui să se implice activ în promovarea măsurilor de siguranță rutieră.

Rămâne de văzut cât de eficientă va fi inițiativa

Deși inițiativa este lăudabilă, rămâne de văzut cât de eficientă va fi în reducerea numărului de accidente. Experții atrag atenția că, fără măsuri suplimentare – investiții reale în infrastructură, sancțiuni mai dure pentru șoferii indisciplinați și campanii constante de educație rutieră – riscul este ca Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere să rămână doar un eveniment simbolic, fără un impact real asupra traficului din România.

În România unde drumurile proaste și lipsa responsabilității în trafic fac victime zilnic, succesul acestei inițiative va depinde de modul în care autoritățile vor implementa și susține măsurile anunțate. Dacă va fi doar o campanie de imagine, fără rezultate concrete, atunci România va rămâne în continuare codașă la siguranța rutieră în Europa.