Camera Deputaţilor în calitate de cameră decizională, a adoptat pe 26 mai 2020, o iniţiativă legislativă promovată în special de parlamentarii PSD, prin care se instituie obligativitatea acordării de despăgubiri pentru anumite fenomene meteorologice, în special seceta.
Votul în plen nu a fost o problemă pentru iniţiatorii PSD şi sprijiniţi de UDMR, iar partidul de guvernământ nu a dorit să dea un semnal de blocaj ferm la vot a legii, având în vedere eventualul impact electoral şi s-a abţinut, chiar dacă forma legii nu este neapărat ce îşi dorea.
Rămâne acum de văzut dacă se v-a apela la retrimiterea în parlament de către Presedinte sau se v-a merge pe contestarea la Curtea Constituţională a prevederilor acesteia.
Legea în esenţă ca măsură principală, prevede acordarea unei despăgubiri de 70% din valoarea cheltuielilor efectuate până la momentul înregistrării calamităţii, dar doar în cazul în care paguba este mai mare de 30%. Reproşurile partidului de guvernământ s-au axat în special pe lipsa notificării ajutorului de stat către Comisia Europeană, apoi faptul că nu s-a aşteptat finalizarea evaluărilor pe teren, definitivarea bugetului aferent măsurii de sprijin şi în plus că s-ar fi dorit poate folosirea unui sistem forfetar, care poate ar fi permis o implementare mai rapidă, dar acordarea unei ordonanţe în acest sens ar fi blocată pe motivul de existenţa a unei duble legiferări.
Revenind la latura politică a situaţiei, într-un material al subsemnatului de la începutul lunii mai, publicat tot în Capital, sesizam aspectul pregătirii de către grupurile parlamentare ale PSD a mai multor iniţiative legislative cu subiecte din agricultură, care urmau a fi lansate în procedură accelerată de adoptare şi apoi de a fi folosite pe post de berbece electoral, iar momentul de începere a acestei operaţiuni a sosit şi v-a continua cu următoarele iniţiative legislative pregătite în cămara Camerei Deputaţilor.
Trebuie precizat în acelaşi timp că tensiunea în agricultură creşte datorită secetei şi a impactului acesteia, iar din păcate evoluţia vremii dar şi răspunsul slab al multora din autorităţile locale şi judeţene susţin acest proces, iar de multe ori autorităţile centrale trebuie să intervină în a rezolva şi atenua multe din aceste bâlbe.
Anticipez de acum că modificarea Codului Civil privind durata arendei la propunerea PSD, va stârni multe pasiuni şi fără o analiză temeinică a PNL, un răspuns adecvat şi inteligent politic va fi greu de formulat şi susţinut, ceea ce va aduce noi pierderi din punct de vedere electoral. O problemă serioasă este că Ministerul Agriculturii va începe să fie sub asediu, iar liderii marcanţi ai PNL vor trebui să-l sprijine la baionetă, pentru a nu ,,cădea’’ ca imagine, deoarece sunt necesare decizii politice şi nu uşoare, care trebuiesc asumate de partid pentru a contracara acţiunile PSD, în condiţiile în care se vor promova legi cu subiecte grele, de genul modificarea vânzării terenurilor, apoi a regulilor de arendare, înfiinţarea camerelor agricole, poate chiar înfiinţarea unui fond de asigurări pentru asigurarea calamităţilor din agricultură şi mai pot fi şi alte surprize.
Nu trebuie uitat, că unul din bazinele electorale tradiţionale ale PSD este mediul rural, iar situaţia prezentă poate fi o bună oportunitate prin care ,,machiavelismul’’ specific al structurii de comunicare a partidului şi călit prin multe lupte electorale, să îşi arate eficienţa.
În alte ordine de idei, apare o situaţie deficitară de cealaltă parte, unde actiunile sau iniţiativele Ministerului Agriculturii nu sunt susţinute activ în Parlament, unde blazarea sau autosuficienţa multora dintre parlamentarii PNL a devenit evidentă şi mult prea contagioasă, crezând lupta electorală câştigată apriori, lucru semnalat public inclusiv de prim vicepresedintele PNL, domnul Rareş Bogdan. Nemulţumirea acestuia în raport cu modul de comunicare şi de combatere a acţiunilor PSD catalogate drept populiste, de către activul de partid al PNL, au început să fie un subiect frecvent abordat. Dar în acelaşi timp domnia sa, cu experienţa de comunicator acumulată în anii de presă, încercă să creeze un paratrăsnet de descărcare a tensiunilor din societate, dar mai ales ale electoratului fidel care are reproşuri de făcut şi nu puţine.
Cred că pentru redresarea rapidă a poziţiilor PNL şi a Ministerului Agriculturii este nevoie de o implicare rapidă a numelor grele ale partidului ca imagine, care să pună umărul alături de echipa Ministerului Agriculturii şi poate cred că ar trebui şi solicitarea unei susţineri prezidenţiale prin care să se reaşeze importanţa agriculturii şi a securităţii alimentare pe baze de imagine mai solide. Nu în ultimul rând poate ar trebui să se lase orgoliile de-o parte şi să fie cooptaţi în acest efort oameni care pot ajuta, care au expertiză şi pot fi şi credibili ca mesaj.
Mai mult temele legislative pentru agricultură ale PSD nu vor putea fi evitate de către partidul de guvernământ fiindcă ele în esenţă sunt necesare mediului agricol, doar forma de implementare trebuie analizată, deci cred că este necesară o abordare frontală, de rezolvare inteligentă a acestora şi în mod rapid, ceea ce nu v-a fi uşor cu un aparat propriu al ministerului mult prea penetrat de amintirile ultimei echipe ministeriale condusă de domnul Daea. Amintirile şi obligaţiile de multe ori se sterg mult prea greu din memoria individului.
Nu în ultimul rând, poate şi mesajul faţă de agricultori trebuie nuanţat, iar problemele acuzative mult prea des invocate la adresa fermierilor, oarecum la comun, ar trebui poate să fie mai întâi rezolvate intern prin structurile proprii care sunt chemate să le găsească soluţii şi să controleze modul de aplicare , după care pot să fie comunicate şi public, dar fără o condamnare colectivă, care nu v-a aduce nimic bun.
Apoi se pune şi situaţia organizaţiilor profesionale care vor trebui să-şi gestioneze cu atenţie poziţia şi interesele pentru a nu fi strivite în menghina formată de presiunea politică pe de-o parte şi aşteptările tensionate ale membrilor pe de altă parte, care au mari aşteptări şi pe care le-aş denumi ale ,,ultimei şanse’’, deoarece am impresia că dacă nici acum nu vor fi satisfăcute în mare măsură, atunci reprezentativitatea v-a avea mult de suferit.
Meciul de şah pe problemele agriculturii între Parlamentul dominat de PSD şi Ministerul Agriculturii ca parte a Guvernului PNL a început şi am asistat la primul sah, dar care încă nu are o miză finală ci anunţă o luptă grea pentru imagine şi voturi.
Care va fi strategia partidului de guvernământ ? Există una ? Vom încerca să urmărim şi să o descifrăm în urma evoluţiei meciului, dar un meci cu o miză uriaşă, în condiţiile în care baza necesară structurării şi dezvoltării agriculturii este subredă, iar la uşă bate noul Program Naţional Strategic pentru noul exerciţiu financiar european şi unde agricultura ar trebui să fie o piesă de bază. Va reuşi PNL să preia conducerea meciului şi să revină în forţă cu un şah mat, sau va cădea sufocat în plasa întinsă de PSD ?