Instituțiile UE consideră mobilitatea electrică drept o tehnologie-cheie pentru reducerea emisiilor de carbon în transportul rutier european. Dar, pe măsură ce ponderea vehiculelor electrice ar trebui să crească, preocupările șoferilor cu privire la lipsa infrastructurii de încărcare au devenit un obstacol tot mai mare în calea adoptării tehnologiei.
Stații de încărcare la fiecare 60 de km, stații de alimentare cu hidrogen la fiecare 100 de km
Parlamentul European cere acum statelor membre să construiască stații de încărcare pentru vehiculele electrice la fiecare 60 de km pe autostrăzile principale, stații de alimentare cu hidrogen la fiecare 100 de km și mai puține emisii ale navelor maritime și fluviale.
Noul „Regulament privind infrastructura pentru combustibili alternativi” (AFIR) a fost susținut de 485 de europarlamentari, 65 de eurodeputați fiind ”împotrivă”. 80 s-au abținut. Votul vine după o lege similară, din 2014, care nu avea caracter obligatoriu.
Statele UE vor trebui să prezinte un plan care să ducă la realizarea acestui deziderat
Deputații europeni au convenit să stabilească obiective naționale minime obligatorii pentru implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi. Statele membre vor trebui să prezinte, până în 2024, un plan care să ducă la realizarea acestui deziderat.
„Am pierdut cinci-șase ani”, a declarat Ismail Ertug, raportor al Parlamentului European pentru infrastructura combustibililor alternativi, din grupul S&D, de centru-stânga. În opinia sa, acest lucru se datorează faptului că vechea lege era o „directivă”, pe care statele membre trebuiau să o includă în legile naționale, înainte ca aceasta să devină obligatorie. În schimb, noua lege va fi „regulament”, ceea ce înseamnă că se va aplica imediat în toate țările UE odată ce va fi adoptată.
Ideea nu este susținută de toată lumea
Această idee nu a reușit să atingă o majoritate confortabilă în Parlamentul European, fiind susținută doar de Grupul Socialiștilor și Democraților, al lui Ertug, de Verzi și de alți câțiva europarlamentari.
„Strategia de baros a Verzilor și a social-democraților ignoră faptul că implementarea infrastructurii are sens doar în cazul în care costul este proporțional cu beneficiul și dacă se bazează pe o analiză solidă”, a declarat Jens Gieseke din grupul PPE, după vot.
Regulamentul include prevederi și pentru operatorii de stații de încărcare, cerându-le să facă plățile mai simple și să afișeze prețul pe kWh, pentru a face prețurile mai comparabile. Acesta se adresează infrastructurii pentru alte tehnologii de transport, inclusiv stații de alimentare pentru vehiculele care funcționează cu hidrogen, precum și furnizarea de energie electrică pentru porturi și pentru aeroporturi.