Parlamentarii europeni au aprobat reglementări mai dure pentru omologarea noilor vehicule în Uniunea Europeană, însă au „uitat” să își dea acordul pentru constituirea unei agenții independente de verificare.
Parlametul European a aprobat marți noi reguli pentru a evita conflictele de interese dintre autoritățile naționale de reglementare din fiecare stat și producătorii de mașini cu uzine pe teritoriul respectivelor țări. În viziunea parlamentarilor, proiectul de lege permite verificări mai ample și consolidează supravegherea Comisiei Europene în privința omologării de noi vehicule. Aprobat cu 585 de voturi pentru și doar 77 împotrivă, actul normativ trebuie acum negociat cu statele membre pentru a intra în vigoare.
Conform proiectului însă, oficialii de la Bruxelles vor putea să amendeze producătorii de mașini cu până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul neconform cu legislația. Dacă până acum producătorii plăteau direct agențiile de testare pentru omologarea vehiculelor, în viitor – pentru a rupe relațiile „prea amicale” dintre aceste entități – statele vor trebui să finanțeze laboratoarele care realizează teste. E drept că aceleași state vor putea percepe taxe pentru această activitate producătorilor.
Este interesant de observat că, în ciuda evidentei implicări a statului într-o relație comercială de prestări ale unor servicii, europarlamentarii par să nu înțeleagă că și în acest fel marii producători își pot exercita influența, dacă nu asupra laboratoarelor de testare, măcar asupra statelor care dețin uzine și finanțează respectivele teste. Practic a fost schimbat doar modul de efectuare a plăților, fără a ținti rădăcina problemei. Singurul element pozitiv adus de noul proiect legislativ pare a fi abilitarea Comisiei Europene de a amenda statele și producătorii în cazul constatării unor nereguli și de a finanța astfel despăgubirile pentru proprietarii de mașini afectați.
Chiar mai gravă decât omisiunile parlamentarilor este lipsa din proiect a deciziei de a înființa o agenție independentă de control în genul celei americane EPA (U.S. Environment Protection Agency). Importanța unei astfel de instituții a fost cât se poate de vizibilă în timpul scandalului Dieselgate, când, pe lângă amendarea producătorului mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda sau Porsche, a fost decisă și compensarea clienților păcăliți.