Parlamentul European, reunit în sesiune plenară la Strasbourg, a aprobat miercuri, în primă lectură, o modificare a legislaţiei UE din 2001 privind liberalizarea serviciilor feroviare, pentru a încuraja intrarea pe piaţă a unor noi operatori şi pentru a asigura oferirea de servicii de înaltă calitate
Fiecare stat membru al UE ar trebui să asigure independenţa şi imparţialitatea autorităţii naţionale de reglementare pentru a elimina practicile discriminatorii în stabilirea taxelor de infrastructură, alocarea traseelor de tren şi acordarea accesului la serviciile asociate, cum ar fi vânzările de bilete sau repararea şi mentenanţa instalaţiilor şi a gărilor.
Atât europarlamentarii, cât şi Comisia Europeană consideră că transparenţa financiară şi separarea conturilor de profit şi de pierderi ale managerilor reţelelor feroviare şi operatorilor de transport feroviar care fac parte dintr-o singură structură integrată (companie holding) sunt vitale pentru a asigura viitoarea dezvoltare şi exploatarea eficientă a reţelei feroviare, garantând în acelaşi timp că fondurile publice nu pot fi folosite pentru alte activităţi comerciale.
Parlamentul cere Comisiei Europene să înainteze o propunere până la sfârşitul anului 2012 pentru a finaliza separarea managementului infrastructurii feroviare de operarea serviciilor de transport feroviare şi deschiderea către concurenţă a pieţelor naţionale privind transportul pasagerilor cu trenul.
Textul a fost aprobat cu 526 de voturi ‘pentru’, 80 ‘împotrivă’ şi 36 de abţineri. Consiliul trebuie să adopte în primă lectură poziţia sa comună până la începutul lui 2012. Parlamentul va începe apoi a doua lectură, care trebuie finalizată în interval de patru luni.
"Sistemul feroviar trebuie să ţină pasul cu alte mijloace de transport. În prezent, cota pieţei europene a transporturilor feroviare de marfă nu depăşeşte 6-7%, iar cea a serviciilor feroviare pentru pasageri – 11-12%", a declarat luni, în cadrul unei dezbateri în PE, raportorul în acest dosar, eurodeputata italiană Debora Serracchiani (S&D). Pentru a ajunge la o piaţă feroviară unică în UE, trebuie întărite regulile care asigură o concurenţă corectă, "în special în ceea ce priveşte rutele transfrontaliere", a adăugat ea, subliniind că noul text protejează atât siguranţa, cât şi dreptul la grevă al muncitorilor din domeniul feroviar.
Sursa: Agerpres