din orasele de provincie nu au scapat de frenezia declansata de apropierea alegerilor locale. Ba chiar si la tara, unde cutiile postale sunt mai mult de decor, oamenii au inceput sa se obisnuiasca cu fluturasii meniti a-i familiariza cu unul sau altul dintre candidati.Toate acestea desi, oficial, campania electorala incepe abia sambata, 8 mai. „In realitate, ea a inceput inca de anul trecut, din vara, cand, in cadrul unei sedinte de guvern, s-a anuntat ca PSD isi indreapta atentia spre alegeri”, explica analistul politic Stelian Tanase.Presedintele Pro Democratia, Cristian Parvulescu, afirma ca este clar ca reducerea timpului de campanie la doar 30 de zile a avut loc doar din motive demagogice: „Toate partidele, inclusiv PSD, care a sustinut micsorarea perioadei, au inceput deja campania dupa toate regulile”.Problema nu este, pana la urma, daca suntem bombardati cu oferte electorale patru, sase ori opt saptamani. Ceea ce ar trebui cu adevarat sa ne puna pe ganduri este ca, desi se aloca bani buni de la buget, in timpul campaniei oficiale cheltuielile sunt, cel putin teoretic, transparente. Nu acelasi lucru se intampla cu banii consumati in ceea ce specialistii au inceput sa numeasca „precampanie”. „Nu au cum sa justifice fondurile. Va fi un jaf general”, crede Stelian Tanase.Cat despre sursele din care vin banii, acestea sunt cat se poate de diverse. Intrebate, absolut toate partidele spun ca este vorba, in cea mai mare parte, de cotizatiile si donatiile membrilor. Formatiunile parlamentare mai beneficiaza si de o serie de fonduri bugetare, la care se adauga sponsorizari, fie din partea simpatizantilor din tara si strainatate, fie din partea partidelor cu aceeasi doctrina din UE ori de peste Ocean.In realitate, cred analistii, cei de la putere vor fi tentati, in primul rand, sa utilizeze in folos propriu banii publici. Tot ei pot stoarce bani de la oamenii de afaceri, prin presiuni administrative ori economice ori ca urmare a relatiilor clientelare deja existente. Politicienii din opozitie trebuie sa se multumeasca cu banii proprii ori obtinuti ca urmare a prieteniei cu un businessman ori altul. Doar atunci cand sondajele te arata drept posibil castigator cresc sansele sa fii finantat si de „straini”.Ascutirea luptei politice se simte, evident, si in lumea afacerilor. Probabil ca nu exista patron care sa nu fi facut cunostinta, in aceasta perioada, cu presiunile, influentele ori rugamintile politicienilor. Asta fie ca este vorba de proprietarul unui magazin satesc, solicitat sa contribuie cu un milion la afisele unui candidat local, fie de actionarul majoritar al unei intreprinderi cu 1.000 de angajati, pentru care donatiile se masoara in sume cu multe zerouri.”Acest gen de actiuni nu au loc in bloc, ci la nivelul fiecarui intreprinzator. Ceea ce am putut observa noi, si cred ca e valabil pentru multe ONG-uri din Romania, este ca partidele incearca in aceasta perioada sa utilizeze imaginea organizatiilor cu ocazia diverselor evenimente publice”, explica Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

Pentru a-si atrage voturi, politicienii au abordat strategii diverse. tara a fost invadata de fluturasi, impartiti pe strada sau prin cutiile de scrisori. Organizatiile PSD au cumparat reclama in presa, au trimis felicitari de 8 martie ori de Paste si au pus la cale in toata tara sarbatorirea zilei de 1 Mai. Liberalii mureseni si-au facut reclama pe prezervative, iar Dumitru Dragomir, candidatul PRM la Primaria Capitalei, a organizat un concert pentru tineri sub egida „Viitorul tau primar”. Dinel Staicu, candidatul Fortei Democrate in Craiova, si-a facut ziar de campanie intitulat „Forta”. Un obscur partid al rromilor a inceput deja sa lipeasca afise electorale la Timisoara, in timp ce sectorul 2 din Capitala a gazduit Cupa Primarului.

Miliarde de lei pentru precampania electorala
Candidatii care viseaza la scaunul de primar ori de consilier vor sa iasa in fata cu orice pret
Desi nu au primit inca bani pentru campanie, partidele se inghesuie la actiuni cu vadit iz electoral. Dezavantajate din start, formatiunile de opozitie incearca sa tina pasul cu puterea.”Chiar daca s-a spus ca o campanie de 30 de zile va fi mai ieftina decat una de 45 de zile, si precampania costa, uneori chiar mai mult, pentru ca trebuie sa gasesti tot felul de artificii pentru a nu incalca legea”, spune purtatorul de cuvant al PNL, Eugen Nicolaescu. In opinia lui, problema cea mare este ca puterea are acces la mediatizare si in emisiunile neelectorale, precum si posibilitatea de a utiliza banii si logistica institutiilor publice.O alta nemultumire, exprimata de presedintele Asociatiei Pro Democratia, Cristian Parvulescu, este ca anumite modificari aduse pe ultima suta de metri Legii alegerilor locale dezavantajeaza partidele de opozitie, mai ales cele extraparlamentare. In ciuda acestor neajunsuri, majoritatea formatiunilor incearca, de luni bune, sa tina pasul cu actiunile social-democrate. „Chiar si noi am inceput unele actiuni de popularizare. Dar asta nu inseamna ca suntem de acord cu o eventuala prelungire a perioadei de campanie. 30 de zile inseamna economii si pentru stat, si pentru partide”, spune senatorul PRM Dumitru Badea.Uneori, rezultatele nu sunt cele dorite. Candidatul PD la Primaria Brasov, viceprimarul George Scripcaru, a trimis mii de felicitari de Sfantul Gheorghe catre brasovenii cu acest nume. Printre cei invitati, sub sloganul „PD – pentru prima data ordine”, „sa inchine un pahar de vin de viata lunga”, se numara un brasovean decedat in urma cu 47 de ani si unul mort acum 9 ani.Tot la Brasov, Stoica Enache, candidat independent, s-a lansat intr-o asa-zisa „campanie civica” inca din luna martie. In ziare si la TV apar mesaje electorale ale acestuia si au loc intalniri frecvente cu cetatenii pe teme de administratie publica. si in Capitala, viceprimarul Catalin Chirita, candidat al Aliantei DA pentru Primaria Sectorului 5, si-a adus aminte brusc de problemele cetatenilor pe care ii reprezinta. De o luna, el organizeaza intalniri cu bucurestenii, dar doar cu cei din sectorul 5.In capitala Olteniei, excentricul om de afaceri Dinel Staicu, patronul clubului Universitatea Craiova, candideaza la primarie din partea Fortei Democrate. Staicu a avut cea mai apriga precampanie electorala, finantata din propria avere: mai intai a aruncat cu bani pe strazile unuia dintre cele mai sarace cartiere, Craiovita Noua, apoi a mers impreuna cu mai multi fotbalisti la spital, unde au donat sange. Punctul culminant al incercarilor lui Dinel Staicu de a sensibiliza electoratul s-a consumat la jumatatea lunii martie, cand a scos pe piata propriul ziar, intitulat „Forta”, care ii este dedicat in mare parte patronului.Cat despre principalii candidati ai Opozitiei, Marian Jean Marinescu (PD) si Aurel Bojenoiu (PNL), acestia au inceput sa cumpere spatiu publicitar in presa locala.si la Cluj, Emil Boc si-a lansat oficial candidatura la primarie din partea Aliantei DA. „Am organizat cateva intalniri cu cetatenii, pe care, de altfel, le-am tinut pe intreaga perioada a mandatului meu parlamentar”, spune el despre primele actiuni catalogate de presa ca fiind electorale.Liberalii ieseni au impartit pachete cu alimente, in timp ce reprezentantii Partidului Noua Generatie au donat oua, presedintele partidului, Gigi Becali, fiind patronul Avicola Iasi. Candidatul PUR, arhitectul Ionel Oancea, a organizat chiar si un concurs cu premii. Astfel, iesenii care il recunosteau aveau sansa de a castiga diverse electrocasnice.Singura problema a aparut in Timis, unde Biroul Electoral Judetean a analizat o posibila incalcare a legii electorale, dupa ce in oras au aparut afise ale Aliantei pentru Unitatea Rromilor, prin care oamenii sunt invitati, explicit, sa voteze pentru AUR.

DE UNDE VIN, TEORETIC, BANII PARTIDELOR?
• In Cluj, candidatii PRM si ai Aliantei DA trebuie sa verse pentru campanie cate 25 de milioane de lei, iar cei PSD cate 50 de milioane;rn
rn• La PD, cotizatia este de 5.000 de lei lunar. Cei care indeplinesc functii publice cotizeaza intre 250.000 si 1.000.000 de lei. rn
rn• La PNL si PSD cotizatia lunara este de 10.000 de lei. Un parlamentar achita in plus 1.000.000 de lei lunar, primarii cate 200.000 de lei, consilierii judeteni – 150.000 de lei, iar consilierii locali cate 50.000 de lei.rn
rn
rnEdilii folosesc toate mijloacele sa ramana in functiern
rnPrimarii isi utilizeaza pozitia, carisma si influenta pentru a-si tine contracandidatii la distanta rn
rnDin Capitala si pana in cel mai indepartat catun, cei ce au painea si cutitul fac tot ce le sta in putinta pentru a ramane in scaun.rnPrimarii bucuresteni s-au intrecut, cu ocazia Pastelui, sa le reaminteasca locuitorilor Capitalei ca exista. Asta mai ales ca, in nici doua luni, veneau alegerile locale. Edilul sectorului 3, Eugen Plesca, de pilda, a trimis felicitari tuturor familiilor. „Este un fapt uzual si tine de respectul fata de alegatori. Actiunea nu avut un caracter preelectoral, iar costurile au fost suportate personal de catre domnul primar”, explica Vasile Gheorghe, director executiv al Directiei Dezvoltare si Relatii Comunitare din cadrul Primariei.rnIn sectorul 6, Dan Darabont le-a urat locuitorilor sarbatori fericite de pe zeci de panouri amplasate in cele mai aglomerate intersectii. Potrivit edilului, „numeroase firme de publicitate outdoor si-au exprimat intentia, prin oferte scrise, de a expune respectivele panouri publicitare. Subliniez ca toate cheltuielile aferente au fost suportate de firmele ofertante”.rnDaniel Vanghelie, primarul de la 5, a trimis si el felicitari tuturor familiilor din sector. Apreciind la circa 10.000 de lei costul imprimatei, al plicului si al timbrelor, actiunea a insemnat, probabil, cam un miliard de lei. N-am reusit sa aflam din ce surse vin acesti bani, dar gurile rele spun ca e vorba de fonduri publice. Ba mai mult, zeci de angajati ai Primariei ar fi fost mobilizati zile intregi pentru a scrie adrese si a lipi plicuri. rnFelicitari, de aceasta data semnate Adrian Nastase, au fost distribuite si in Mures, din grija organizatiei locale a PSD. Nici primarul independent de Targu Mures, Dorin Florea, nu a stat cu mainile in san. La sfarsitul anului trecut, el a editat un pliant prin care mediatiza anumite actiuni ale primariei. Actiunea sa a provocat o dezbatere furtunoasa in Consiliul Municipal.rnCat despre UDMR, aceasta organizeaza chiar si prealegeri, nu doar precampanie. In fiecare colt de judet, membrii Uniunii umbla cu urne mobile, fiind selectati astfel cei mai puternici dintre potentialii candidati la locale.rnsi la Brasov a inceput deja campania. Candidatul PSD Sergiu Chiriacescu are deja intalniri in diferite cartiere. In paralel, se strang banii necesari. Presedintele organizatiei judetene, deputatul Constantin Nita, afirma ca acestia provin „conform legii, din donatii si cotizatii, fiecare membru putand contribui cu pana la 250 de salarii medii”.rnCandidatul PSD la Primaria Craiovei, Aurica Solomon, a adoptat o strategie interesanta: el organizeaza intalniri in diverse cartiere, dar nu la intamplare, ci pe acele strazi care apar in programul de investitii pe anul in curs. „Trucul” este simplu: „Ce nevoi aveti aici?”, sunt intrebati cetatenii. „Sa se asfalteze strada”, li se raspunde. Iar strada respectiva se asfalteaza in scurt timp, lucrarea fiind deja contractata.rnIn satele din Dolj, unii primari PSD au gasit modalitati inedite de sicanare a contracandidatilor. De exemplu, in Castranova, s-a inventat o taxa destul de piperata pentru reprezentantii opozitiei care au dorit o copie de pe listele electorale.rnLa Cluj, cele mai grele batalii se duc pe banii publici. Atat primarul PRM Gheorghe Funar, cat si contracandidatul sau, prefectul PSD Vasile Soporan, au pus la bataie toate resursele de care dispun.rnDe curand, Funar a infiintat cinci noi trasee extraurbane de autobuz, a pus in functiune doua semafoare cu buton, a achizitionat 60 de tone de vopsea pentru marcaje stradale si a scos sute de angajati ai primariei la salubrizarea spatiilor verzi. rnLa randul sau, PSD a anuntat ca a facut rost de 160 de milioane de euro pentru clujeni, din finantari europene. Se pare totusi ca banii au fost deja cheltuiti. Apoi, Regia Autonoma Judeteana de Apa Canal, din subordinea Consiliului Judetean, a inceput „marea canalizare” – circa 200 de kilometri. rnsi la Timisoara campania electorala este deja declansata. Surse din media locala spun ca diverse firme controlate de PSD au incheiat contracte de publicitate care prevad difuzarea unor stiri pozitive despre social-democrati. In paralel, articolele negative legate de activitatea liderilor PSD au devenit o raritate.rnInainte de 1 mai, in oras au aparut fluturasi si afise prin care PSD si Horia Ciocarlie, candidatul la fotoliul de primar, ii invita pe timisoreni la Muzeul Satului, la un spectacol cu mici si bere. Cei interesati sunt transportati gratuit de firma BC Golf, care a castigat in Timis licitatiile pe cursele rurale. De fapt, manifestarea este platita din bani publici, fiind cuprinsa in agenda culturala a Consiliului Judetean. rnIn Iasi, startul l-a dat, inca din 8 martie, primarul interimar Gheorghe Nichita, care a distribuit circa 30.000 de fluturasi cu un mesaj menit sa sensibilizeze alegatoarele. „Cu toate ca au sigla Primariei, felicitarile nu au fost tiparite cu banii publici. Sunt finantate de oameni care ma sustin. Nu cunosc aceste costuri, gestul este cel care conteaza”, a explicat el. rnSarbatorile de Paste din acest an au reprezentat un alt moment propice pentru publicitate electorala. PSD a distribuit in mai multe biserici felicitari semnate de premier si brosuri cu fotografia lui Nichita. Tot atunci, Primaria a acordat cate un milion de lei familiilor nevoiase, cu titlul de „ajutoare de urgenta”, suma totala ridicandu-se la 1,7 miliarde de lei. De asemenea, Consiliul Local a decis sa acorde gratuitate pe transportul in comun pensionarilor in varsta de peste 65 de ani.rn
rn
rnCOSTURI PREELECTORALErn
rn
rnSurse din lumea publicitatii afirma ca, doar pentru precampanie, primarii de sector si edilii marilor orase au un buget de 20 – 30.000 de euro. Sume asemanatoare cheltuiesc si principalii lor contracandidati. Iata cateva preturi:rn
rn• Fluturas format A6: 500 – 1.000 lei (in functie de calitatea hartiei, numarul de culori si tiraj);rn
rn• Felicitare plus plic: 3.500 – 8.000 lei (in functie de marime);rn
rn• Timbre pentru o felicitare: 3.000 lei;rn
rn• Banner: 50 – 200 euro;rn
rn• Panou: 200 – 500 euro;rn
rn• Reclama de un sfert de pagina: 1.500 – 2.500 euro/aparitie in presa centrala si 200 – 300 euro/aparitie in presa locala;rn
rn• Solist sau trupa angajati pentru un spectacol de o ora: 500 – 2.500 euro.