Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO), un organism al Națiunilor Unite responsabil cu reglementările în domeniul aviatic, plănuiește să implementeze un „permis digital de călătorie de avion” care va permite pasagerilor să utilizeze doar telefoanele mobile și recunoașterea facială pentru a naviga prin aeroporturi.

Când intră în vigoare modificările

Aceste modificări fundamentale ar putea intra în vigoare în următorii trei ani, iar impactul lor ar putea fi deosebit de semnificativ asupra modului în care interacționăm cu serviciile aeriene.

În locul procesului actual de check-in, pasagerii vor descărca un permis digital de călătorie pe telefonul lor imediat ce își rezervă zborul.

Digitalizare la înălțime

Acesta se va actualiza automat în cazul unor modificări ale rezervării și va înlocui permisul de îmbarcare tradițional, care este scanat de mai multe ori în aeroport.

Mai mult, acest sistem va permite pasagerilor să încarce pașapoartele în telefoanele lor, iar verificarea acestora va fi realizată prin recunoaștere facială. În loc să efectueze un check-in manual, pasagerii vor fi identificați automat la intrarea în aeroport și vor fi înregistrați fără a fi nevoie de alte formalități.

Modificări tehnologice de amploare

Valérie Viale, director de management de produs la Amadeus, companie de tehnologie pentru turism, a declarat pentru The Times că aceste schimbări reprezintă „cele mai mari din ultimii 50 de ani”.

Viale a explicat că ultima modificare semnificativă în industrie a fost implementarea biletelor electronice la începutul anilor 2000. Acum, industria este pregătită să adopte sisteme moderne inspirate din tehnologiile utilizate de gigantul Amazon.

Investiții masive

Cu toate acestea, pentru ca aceste planuri să devină realitate, aeroporturile și companiile aeriene vor trebui să investească masiv în infrastructură.

Este necesară instalarea unor tehnologii avansate de recunoaștere facială și a unor sisteme capabile să citească pașapoartele de pe dispozitivele mobile ale pasagerilor. De asemenea, vor fi necesare modificări în sistemele existente, care în multe cazuri nu au mai suferit schimbări semnificative de peste 50 de ani.

Măsuri de securitate și confidențialitate

Implementarea unui astfel de sistem ar putea ridica întrebări legate de protecția datelor personale și confidențialitate. Amadeus a subliniat că datele pasagerilor vor fi șterse într-un interval de maxim 15 secunde de la fiecare contact cu un „punct de control”, precum porțile de securitate, pentru a preveni orice posibilă încălcare a intimității.

În plus, modificările ar putea influența și gestionarea întârzierilor și a zborurilor de legătură. De exemplu, în cazul în care un pasager pierde un zbor de legătură din motive care nu sunt sub controlul său, va primi pe telefon o notificare automată cu detaliile noului zbor, iar permisul său digital de călătorie se va actualiza automat, permițându-i să îmbarce fără alte formalități.

Viitorul sistemelor de călătorie cu avionul

Potrivit lui Viale, noile tehnologii vor permite o integrare mult mai fluidă a sistemelor de rezervare și livrare a biletelor: „În prezent, sistemele companiilor aeriene funcționează în mod izolat. În viitor, totul va fi mult mai fluid și permisul de călătorie va fi dinamic, actualizându-se automat pe măsură ce pasagerul progresează prin aeroport.”

În concluzie, implementarea unui sistem digital de călătorie bazat pe recunoașterea facială va marca o schimbare majoră în industria aeriană. Dacă va fi pus în aplicare cu succes, acest sistem promite să facă călătoriile mai rapide, mai sigure și mai eficiente, eliminând multe dintre pașii tradiționali care consumă timp în aeroporturi.