Uniunea Europeană propune introducerea „taxei pe carbon”

Conceptul unui pașaport de carbon se axează pe ideea că fiecărui călător i se aloca o cantitate anuală de carbon, pe care nu o poate depăși. Aceste alocări pot avea rolul de a reglementa călătoriile.

Primul semnal a fost dat de Ursula von der Leyen, șefa Uniunii Europene.

„Comunitatea internațională trebuie să analizeze modalitățile de introducere a tarifării globale a carbonului pentru a accelera tranziția către o economie cu emisii reduse de CO2”, a declarat ea.

Iar soluțiile nu au întârziat să apară. La Forumul de la Davos s-a propus introducerea unei „taxe pe carbon” în mod progresiv până în anul 2030.

Președintele Comisiei Europene afirmă că, practic, fiecare emițător de dioxid de carbon va fi supus unei penalizări. Taxarea propusă are scopul de a facilita „tranziția” către o lume mai ecologică, eliminând utilizarea combustibililor fosili precum cărbunele, gazul metan și petrolul. Fondurile colectate în acest mod vor fi direcționate către reducerea impactului asupra costurilor energiei verzi și construirea de noi centrale nucleare, precum și extinderea parcurilor eoliene și solare.

Totuși, taxele dorite de Bruxelles nu vor viza doar marii poluatori, precum combinatele zootehnice, fabricile și uzinele.

În schimb, fiecare individ de pe planetă va fi obligat să plătească în funcție de cantitatea de dioxid de carbon emisă în atmosferă, inclusiv indirect prin mijloacele de transport precum mașina, vaporul sau avionul.

Procesul de calcul, plată și posibile restricții vor fi gestionate printr-un „pașaport de carbon„. Acesta ar fi inclus în portofelul electronic în curs de dezvoltare de către Uniunea Europeană.

Ursula von der Leyen
Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene / SURSA FOTO: Facebook, European Commission

Ce ar însemna respectivul „pașaport de carbon”?

Pentru a pregăti opinia publică pentru planurile Bruxelles-ului, mass-media a început să difuzeze articole explicative. Astfel, CNN a publicat un articol intitulat „Este momentul să limităm călătoriile internaționale – pașapoartele de carbon ar putea oferi o soluție”.

Fiecare călător va primi o cotă anuală de carbon. După pandemie, turismul a înregistrat o creștere semnificativă, iar consecințele sociale și de mediu sunt considerate „dezastruoase”. Au fost înregistrate fenomene precum valuri de căldură record, incendii în Grecia și Hawaii.

De asemenea, în multe destinații turistice populare, cum ar fi Portugalia, Spania și Turcia, s-au emis avertismente privind condițiile meteorologice extreme. Experții au căutat rapid vinovatul, concluzionând că schimbările climatice au contribuit la dezastru.

Cotele anuale de carbon vor funcționa similar cu cardurile pentru alimente și vor avea rolul de a „raționaliza” călătoriile. La nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de 4 tone.

Cu toate acestea, pentru a proteja planeta, cetățenii ar trebui să emită maximum 2 tone de carbon anual până în 2050. Această cifră este echivalentă cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York.