Pașaport simplu temporar, eliberat în acord cu tendințele la nivelul UE

Pașaport simplu temporar. Executivul a aprobat o propunere care reevaluează regulile pentru acordarea pașaportului temporar simplu, conform directivelor europene în vigoare.

Joi, cabinetul a votat în favoarea proiectului de lege ce vizează amendarea și completarea Legii nr. 248/2005 referitoare la reglementările privind mobilitatea liberă a cetățenilor români în afara țării.

Prin această lege, sunt regândite criteriile pentru acordarea pașaportului temporar simplu, conform standardelor europene actuale. Pașaportul simplu temporar ar urma să fie emis doar în situații speciale, de excepție, care implică:

1. O urgență în care este necesară deplasarea în străinătate/continuarea călătoriei
3. Reglementarea șederii/situației juridice a cetățenilor români aflați în străinătate care nu se mai află în posesia documentelor de călătorie valide.

În plus, legea stabilește că datele biometrice și informațiile privind cetățenii români vor fi colectate o singură dată de personalul consular. Colectarea se va face în cadrul misiunilor diplomatice și al consulatelor României.

Aceste date pot fi utilizate ulterior pentru emiterea pașaportului simplu electronic. Totodată, pot fi folosite și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate, în conformitate cu cererile cetățenilor români, conform comunicatului de presă al Guvernului.

pașaport
Pașaport / SURSA FOTO: Dreamstime

Noi reguli pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice pentru minori

Datorită unor circumstanțe în care deciziile instanțelor de judecată privind suplinirea acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului au fost susceptibile de interpretare, existând incertitudini cu privire la eliberarea unui singur document de călătorie sau la emiterea mai multor pașapoarte până la atingerea de către minor a capacității de exercițiu, acest act normativ clarifică situația.

Drept urmare, eliberarea succesivă a mai multor pașapoarte simple electronice pentru minori este permisă numai în cazul în care instanța a stipulat expres acest aspect în hotărârea judecătorească sau în ordonanța președințială de suplinire a acordului unuia dintre părinți.

De asemenea, au fost revizitate circumstanțele speciale în care cetățenii români vor fi autorizați să dețină simultan un pașaport simplu electronic și un pașaport simplu temporar valabile sau două pașapoarte simple electronice valabile, alături de responsabilitățile lor asociate, conform informațiilor furnizate de sursa citată.

Conform acestui act normativ, se prevăd măsuri pentru anularea automată a pașapoartelor emise anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română.

Pașapoartele emise anterior persoanelor care și-au pierdut cetățenia română vor fi anulate automat în cazul în care aceste persoane nu respectă obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei.

De asemenea, actul normativ stabilește că Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea responsabilă cu menținerea evidenței cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.