Un studiu realizat de Roland Berger Strategy Consultants arata ca principalele servicii financiare online sunt cele de i-banking si m-banking, comenzile pe Internet pentru unele tipuri de asigurari, serviciile de tranzactionare pentru actiuni si contracte futures prin Startrade/Vanguard sau site-urile de prezentare a societatilor de administrare a fondurilor mutuale.
In Internet-banking se observa lipsa marilor jucatori de pe segmentul retail, acest serviciu fiind oferit de Librabank, Banc Post, Banca Transilvania, RoBank sau HVB. Bancile care au produse pentru retail s-au lansat mai intai pe partea de servicii de mobile-banking. Este vorba, in principal, de Raiffeisen Bank, BCR sau Banc Post.
si in materie de asigurari, „impactul Internetului in activitatea companiilor din domeniu este, deocamdata, redus”, spune Horia Galateanu, consultant la Roland Berger Strategy Consultants. Desi majoritatea societatilor de asigurari (ING, Nederlanden, Asirom, Allianz tiriac, Sara Merkur, Unita, Interamerican, Aviva) au investit in dezvoltarea unor site-uri atractive, acestea au mai mult rolul de prezentare. Singura asigurare de viata care poate fi incheiata online este produsul Instant oferit de Sara Merkur. Tot la capitolul unicate figureaza si www.1asig.ro, care este singura piata virtuala de asigurari.
„Utilizatorii romani folosesc Internetul, in general, ca sa comunice si sa se informeze. Site-urile de asigurari sunt o oglinda a acestui comportament al utilizatorilor si, in consecinta, informeaza si comunica”, explica Sergiu Costache, director la Media Xprimm, compania care opereaza www.1asig.ro.
In mai toate cazurile, site-urile de asigurari ofera doar posibilitatea realizarii unor comenzi online, incheierea efectiva a tranzactiilor facandu-se offline. Cele mai frecvente tipuri de asigurari online sunt cele standardizate, precum RCA, fiind urmate de CARGO si CASCO (asiban.ro, omniasig.ro).
Din perspectiva celor de la Roland Berger Strategy Consultants, succesul strategiei de Internet a companiilor de asigurari are la baza segmentarea potentialilor clienti si oferirea de produse dedicate. Pe de o parte sunt clientii pretentiosi care sunt atractivi ca marje de profitabilitate, iar pe de alta se afla clientii orientati catre pret, acestia fiind cei mai atractivi pentru vanzarile online. Neavand nevoie de consiliere sau servicii, precum clientii pretentiosi, cei orientati catre pret folosesc Internetul ca platforma transparenta de comparare a preturilor.
Dezvoltarea pe viitor a serviciilor online de catre asiguratori va aduce beneficii atat companiilor, cat si clientilor. Avantajele societatilor de asigurari vor consta, in primul rand, in cresterea eficientei prin conectarea fortei de vanzari la Intranetul companiei. Sa recunoastem, totusi, ca cele cateva zeci de mii de dolari, la cat se cifreaza valoarea comenzilor primite online, nu reprezinta nimic raportat la milioanele de dolari in care se masoara cifra de afaceri a companiilor de asigurari.
In ceea ce il priveste pe client, pe langa posibilitatea de a compara intre mai multe oferte, acesta va beneficia de informatii la zi si de facilitatea de a-si cumpara toate produsele de asigurari necesare printr-un „One-stop shopping.”