Pare fortat, dar e inevitabil. De cate ori vine vorba de targul international de tehnologia informatiei si comunicatii CERF, desfasurat in fiecare primavara la Bucuresti, iti trece prin minte comparatia cu CeBIT, cea mai mare manifestare europeana de profil. Se respecta tendintele?


Raspunsul e si da, si nu. Anul acesta a fost ceva mai dificil sa descoperi punctele cheie la CERF. Constantele in mesajul expozantilor, care sa iti ofere reperele pe care le vor urma jucatorii de pe piata autohtona. Anul acesta, cuvantul de ordine pare sa fi fost: “broadband” – internetul de banda larga. Accesul la internet de mare viteza, aplicatiile si dispozitivele care ne vor face sa comunicam electronic mai repede si din cat mai multe locuri.

Ca si la CeBIT, Vodafone a facut demonstratia tehnologiei HSDPA, o evolutie a retelei 3G, care permite viteze de transmitere a datelor de pana la 1,8 megabiti pe secunda, de aproape cinci ori mai mare decat ceea ce ofera operatorul in prezent. Este un produs care ofera acces in banda larga, wireless. HSDPA va fi lansat de Vodafone Romania in urmatoarele luni”, spune Liliana Solomon, directorul general al operatorului. “Pana in 2010, se va ajunge la 100 megabiti pe secunda si totul prin legaturi fara fire. Este ca si cum ai avea o autostrada cu 20 de benzi”. Operatorul mizeaza si pe introducerea, pana in vara, a serviciilor din portalul Vodafone Live!, care ofera distractie si informare mobila. Dar astea sunt deja “old news”.

O surpriza la CERF a venit din partea Orange Romania. Cu toate ca multi din industria de profil asteptau macar o lansare “soft” a serviciilor 3G, operatorul a decis sa lanseze acest tip de servicii catre sfarsitul celui de-al doilea trimestru. “Orange Romania va lansa in anul 2007 tehnologia HSDPA, care va permite furnizarea de servicii de telecomunicatii la viteze superioare, de tip 3,5 G”, afirma Thierry Millet, directorul comercial al companiei. Liderul pietei autohtone de telecomunicatii mobile se va concentra in schimb pe oferta multimedia. Dincolo de cele treisprezece posturi de televiziune si patru posturi de radio pe care le ofera pe telefonul mobil, Orange Romania se va axa pe extinderea actualei retele EDGE, un pas intermediar catre retelele de generatia a treia, dar care ofera viteze de transfer a datelor de trei ori mai mari decat reteaua GSM obisnuita. “Anul acesta, investim aproape 20 de procente din venituri pentru dezvoltarea acoperirii”, mai spune Millet, explicand filosofia 100% orientata catre consumator a companiei. Intr-adevar, clientii urmaresc serviciile care li se potrivesc si le pasa mai putin de tehnologie, dar competitia pe serviciile multimedia se anunta ascutita dupa lansarea Vodafone Live!

Cu toate ca nu si-a propus, Cosmote a reusit sa faca senzatie in cea de a treia zi a targului. Operatorul elen a anuntat ca dupa “negocieri exclusive cu Panos Germanos, principalul actionar si fondator al companiei Germanos, acestea s-au incheiat cu un acord pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni al companiei”. Astfel, Cosmote nu numai ca va deveni un actor principal pe piata locala de retail de produse si servicii GSM, dar, neobisnuit pentru un operator, ar putea prelua si activitatile de distributie angro ale Germanos.

Consolidarea se manifesta si pe piata distributiei IT. In asteptarea jucatorilor de talie europeana, cei autohtoni strang randurile. RTC, holdingul omului de afaceri Octavian Radu, si-a lansat oficial divizia de distributie IT&C, ProCA, rezultata in urma fuziunii companiilor ProCA Romania, Sistec Distributie, OctraNew Tech si Atlas Computer cu divizia de distributie din cadrul RTC. “Urmarim sa devenim liderii pietei de profil”, spune Radu. “In acest moment, suntem numarul trei. Cum vom deveni numarul unu? Mutand cutii. Pentru mine, distributia de IT inseamna ca acele cutii ale producatorilor sa ajunga in cel mai scurt timp si cu cele mai mici costuri la retaileri”, spune acesta.

Dar nu numai operatorii mobili ataca piata comunicatiilor prin internet de banda larga. UPC-Astral si RCS-RDS scad tot mai mult tarifele, oferind, simultan, viteze de acces tot mai ridicate. Iar RomTelecom a anuntat din nou ca va lansa servicii video. “Vrem sa intram si pe piata distributiei de televiziune, in sensul ca vrem sa fim siguri ca operatorii pot folosi reteaua noastra pentru transmisia programelor TV”, explica Pieter Bakker, directorul general al companiei cum va deveni RomTelecom un concurent pentru operatorii de cablu.

Motivul pentru care ofensiva broadband devine posibila acum? Pe masura ce masa de utilizatori creste, scad costurile. Potrivit Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, serviciile de acces la internet de mare viteza au inregistrat o crestere de 96% in 2005. La sfarsitul anului, in Romania erau peste 750.000 de conexiuni de internet de mare viteza (banda larga), fata de 382.783 cu un an in urma.

Totusi, si o asemanare cu CeBIT, ofensiva producatorilor asiatici care isi deschid reprezentante proprii, cum e cazul BenQ, sau lanseaza produse simultan cu prezentarea acestora pe plan mondial, in cazul LG. “Deocamdata, nu urmarim cota de piata. Cele trei telefoane lansate la CERF sunt doar primii trei pasi pe drumul pe care ni l-am propus atat in Romania, cat si in celelalte tari in care suntem prezenti, si anume acela de a deveni profitabili”, sustine Martin Wallner, director de vanzari CEE al BenQ Mobile. Compania a achizitionat, cu un an in urma, divizia de telefoane mobile a Siemens, care producea pierderi de circa un milion de euro pe zi.

Totusi, editia CERF din acest an nu a fost la fel de bogata in noutati ca cele anterioare. Sau noutatile nu au fost atat de rasunatoare. Poate ca in anii viitori vom asista la ceea ce organizatorii CeBIT au deja in vedere. Transformarea targului de IT&C intr-unul de produse electronice. De altfel, de acolo vine si numele manifestarii: Consumer Electronics Romanian Fair.

Pana in 2010, se va ajunge la viteze de 100 de megabiti pe secunda si totul prin legaturi fara fire. Este ca si cum ai avea, pentru comunicatii, o autostrada cu 20 de benzi.

Liliana Solomon,

Vodafone Romania