Ministerul Finanțelor a transmis că vrea să țină evidența proprietăților deținute de cetățenii Uniunii Europene în România. Instituția a anunțat și când va începe colectarea datelor.
Proprietățile imobiliare deținute de străinii din statele membre UE în România vor fi inventariate și înregistrate în baza de date electronică a Ministerului Finanțelor. Fiecare cetățean nerezident va primi un cod de identificare fiscală.
Măsura nu are ca scop controlul evaziunii fiscale în România, ci transmiterea datelor către Uniunea Europeană (UE), în cazul unor eventuale executări de bunuri. În ceea ce privește informațiile despre cetățenii români, ministerul va colecta date despre sursele de venit, clădiri, terenuri, vehicule și conturi bancare, pentru a se asigura că nimeni nu scapă netaxat.
Ministerul Finanțelor implementează sistemul PatrimVen
Ministerul Finanțelor a decis, prin ordin, să implementeze sistemul informatic PatrimVen, astfel încât organele fiscale și centrale vor fi obligate să încarce toate datele referitoare la veniturile și proprietățile românilor.
Conform cerințelor Uniunii Europene, prioritară va fi, începând cu 1 ianuarie 2025, transmiterea prin PatrimVen a informațiilor prevăzute în formularul 401 – Declarație informativă privind proprietățile imobiliare deținute de rezidenți ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României.
PatrimVen este un depozit de date care colectează și agregă informații obținute de Ministerul Finanțelor și ANAF de la autoritățile și instituțiile publice, din administrația publică centrală și locală, precum și de la contribuabili și plătitori. Aceste date sunt puse la dispoziția autorităților și instituțiilor publice din administrația centrală și locală.
Potrivit National, în plus, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, organele fiscale locale sunt obligate să solicite atribuirea unui număr de identificare fiscală pentru contribuabilii care nu au rezidența în România și care figurează cu clădiri, terenuri sau mijloace de transport în evidențele fiscale fără a fi identificați cu un număr de identificare fiscală. Ministerul Finanțelor explică că aceste informații sunt transmise pentru realizarea schimbului automat obligatoriu de date între România și celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Datele incluse în sistem
În sistemul PatrimVen vor fi incluse date din registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare, informații despre cuantumul și natura veniturilor obținute de o persoană din toate sursele într-un an fiscal, detalii privind situația fiscală a contribuabililor prin transmiterea certificatului de atestare fiscală (CAF) în format electronic, și date despre clădirile, terenurile și vehiculele deținute de o persoană fizică, furnizate de unitățile administrativ-teritoriale conform legii.
”La art. 68 alin. (3) din Codul de procedură fiscală s-a instituit obligația organului fiscal central de a transmite organelor fiscale locale informaţii privind sursele de venit ale persoanelor fizice.
Astfel, proiectul de ordin reglementează obligațiile organului fiscal central, în sensul că acesta obligaţia de a pune la dispoziţia organelor fiscale locale informaţiile cu relevanţă fiscală disponibile, obligațiile organului fiscal local, în sensul că acestea au obligaţia de a transmite organului fiscal central informații privind clădirile, terenurile şi mijloacele de transport deţinute de persoane fizice și juridice, precum și modalitatea de transmitere a informațiilor”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Cei care nu transmit datele riscă amenzi de până la 5.000 de lei
Netransmiterea, transmiterea cu întârziere, incorectă sau incompletă a acestor informații de către organele fiscale locale constituie contravenție, cu excepția cazurilor în care fapta este considerată infracțiune conform legii, și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei.
Informațiile privind proprietarul sau deținătorul bunului trebuie să includă obligatoriu codul de identificare fiscală al persoanei. Totuși, în cazul în care un subiect de drept fiscal nu s-a înregistrat fiscal înainte de declararea bunului imobil sau mijlocului de transport la organul fiscal local, acesta va solicita înregistrarea pe cale electronică.