Viata economica romineasca a cunoscut o noua dilema. Ce autobuze este mai bine sa cumpere regia de transport din Bucuresti? Produse i tara, la Rocar sau produse i Olanda, de catre firma DAF. Scandalul autobuzelor ridica o problema de principiu: i ce masura institutiile de stat trebuie sau nu sa achizitioneze produse fabricate i Rominia. Principial, i multe tari din lume este icurajata achizitionarea de produse autohtone.
Spre exemplu, vama germana are obligatia de a cumpara masini fabricate i Germania. Lucrurile merg uneori si mai departe. Demnitarii sunt obligati sa zboare doar cu liniile aeriene nationale. Problema, i Rominia, este cu totul alta. Multe produse livrate de fabricile rominesti au ajuns sa coste mai mult decit cele importate. in plus, de cele mai multe ori, ele sunt de o calitate mai slaba. Exemplele sunt nenumarate. Carnea de porc din import este mai ieftina decit cea produsa i tara, chiar daca trebuie sa suporte si taxele vamale de salvgardare. ingrasamintele chimice, otelul sau cimentul s-au vindut mai ieftin la export decit i Rominia. Ceea ce arata nivelul de eficienta la care lucreaza itreprinderile rominesti.
Evident, se poate pune itrebarea ce se itimpla cu economia romineasca. De ce produce la preturi mai mari decit economia occidentala si mai ales cum s-a ajuns ca itreprinderile rominesti sa vinda mai scump pe piata interna decit pe cea externa. Primul raspuns este legat de eficienta. Multe itreprinderi de stat sufera de lipsa restructurarii. Costurile de productie si cele cu personalul sunt i continuare prea mari. Tehnologia folosita este, i cele mai multe cazuri, prea veche pentru a fi eficienta. in al doilea rind, exista un element obiectiv. in ultimii ani, companiile monopoliste au zburdat i voie. Ele au impus tarife si preturi care, de cele mai multe ori, au crescut costurile de productie. in fata majorarilor de tarife, itreprinderile au fost legate de miini si de picioare. Nici un guvern nu a reusit sa faca mai eficienta activitatea societatilor monopoliste. Un alt aspect important este blocajul financiar. A livra, i Rominia, este un adevarat cosmar. Beneficiarii platesc cu itirziere sau te ideamna sa faci un barter. Acest lucru face ca majoritatea itreprinderilor rominesti sa sufere de o boala cronica: lipsa banilor. in aceste conditii, un contract extern este o adevarata mana cereasca pentru itreprinderile din Rominia. Din doua motive. Pentru ca icaseaza bani si pe deasupra valuta. Scandalul legat de achizitionarea autobuzelor DAF sau Rocar este un semnal de alarma. El pune i discutie, de fapt, eficienta cu care functioneaza economia romineasca.
Patriotism sau eficienta
1 martie 2001, 12:00
Ultima modificare în 1 martie 2001, 14:00
Viata economica romineasca a cunoscut o noua dilema. Ce autobuze este mai bine sa cumpere regia de transport din Bucuresti? Produse i tara, la Rocar sau produse i Olanda, de catre firma DAF. Scandalul autobuzelor ridica o problema de principiu: i ce masura institutiile de stat trebuie sau nu sa achizitioneze produse fabricate i Rominia. Principial, i multe tari din lume este icurajata achizitionarea de produse autohtone. Spre exemplu, vama germana are obligatia de a cumpara masini fabricate i Ge
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Allianz L?iriac are o sosie
- Federatia patronala din ICM implineste 10 ani
- Birourile de lux sunt mine de aur
- Zepter a implinit 15 ani
- Abuzurile fiscului au timpul de partea lor
- Barbatii trebuie sa ivete pentru a se putea vinde mai bine
- Micul compromis al lui Manuel Gomez
- Evenimentul zilei se pregateste de relansare
- Vacaroiu si-a ajutat loctiitorul
- Adio dividende la Petrolexportimport