Asociatia pentru Promovarea Produselor si Serviciilor din Romania (APPSR), organizatie nonprofit ce se declara neinregimentata politic, nu este de acord cu periferia in care s-au retras produsele romanesti. Dar nu dintr-o pornire extremista, ceva de genul „Afara cu strainii din tara!”. In fond, rationamentul e simplu: daca va creste consumul de produse romanesti in defavoarea celor straine, atunci vor se vor dezvolta si producatorii autohtoni si, implicit, economia romaneasca. In acest sens, APPSR a lansat de curand programul „Fabricat in Romania”. Este un program national dedicat exclusiv promovarii si sustinerii produselor si serviciilor romanesti pe piata interna si internationala. „Romanii trebuie convinsi sa consume ceea ce produc ei”, afirma Valentin Ionescu, presedintele executiv al APPSR.
In fond, „Fabricat in Romania” reprezinta o campanie de orientare a opiniei publice catre produsele si serviciile indigene. Conceptul programului se refera la orice produs sau serviciu al carui cost de productie a fost obtinut pe teritoriul Romaniei intr-o proportie de minimum 50% sau a suferit transformari substantiale pe teritoriul tarii. Membru al programului „Fabricat in Romania” poate deveni orice persoana juridica sau fizica. Produsele si serviciile acestora beneficiaza de marca „Fabricat in Romania”, o marca inregistrata la OSIM. Marca „Fabricat in Romania” va beneficia de o complexa campanie de comunicare, in care se vor utiliza mijloace clasice si neconventionale de publicitate.
Primul pas al programului a fost facut prin organizarea, in lunile aprilie – mai, a unei licitatii in urma careia a fost aleasa agentia de publicitate care va conduce campania de comunicare „Fabricat in Romania”. Din cele sase agentii participante, McCann-Erickson, Tempo Advertising, LintasGGK, Headvertising, Ogilvy&Mather, Graffiti/BBDO, a castigat independenta Tempo. De altfel, agentia este prima companie care s-a inscris in program si va purta sigla „Fabricat in Romania”. Bugetul campaniei pentru acest an este de aproximativ un milion de dolari.
Intoarcerea la produsele romanesti
Prima etapa a campaniei consta in organizarea unor seminare, mese rotunde etc. in marile orase ale tarii, cu scopul de a atrage producatori romani in acest program. Altfel spus, o comunicare directa catre agentii economici pentru ca produsele lor sa poarte marca „Fabricat in Romania”. Dupa ce membrii programului isi vor aplica pe produse sigla respectiva, se va derula a doua etapa ce va consta in comunicarea catre marele public. Daca lucrurile merg bine, Dragos Grigoriu, presedintele agentiei de publicitate Tempo Advertising, spera ca aceasta a doua etapa sa inceapa la sfarsitul lunii septembrie.
I-am cerut lui Dragos Grigoriu sa expuna motivele pentru care agentia Tempo Advertising s-a implicat in acest proiect. „Sunt mai multe ratiuni: complexitatea proiectului – a incerca sa schimbi niste mentalitati cu care toata lumea este de acord ca sunt adanc impamantenite (respectiv „aprecierile” asupra produselor fabricate in Romania, precum si intelesul peiorativ al sintagmei „f.i.r”) – este o provocare cat se poate de atractiva pentru Tempo. Apoi, cred ca este timpul sa ne intoarcem fata spre produsele fabricate in Romania nu din nationalism, ci din pur spirit economic. Traim vremuri cand patriotismul se manifesta mai degraba in magazin, cumparand un produs romanesc, decat pe campul de lupta.” De asemenea, Dragos Grigoriu considera ca proiectul este o oportunitate de a semna „fabricat de Tempo” pe o alta campanie de anvergura si de a se apropia de producatorii si comerciantii romani. Si bugetul campaniei a cantarit mult in implicarea agentiei Tempo.
Proiectul „Fabricat in Romania” este ambitios. Are sanse sa atraga atentia romanilor, cu o conditie: sa fie ferit de imaginea si discursurile politicienilor recunoscuti drept nationalisti si extremisti obtuzi.