Vânzările de ciment vor marca o nouă scădere de 15% şi în acest an, din cauza situaţiei „destul de schimbătoare" din mediul de guvernare, a scumpirilor anunţate pentru această toamnă, care favorizează scăderea cererii de materiale de construcţii şi a probabilităţii reduse de începere a marilor proiecte de infrastructură anunţate de stat, potrivit lui Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului CIROM. În cazul în care condiţiile meteo vor fi mai
Vânzările de ciment vor marca o nouă scădere de 15% şi în acest an, din cauza situaţiei „destul de schimbătoare” din mediul de guvernare, a scumpirilor anunţate pentru această toamnă, care favorizează scăderea cererii de materiale de construcţii şi a probabilităţii reduse de începere a marilor proiecte de infrastructură anunţate de stat, potrivit lui Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului CIROM.
În cazul în care condiţiile meteo vor fi mai aspre în această iarnă, scăderea vânzărilor ar putea fi chiar de 20%.
Consumul şi producţia de ciment au scăzut cu aproximativ 30% în 2009, la circa opt milioane de tone.
Rohan susţine că piaţa locală a construcţiilor ar putea reveni pe creştere cel mai devreme în 2012.
„Deşi contextual actual face foarte dificilă realizarea de predicţii, am putea spune că 2012 va fi primul an adevărat de creştere după perioada de criză (anul 2011 este probabil să fie o perioadă marcată de stagnarea pieţei). Cu privire la acest aspect trebuie totuşi să ţinem cont de faptul că anul viitor evoluţia pieţei va fi la fel de incertă ca în ultimii doi ani”, a spus Rohan.
Scădere de 20% la Carpatcement
Mihai Rohan este şi şeful operaţiunilor din România ale producătorului german de materiale de construcţii HeidelbergCement, reunite sub denumirea Carpatcement Holding.
„Dacă în 2009 faţă de 2008 am avut o diminuare de 25-30%, în semestrul 1 din 2010 aceasta a fost de numai 20%. Rezultatul a fost obţinut în ciuda adâncirii contextului nefavorabil din piaţă instalat la începutul lui 2008 şi manifestat prin diminuarea volumului vânzărilor accentuată de lipsa unor proiecte mari de investiţii guvernamentale şi de vremea nefavorabilă”, a afirmat Rohan.
În aceste condiţii, el a revizuit în sens negativ prognoza privind evoluţia afacerilor consolidate ale Carpatcement Holding în 2010, estimând o comprimare de 20%.
La jumătatea lunii februarie, Rohan declara că afacerile Carpatcement Holding au scăzut cu 20% anul trecut, la 312,5 milioane euro, nivel la care s-ar putea plasa şi în 2010.
În primul semestru, volumul vânzărilor de ciment ale Carpatcement s-a diminuat cu aproximativ 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Activitate la capacitate redusă
Cele trei fabrici ale Carpatcement au oprit producţia, la finele anului trecut, din cauza cererii reduse, şi au fost repornite în perioada martie-aprilie. În prezent, unităţile produc la aproximativ 60% din capacitate. Cele trei fabrici pot produce anual 4,5 milioane tone de clincher (semifabricat din care se obţine cimentul).
Carpatcement a finalizat în 2009 un program de mărire de capacitate de producţie, în valoare de peste 100 de milioane euro, iar bugetul din 2010, de aproximativ opt milioane euro, vizează în principal modernizarea echipamentelor.
„Fondurile prevăzute pentru investiţii au însă o structură fleixibilă în cazul în care vor apărea alte oportunităţi de piaţă până la final de an”, a mai spus Rohan.
HeidelbergCement este prezent în România prin trei divizii, specializate în producţia de ciment, agregate şi betoane. Grupul german este concurat de subsidiarele locale ale Lafarge (Franţa) şi Holcim (Elveţia).
SURSA: Mediafax