Reprezentaţii patronatelor s-au retras, azi, de la discuţiile cu Ministerul Finanţelor privind proiectul normelor de aplicare a Codului Fiscal, pe motiv că Guvernul nu a respectat condiţiile convenite anterior legate în principal de deductibilitatea cheltuielilor cu TVA la achiziţia de maşini.
„Patronatele au ieşit în masă de la discuţiile cu Ministerul Finanţelor. Noi am stabilit că există o raţiune pentru introducerea impozitului forfetar şi am acceptat grila de impozitare cu condiţia să fie aprobată la pachet cu anumite deductibilităţi privind cheltuielile de reparaţii la maşini, cu combustibilul, cu TVA la achiziţia de vehicule. Acum, ministerul ne spune că nu se poate”, a declarat pentru Mediafax Florea Pârvu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), după discuţiile eşuate de la Finanţe.
„Adoptarea la pachet a impozitului forfetar cu deductibilităţile a fost o minciună şi o cacealma din partea Ministerului de Finanţe, în plus ei au susţinut că au discutat cu noi prevederile acordului cu Fondul Monetar Internaţional, când nouă nu ne-a spus nimeni nimic despre acest lucru”, a mai afirmat Pârvu.
„Nu mai acceptăm să fim păcăliţi”
Şi reprezentanţii Alianţei Confederaţiilor Patronale, ai UGIR-1903 şi ai Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România au părăsit sala, acuzând Ministerul Finanţelor de minciună. Vicepreşedintele UGIR-1903 Mihai Păsculescu a declarat la rândul său că patronatele au avut obiecţii legate şi de faptul că impozitul forfetar va fi aplicat de la 1 mai, dar pentru veniturile înregistrate în 2008.
„Am fost păcăliţi o dată cu programul anticriză, din care foarte puţine măsuri au fost introduse, şi nu mai acceptăm aşa ceva. Una se spune în discuţii şi pe urmă alta se susţine că a fost convenit cu patronatele”, a afirmat Păsculescu.
Ordonanţa-problemă
Guvernul a aprobat recent o ordonanţă de urgenţă prin care stabileşte că firmele vor plăti, de la 1 mai, un impozit minim anual cuprins între 2.200 lei (aproximativ 500 euro), dacă au venituri totale de până la 52.000 lei, şi 43.000 lei (circa 10.000 euro) pentru venituri de peste 129 milioane lei. Firmele care înregistrează profit vor plăti în continuare un impozit de 16%, dar nu mai puţin de limita minimă aferentă intervalului de venituri în care se încadrează.
Guvernul a mai decis că firmele vor putea deduce TVA, până la 31 decembrie 2010, doar pentru maşinile folosite la anumite activităţi, precum taximetria, şcolile de şoferi sau utilizate în scop comercial în vederea revânzării, dar nu şi pentru autoturismele destinate exclusiv transportului rutier de persoane.
Aceeaşi prevedere va fi aplicată şi pentru cheltuielile privind combustibilul, iar cheltuielile de funcţionare, întreţinere si reparaţii, exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare a unei firme vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuţii.
Până în prezent, cheltuielile privind combustibilul pentru orice tip de vehicul rutier motorizat folosit de firme au fost deductibile integral la calculul impozitului pe profit şi al impozitului pe venitul realizat din activităţi independente.