“Termenele foarte lungi de încasare a facturilor în domeniul turismului pune operatorii turistici de orice categorie în imposibilitatea de a-şi asigura cash-flow-ul şi chiar în incapacitate de plată datorită obligaţiei de a achita TVA-ul la emiterea şi nu la încasarea facturii. Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii solicită de aceea Guvernului o decizie urgentă de modificare a sistemului fiscal în sensul efectuării plăţii TVA la încasarea facturii, în aşa fel încât să nu blocăm operatorii din turism (hoteluri, agenţii, tur operatori) din cauza obligativităţii de a plăti statului taxa pe valoare adăugată înainte de a încasa banii pentru serviciul respectiv”, se arată într-un comunicat al Federaţiei, citat de Agerpres.

În plus, operatorii din turism trebuie să îşi asigure finanţarea şi pentru îndeplinirea serviciilor facturate (ceea ce presupune angajaţi, cumpărare de marfă, plata de utilităţi). Adăugarea la aceste plăţi a unui TVA nejustificat de vreme ce factura nu a fost încasată face activitatea din turism deosebit de dificilă şi riscantă, avertizează FPTS.

Un hotel care organizează un eveniment emite factura dupa ce clienţii părăsesc locaţia, TVA-ul devenind exigibil în momentul emiterii facturii. În cazul în care clientul nu achită la termen factura emisă, hotelierul se află în faţa unei duble probleme: pe de-o parte, este nevoit să îşi achite facturile furnizorilor, cu aceştia putând măcar negocia amiabil o întârziere, pe de altă parte trebuie să achite TVA-ul datorat la bugetul de stat.
În relaţia cu ANAF, hotelierul nu poate negocia niciun fel de întârziere, riscând în cazul neefectuării plăţii la termen să rămână cu conturile blocate. În acelaşi timp, agenţiile de turism şi tour operatorii emit facturile către turişti în momentul în care aceştia efectuează rezervarea, însă turistul achită doar un avans. De foarte multe ori, distanţa de timp dintre avans şi plata finală poate fi de câteva luni, TVA-ul însă devenind exigibil la emiterea facturii fiscale. În cazul acesta, agentul economic se vede nevoit să achite acest TVA din resurse proprii.
“Cel mai grav este atunci când turistul renunţă la pachet, agentul economic urmând să îşi recupereze sumele achitate în plus abia în următoarea lună sau pe termen chiar mai lung. România are oricum taxe mai mari pe activitatea din turism decât statele concurente, ceea ce îi pune pe investitorii în turism într-o postură dificilă pentru că nu pot concura întotdeauna cu preţurile mai mici din ţările vecine. Plata TVA la emiterea facturii transformă demersul de creştere a calităţii serviciilor turistice şi de limitare a preţurilor într-un proces anevoios, uneori imposibil’, se adaugă  în comunicat.