Patronatul Operatorilor de Service Auto: Piese auto vândute fără control

Într-un comunicat de presă, POSA subliniază că, potrivit legislației în vigoare, service-urile auto trebuie să fie autorizate de Registrul Auto Român (RAR) pentru a efectua reparații și înlocuiri de componente auto. Cu toate acestea, organizația semnalează o creștere îngrijorătoare a cazurilor în care furnizorii de piese auto vând și livrează componente către ateliere neautorizate sau persoane fizice care desfășoară reparații în mod ilegal.

„Este inacceptabil ca furnizorii de piese auto să ignore reglementările legale şi să alimenteze piaţa neagră a reparaţiilor auto. Acest fenomen pune în pericol atât siguranţa conducătorilor auto, cât şi a celorlalţi participanţi la trafic. Nu putem tolera astfel de practici”, a declarat Marian Lazar, prim-vicepreşedinte P.O.S.A.

Această situație prezintă riscuri majore, de la compromiterea siguranței rutiere, prin instalarea pieselor de către persoane „fără pregătire tehnică adecvată”, ceea ce poate duce la „defecțiuni periculoase”, până la înșelarea consumatorilor, care pot fi induși în eroare cu privire la calitatea reparațiilor și pot pierde dreptul la garanția pieselor.

În plus, POSA atrage atenția asupra impactului negativ asupra concurenței loiale

Service-urile autorizate sunt dezavantajate economic de aceste practici incorecte, deoarece trebuie să respecte reglementări stricte, în timp ce unitățile neautorizate funcționează fără costuri de conformare. Mai mult, astfel de ateliere evită plata taxelor și impozitelor, multe dintre ele operând „la negru”, ceea ce generează pierderi semnificative pentru bugetul de stat.

În acest context, POSA solicită intervenția urgentă a autorităților competente, precum Registrul Auto Român, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și Ministerul Transporturilor, pentru a combate acest fenomen.

„Facem un apel ferm către autorităţi să intensifice controalele şi să sancţioneze drastic orice furnizor care încalcă legislaţia. Dacă nu se iau măsuri urgente, întreaga industrie auto va avea de suferit, iar consumatorii vor fi expuşi unor riscuri majore”, a adăugat Marian Lazar.

P.O.S.A. îndeamnă furnizorii de piese auto să respecte cadrul legal și să colaboreze exclusiv cu service-uri autorizate

Vânzarea componentelor către entități neautorizate nu doar că afectează piața reglementată, dar poate contribui la producerea unor accidente rutiere grave.

Furnizorii care încalcă reglementările riscă sancțiuni conform legislației în vigoare, inclusiv amenzi contravenționale de până la 50.000 de lei. În plus, distribuitorii care nu respectă normele pot fi supuși măsurilor administrative, precum suspendarea sau retragerea autorizației de funcționare. De asemenea, persoanele sau atelierele neautorizate care efectuează reparații ilegale pot primi amenzi de până la 30.000 de lei.

În situațiile în care intervențiile neconforme conduc la accidente grave, cei responsabili pot fi trași la răspundere penală.

„Trebuie să fie clar pentru toată lumea: cei care montează piese în ateliere neautorizate riscă sancţiuni severe, inclusiv dosare penale în cazul unor accidente provocate de defecţiuni tehnice! Este momentul să eliminăm acest flagel din industrie”, a conchis inginerul Marian Lazar, prim-vicepreşedinte P.O.S.A.

POSA recomandă consumatorilor să verifice întotdeauna dacă service-ul auto ales este autorizat de Registrul Auto Român (RAR). Apelarea la o unitate neautorizată poate avea consecințe serioase, precum:

  • Reparații neconforme, care pot compromite siguranța vehiculului și a pasagerilor.
  • Pierderea garanției producătorului, ceea ce implică costuri suplimentare pentru proprietari.
  • Riscuri financiare mari, deoarece o intervenție incorectă poate provoca defecțiuni grave, necesitând reparații costisitoare ulterior.
  • Posibile repercusiuni legale, în cazul în care un vehicul reparat într-un service neautorizat este implicat într-un accident cauzat de probleme tehnice.