…in conditiile unei cresteri evidente a cererii. La fel ca toate afacerile dezvoltate in domenii conexe Internetului, si companiile de web design au inceput sa se dezvolte o data cu cresterea numarului de utilizatori ai retelei. Cresterea cererii a determinat, practic, si dezvoltarea ofertei. In urma cu cinci-sase ani putini dintre patronii companiilor credeau cu tarie in necesitatea investitiilor pentru dezvoltarea de site-uri reprezentative. Piata era acoperita mai mult de freelanceri sau, cel mult, de companii de mica anvergura. Acum insa, aproape ca nu exista companie cu pretentii care sa nu aiba trecute in buget si investitii pentru dezvoltarea propriului web site. Oferta a crescut si ea, iar piata in domeniu a inceput sa se aseze: freelancerii au ramas din ce in ce mai putini, locul lor fiind luat de companii din ce mai specializate. Unele dintre companiile care initial erau specializate doar in web design au inceput sa ofere servicii web integrate care cuprind pe langa conceptia propriu-zisa a site-ului, si web hosting, servicii de monitorizare si analiza a traficului inregistrat de site-ul respectiv, campanii de inscriere pe diferite motoare de cautare sau alte servicii de marketing on line.
Valentin Balanescu si Adrian Dumitru au infiintat firma Dezibel Media si au intrat pe piata companiilor de web design in septembrie 2001. Adrian fusese freelancer in domeniu si lucrase pentru o firma norvegiana pentru care facea prezentari pe CD in Flash si conceptie de web site-uri. Valentin a lucrat in domeniul vanzarilor la mai multi dealeri GSM. Primul proiect comun al celor doi a fost un portal pentru dealerii GSM (www.telefonultau.ro) care, desi a inregistrat un trafic destul de ridicat, din punct de vedere financiar nu a functionat. ,,Cred ca web designul a inceput sa fie cu adevarat o afacere abia prin anul 2000. Pe piata erau putine firme si mai mult freelanceri, iar despre o piata cu greu puteam vorbi,,, spune Adrian Dumitru.

Clientii vor firme care ofera servicii integrate

Afacerea au pornit-o cu 500 de dolari si doua calculatoare personale. ,,Asta e esenta oricarei afaceri: sa investesti cat mai putin la inceput. Noi cunosteam insa destul de bine domeniul,,, spune Valentin Balanescu. Nu au plecat la drum cu nici un contract initial, s-au bazat doar pe cunostiintele lui Adrian in domeniul web design-ului si pe ale Vali in vanzari. ,,De fapt, la inceput nici macar nu ne-am gandit ca poate fi un business adevarat. Nu credeam ca afacerea se poate dezvolta atat de bine,,, continua Valentin. Nici strategia de a cauta comenzi nu a fost complicata: au pus mana pe telefon si au inceput sa caute clienti. ,,De fapt, cea mai mare problema era sa treci de secretara. Daca o convingeam sa ne faca legatura cu cineva care lua decizii, aproape sigur prindeam comanda,,, spune Adrian Dumitru. Primul lor client a fost o firma de obiecte sanitare careia i-au construit web site-ul (www.bianca.ro), contractul fiind de peste 1.000 de dolari. In 2002, incasarile au ajuns la aproximativ 20.000 de dolari, iar in primele sase luni ale lui 2003 au sarit deja de 40.000 de dolari. Rata profitului a fost constanta, de 10-15%. ,,Acum, cifra de afaceri lunara este de aproximativ 5.000 – 6.000 de dolari,,, spune Valentin Balanescu. Daca cei doi se bazau numai pe web design, cresterea cifrei de afaceri nu era asa de spectaculoasa. Tendinta de a pune la dispozitie servicii web integrate a aparut dupa cateva luni de functionare. Primul serviciu suplimentar oferit a fost cel de web hosting. S-au bazat pe ideea ca daca oferi astfel de servicii unui client caruia tocmai i-ai conceput site-ul, sansele ca acesta sa accepte sunt destul de mari. Problema este ca investitiile in server sunt destul de ridicate si ca acestea nu se justifica decat daca ai peste 50 de clienti. ,,Pretul unui server bun este de aproximativ 4.000 de dolari. La acestia mai trebuie adaugat pretul unei conexiuni bune, peste 400 de dolari, si salariul unui administrator, aproximativ 300 de dolari. Daca ai zece clienti, nu prea iti acoperi costurile,,, explica Adrian Dumitru. Acum, din cei 5-6.000 de dolari incasati lunar de Dezibel Media, 1.000-1.500 de dolari provin din web hosting. Firma celor doi a facut designul a peste 150 de site-uri (www.biborteni.ro, www.an gst.ro, www.lido.ro, www.instarom.ro etc), iar numarul clientilor care au solicitat web hosting a depasit 100. O alta strategie de atragere a clientilor noi a fost sa devina parteneri RNC la vanzarea de domenii. Au negociat un discont, insa au renuntat la profitul obtinut pe aceasta cale, numai pentru a avea preturi mai mici. ,,Multi clienti prefera o companie care ofera astfel de servicii integrat, decat sa apeleze la alte trei sau patru companii,,, incheie Valentin Balanescu.

greseli ce trebuie evitate In dezvoltarea unei firme de web design

Silviu Sarbu, manager Softure, companie care produce software pentru furnizorii de servicii de comunicatii.

Greseli de strategie
· ,,nediversificarea,, – Internetul este un business extrem de dinamic, spre care sunt atrasi in special tinerii. Prin urmare, cunostiintele care acum par know-how si pot fi vandute, in sase luni devin cvasicunoscute si nu vor mai valora nimic.
· ,,autosuficienta,, – Tendinta de a incerca inlocuirea agentiilor de publicitate, mai ales in ceea ce priveste designul. Un client poate fi impresionat pe moment de realizarile unei firme de web design, dar acesta nu va inlocui niciodata clasica agentie. In schimb, relatiile intre firma de web design si agentiile de publicitate pot deveni tensionate.
· ,,neseriozitatea,, – Cum know-how-ul are o valoare limitata in timp, singurul avantaj pe termen lung este relatia
cu clientul. Neseriozitatea specifica tineretii este un impediment major
in dezvoltarea afacerii.
· ,,investitorul,, – Acordarea unei semnificatii prea mari serviciilor de web design genereaza o gandire manageriala orientata spre atragerea de investitii care nu se potriveste deloc cu performanta economiei romanesti.