Internet Cafe-urile s-au dezvoltat datorita jocurilor. Lucrurile pareau simple acum cativa ani: cea mai mare parte a banilor trebuiau investiti in computere. De licente, jocuri sau controale din partea Politiei nu se pomenea pe vremea aceea. In plus, preturile pe ora de Internet aduceau profit sigur. La o sala de jocuri cu zece calculatoare, unde ora costa 10.000 de lei si care 10 – 12 ore pe zi era plina, incasarile erau de 1-1,2 milioane lei, ceea ce, la nivelul anului 1998, insemnau venituri zilnice de 110-135 USD.
In 2002, pretul unei ore de joc la un Internet Cafe a crescut, fata de 1998, doar cu 5.000 lei. Aceasta inseamna ca incasarile zilnice au ajuns la doar 1,5 – 1,8 milioane lei, ceea ce, in dolari, reprezinta o scadere drastica: 45-55 USD/ zi. Practic, salile nu au mai putut actualiza tarifele la dolar din cauza concurentei din ce in ce mai mari, in vreme ce costurile, in termeni reali, au crescut, calculandu-se in continuare in valuta.
Cei mai multi dintre patronii de Internet Cafe-uri ai acelor ani au preferat sa dezvolte cel mai mult latura de jocuri, in detrimentul Internetului.
Conectarea la Internet presupunea costuri lunare ridicate, in vreme ce veniturile nu erau satisfacatoare. Surprinzator este ca intreprinzatorii din bransa care au urmat aceasta cale au fost primii afectati. Cei care au mizat pe Internet au avut numai de castigat si asta pentru ca tarifele orare au crescut de la 7.500 lei pana la 20-40.000 lei, in conditiile in care pretul platit pentru inchirierea unei linii de 64 Kbps, spre exemplu, a scazut de trei ori in ultimii doi ani. Astfel, apare un paradox: desi exista o cerere mare pentru jocuri, acestea nu aduc prea multi bani patronilor de Internet Cafe-uri. „Ponderea veniturilor aduse de jocuri in cea mai mare parte a Internet Cafe-urilor din Romania este de 80%”, spune Eugen Nicolae, patronul unui Internet Cafe de pe Calea Victoriei din Bucuresti.
Clientii localurilor axate pe jocuri sunt, in general, tineri cu putere de cumparare redusa, care sunt sensibili la cele mai mici diferente de pret. Din acest motiv, intreprinzatorii mentin preturile jos, orice modificare facandu-i pe clienti sa migreze catre concurenta. Astfel, sunt situatii cand unii intreprinzatori isi inchid afacerea chiar daca au in permanenta sala plina. Internet Cafe-ul lui Eugen Nicolae are incasari medii zilnice de sase milioane de lei, insa asta in conditiile in care a renuntat la jocuri, iar ora de Internet este 40.000 lei. „Structura veniturilor mele este de 40% din Internet, 30% din servicii conexe (fax, scanner, copiator) si alte 30% din vanzarile barului”, spune Eugen Nicolae. Desi cea mai mare parte a cifrei de afaceri este data de Internet, profitul vine din servicii si vanzarile barului, activitati unde marjele comerciale sunt foarte mari.
Sandu Raceanu, patronul unui club din cartierul Militari spune ca, din august 2001, cand a deschis localul, afacerea nu merge extraordinar, insa spera ca lucrurile sa se indrepte. Pana acum, a avut incasari lunare de maximum 2.000 USD, acestea nefiind mai mici totusi de 1.000 USD lunar, nici chiar in lunile de vara, cand cererea este mai scazuta. „Tariful de 15.000 lei/ora la jocuri abia acopera cheltuielile”, explica Raceanu. Cele mai mari cheltuieli, abonamentul si chiria, sunt aproximativ egale, pentru fiecare dintre ele compania platind aproximativ 500 USD.
Acum, intr-o sala de jocuri cu minimum 15 calculatoare trebuie sa investesti in jur de 15-20.000 de dolari. Intre timp au aparut costuri noi pe care acum cativa ani nimeni nu le lua in calcul: licente de jocuri pentru fiecare statie de lucru, de aproximativ 1.000 USD, multe autorizatii, investitii in servicii colaterale. Intre timp, a aparut si posibilitatea cumpararii unei afaceri la cheie. Spre exemplu, daca intri pe site-ul www.bursa.rol.ro gasesti de vanzare un Internet Cafe in cartierul Floreasca, de 16 mp, cu zece calculatoare, nivelul chiriei fiind de doar 100 USD/luna. Proprietarul cere 20.000 USD, dar este dispus sa negocieze.
Gheorghe Rusu, presedintele Asociatiei Furnizorilor de Internet, crede ca, la inceput, profitul cluburilor era mare datorita evaziunii fiscale si neplatii licentelor soft, in vreme ce acum rata profitabilitatii a scazut pana la 10-15%. „Pentru un investitor puternic, care este dispus sa dezvolte o retea, deci sa aiba volum mare de incasari, Internet Cafe-urile pot fi o afacere tentanta. Un asemenea investitor ar putea fi un ISP”, conchide Gheorge Rusu.
Ce s-a schimbat in structura de cost a I-cafe-urilor
Au scazut:
· costurile Internetului
An Viteza de transfer Tarif
(kbps) (USD)
2000 64 600
2002 64 200
sursA: principalii ISP
· ponderea celor care acceseaza Netul din cluburi in totalul internautilor, de la 40%, in 2000, la 34%, in 2002;
· tarifele orei de joc pe computer, in termeni reali, de la putin peste 1 USD, in 1998, la sub 0,5 USD, in 2002,
· tarifele orei de Internet accesate de la un club, in termeni reali, de la putin peste 1 USD, in 1998, la o medie de 0,75 USD, in 2002.
Au crescut:
· ritmul de upgradare a calculatoarelor si de inlocuire a jocurilor,
· numarul controalelor si costurile cu licentele soft,
· chiria spatiilor,
· ponderea serviciilor colaterale in realizarea profitului.