Pentru Alexandra Nagyi si Mirela Potfalean, ideea de a pune pe picioare propria afacere a aparut inca din timpul facultatii. „Ne speria ideea ca va trebui sa cautam de lucru si ca, intr-un final, ne vom angaja la un patron care ne va da salarii mici. Cautam o solutie care sa ne ofere posibilitatea de a castiga decent”, spune Alexandra Nagyi. Vazusera lumanari decorative pe la prieteni si li s-a parut interesant sa dezvolte o afacere cu asa ceva.
Nu stiau mai nimic despre productia de lumanari. Cele doua asociate terminasera Facultatea de Inginerie Matematica, insa aceasta nu a fost un argument pentru a renunta la ideea productiei de lumanari decorative. „Am infiintat firma Careme in 2000. Au mai intrat in afacere sora mea, Andreea Nagyi, dar si sotul asociatei mele, Daniel Potfalean. Pentru productie, initial ne-am gandit la parafina, insa am descoperit un gel care este folosit in aceasta industrie in Europa”, spune Alexandra Nagyi.
Prima investitie a fost de 1.000 de marci germane, iar banii au provenit din economiile fiecaruia si din sumele castigate de la slujbele pe care le avusesera. Acesti bani, in cea mai mare parte, au fost cheltuiti pentru materia prima din import. Au inchiriat un mic spatiu, pe care l-au transformat in atelier de productie. Cei patru asociati au hotarat ca, initial, vor munci doar ei la productia de lumanari si ca vor angaja personal abia dupa dezvoltarea afacerii. Pana la urma, problema nu era reprezentata de productie, ci de dezvoltarea unui sistem de desfacere a marfii. „La inceput, nimeni nu ne cunostea si nu avea incredere in noi. A fost destul de greu sa intram pe piata”, declara Daniel Potfalean.
Initial, marfa era livrata catre magazine, iar banii se intorceau abia dupa vanzare. Incet, dar sigur, sistemul a inceput sa functioneze. In prima luna s-au concentrat pe desfacere exclusiv in Cluj, insa, ulterior, s-au extins in toata tara. Ideea a fost sa gaseasca distribuitori zonali pentru a dezvolta aria de desfacere, iar pentru asta nu s-au concentrat pe firme mari de profil, ci pe acelea care li s-au parut flexibile si serioase. Oricum zonele care s-au dovedit a fi cele mai bune pentru vanzari au fost cele in care veniturile locuitorilor sunt ridicate, in special Bucuresti si Timisoara.
Incasarile au inceput sa creasca, dar cei patru asociati au hotarat sa investeasca profitul in dezvoltarea afacerii. „Spre exemplu, am cumparat un utilaj de turnare, din import, care ne-a costat aproximativ 2.000 de dolari”, declara Alexandra Nagyi. In total, pentru dezvoltarea afacerii pana acum au investit peste 300 milioane lei.
Daca atunci cand au intrat pe piata aveau numai doua modele de lumanari decorative, acum numarul acestora depaseste 40, intre timp aparand oportunitatea exportului in Italia. Cifra de afaceri a crescut semnificativ de la un an la altul. In 2001 aceasta era de 400-500 mil. lei, in lunile care
s-au scurs din 2002 totalul vanzarilor au ajuns la peste 1,3 mil. lei, profitul net fiind de aproximativ 350 mil. lei. si daca initial forta de munca era asigurata chiar de proprietarii afacerii, acum firma Careme are trei angajati cu carte de munca si inca doi cu contract de prestari servicii. „Preturile produselor noastre variaza intre 15.000 si 200.000 lei. Nu inseamna insa ca cel mai bine se vand lumanarile ieftine. Fiecare dintre aceste produse au fost gandite sa aiba o tinta anume”, spune Mirela Portfalean.
Una dintre problemele acestei afaceri este faptul ca este foarte fluctuanta. „In perioada sarbatorilor, vanzarile merg foarte bine, iar vara sunt aproape luni moarte”, continua aceasta. Indicatorii financiari in crestere ai firmei nu i-au determinat pe cei patru asociati sa renunte la ideea dezvoltarii si in viitor a companiei. „Ne-am dezvoltat sistemul de vanzari in Bucuresti si Timisoara, insa cautam mai multi distribuitori pentru zona Ardealului si a Moldovei”, incheie Alexandra Nagyi.
CAREME
Investitie: 300 milioane lei
Domeniu de activitate: productie de lumanari decorative
Cifra de afaceri:
– 2001 – 400-500 milioane lei
– 2002* – 1,3 miliarde lei
Profit brut: 2001 – 100 milioane lei
2002* – 350 milioane lei
Angajati: – 3 cu carte de munca
– 2 cu contract de prestari servicii
Nota:* Profitul net si cifra de afaceri s-au inregistrat pe lunile care s-au scurs pana acum din anul 2002.
BUSINESS START
· Investitia initiala – nu trebuie sa fie foarte mare, intocmai ca in cazul firmei Careme ea cifrandu-se in jurul sumei de 1.000 de dolari. Aceasta trebuie concentrata, la inceput, in materia prima. O data cu dezvoltarea afacerii, vor trebui facute si alte investitii. Un utilaj de turnare va deveni necesar in conditiile unei productii crescute, pretul acestuia fiind de aproximativ 2.000 de dolari. Se investeste foarte mult in materia prima, in special in gel (care este adus din import. Se poate face productie si pe baza de parafina, insa cei de la Careme spun ca cea pe baza de gel este mai rentabila) si in sticlarie.
· Autorizatii – sunt cele necesare infiintarii unei firme si un certificat de omologare de la Oficiul de Protectie a Consumatorului, care trebuie reinnoit din timp in timp.
· Angajati – minimum cinci – trebuie dezvoltat un departament de creatie, in care sa fie concepute noi modele si unde ar fi bine sa fie angajate persoane care au terminat o facultate sau un liceu de arta, si unul de productie, unde pot lucra, in general, persoane cu studii medii.
· Context – pe piata exista destul de multi importatori de lumanari decorative, ale caror produse sunt de calitate buna, dar care au dezavantajul unor preturi ridicate. In plus, mai exista si cativa producatori autohtoni.
· Alte sfaturi:
– este o afacere cu mari fluctuatii: merge foarte bine in perioada sarbatorilor si mai putin bine vara.
– importanta este dezvoltarea unui sistem de distributie, bazat pe mai multi distribuitori zonali.
– firmele care ar trebui vizate pentru desfacerea marfii ar trebui sa fie cele care au dezvoltat retele de supermarketuri, benzinarii etc. Acestea prezinta avantajul unui public constant, a unei largi desfaceri a marfii, la standarde ridicate.
– este bine ca produsele sa fie gandite in functie de cererea pietei. Cei de la Careme, spre exemplu, au gandit doua game de produse: una pentru magazinele de cadouri si alta care sa se preteze in orice supermarket.