Emanuel Isopescu este o vedeta atipica pentru Pro TV. Este un produs al Televiziunii Romane (va amintiti de „Viata satului” si confruntarile electorale din ‘96?) si are o experienta (varsta) care ar putea sa-i complexeze pe multi din generatia Esca.
In 1997 a parasit TVR, fortat de conducerea interimara de atunci, spune Emanuel Isopescu, cu un vadit sentiment de frustrare, oferindu-si serviciile lui Adrian Sarbu. Nu s-a dus cu mana goala. Avea in portofoliu patru proiecte de emisiuni tv. Unul i-a fost acceptat imediat: „Urmarire generala”. Proiectul a fost pus in practica intr-un timp record, trei saptamani. Prima editie a fost difuzata pe 17 septembrie 1997.
„Nu este o emisiune care sa arate cu precadere sange pe pereti. Rostul ei nu e acela de a arata cazuri deja rezolvate, ci de a invita telespectatorii sa colaboreze cu Politia”, subliniaza Emanuel Isopescu. Caracterul interactiv este principalul atu al acestui program. S-ar putea crede ca telespectatorii sunt invitati „sa-i toarne” pe infractori la Politie. Realizatorul neaga aceasta parere si explica: „A turna presupune un anumit grad de conditionare cu scopul de a obtine avantaje. Noi ii invatam pe telespectatori sa colaboreze cu Politia.”
Pe trei coordonate a fost gandita „Urmarire generala”: educatia cetatenilor, recastigarea increderii populatiei in Politie si ameliorarea ideii de justitie in favoarea cetateanului.
Cazul Ramaru a avut
o audienta record
„Urmarire generala” preia cazurile de la Inspectoratul General al Politiei si le dezvolta cu ajutorul unei echipe formate din doi reporteri, dar apeleaza si la reteaua de corespondeti din teritoriu ai Pro TV. Ionut Margarit, producatorul emisiunii, crede ca succesul inregistrat se datoreaza sentimentului de credibilitate indus: „Niciodata nu am inselat telespectatorii.” De asemenea, producatorul tine sa specifice ca „Urmarire generala” nu se substituie Politiei. Eficienta: in decursul unui an, au fost rezolvate de Politie aproximativ 20% din cazurile prezentate la „Urmarire generala”.
In urma cu un an, Sorin Ovidiu Balan, habar n-avea cu ce se mananca televiziunea. Ziarist cu experienta in presa scrisa, Balan a reusit in mai putin de sase luni sa-si instaleze emisiunea „Brigada mobila” printre vedetele grilei de programe ale postului Antena 1. Emisiunea poarta amprenta personalitatii lui Sorin Ovidiu Balan care este un tip impetuos, irezistibil, neconventional, direct. El este autorul conceptului. L-a prezentat in aprilie 1999, fara sa-l astearna pe hartie, „din vorbe”, dupa cum isi aminteste, lui Sorin Oancea, directorul executiv al postului, si a doua zi a semnat contractul. Impreuna cu producatorul Dorin Brutaru a realizat editia-pilot. „Proasta, proasta!”, nu se sfieste sa-si aminteasca Balan. A fost un moment de cumpana, in care a simtit ca va face pasul inapoi. Ziaristul recunoaste ca experienta producatorului l-a ajutat atunci. Peste o saptamana a intrat cu prima editie si, gratie subiectului ales, cazul Ramaru, a avut o audienta de 15%. Desi vine din presa scrisa, realizatorul crede ca are doua atuuri: experienta in domeniul investigatiilor si subiectele naprasnice pe care le prezinta intr-un ritm alert, pe intelesul „coafezelor”. In stilul sau inconfundabil, Balan nu ezita sa spuna ca emisiunea sa se adreseaza coafezelor, adica oamenilor cu pregatire medie. Spre deosebire de presa scrisa, televiziunea il solicita, dupa aprecierea lui, de trei ori mai mult.
Un rol important in succesul „Brigazii mobile” il joaca sursele de informare. Despre acestea, schimband tonul, Sorin Ovidiu Balan vorbeste cu precautie: „Subiectele ne vin mai ales din surse neoficiale. Cum cultivam sursele? Ori le dam spaga, ori mergem la sprit”. Totusi, realizatorul tine sa precizeze ca „Brigada mobila” nu este o structura a Ministerului de Interne si nici a SRI, asa cum zic gurile rele. Aceasta impresie provine, probabil, din faptul ca sunt prezentate imagini de la locul evenimentelor, dar si din cauza unui amanunt biografic. Tatal sau a fost seful Securitatii din Braila. „Brigada mobila este o emisiune prin excelenta jurnalistica”, conchide Marcel Barbatei, reporterul special al echipei de realizatori.
Stefan Stroe, veteran al Legiunii Straine, realizeaza emisiunea „Exploziv” de la Prima TV. „Exploziv” a fost conceputa dupa modelul unei emisiuni difuzate de canalul german RTL si se adreseaza, conform spuselor lui Stefan Stroe, unui public cu varste cuprinse intre 7 si 70 de ani. Cu precadere, subiectele alese de realizator provin din activitatea Mafiei internationale si din lumea interlopa autohtona. Incepand din octombrie 1999, timp de cateva saptamani, Stefan Stroe si-a realizat singur emisiunea. Dupa aceea, el si-a format o echipa din care fac parte un cameraman si un reporter special. Isi culege singur subiectele, consultand rapoartele Serviciului de Combatere a Crimei Organizate al Politiei Capitalei, colaborand si cu alte servicii similare din strainatate. Astfel, poate sa difuzeze imagini dintre cele mai socante. „Nu ma intereseaza sondajele de audienta. Aprecierile sau dezaprobarile le culeg de la oamenii de pe strada. „Exploziv” trage un semnal de alarma pentru cei ce incalca legea, dar si pentru cei care o fac”, afirma Stroe, care spune ca nici greselile Politiei nu sunt ocolite in emisiunea sa.
Stefan Stroe l-a linistit
pe mafiotul egiptean
Primeste numeroase telefoane si scrisori de amenintare din partea „eroilor” de la „Exploziv”. Unul dintre acestia, mafiot egiptean, a incercat mai intai sa-l cumpere pe Stroe. Fara succes. Ca atare, l-a amenintat cu moartea. Stefan Stroe, care este si antrenor de arte martiale, a rezolvat conflictul administrandu-i un toc de bataie si linistindu-l definitiv. Stroe este un dur.
Si Televiziunea Romana a apelat la serviciile unui veteran, dar nu din Legiunea Straina, ci dintr-o institutie aflata pe malurile Dambovitei: Virgil Vochina, colonel in Ministerul de Interne (MI). Emisiunea „Nu trageti!”, difuzata la TV Romania 1, este realizata de Directia de relatii cu publicul din MI. Colonelul Vochina, care si-a castigat „celebritatea” reflectand multi ani pe marginea soselelor, coordoneaza impreuna cu colonelul Florea Constantin o echipa de sase cadre ale ministerului. Toate costurile de productie ale emisiunii sunt suportate de MI. TV Romania 1 asigura doar spatiul de emisie. Desi durata programului este de 15 minute, iar ora la care se transmite nu este fixa, „Nu trageti!” s-a instalat printre preferintele telespectatorilor maturi. „Speram ca Televiziunea Nationala sa se hotarasca asupra unei ore fixe de difuzare si sa gaseasca si o modalitate de vanzare eficienta a publicitatii”, afirma colonelul Vochina. Sa traiti, am inteles!