Directorul general al BAT Romania spune ca tigarile vandute pe piata locala vor fi mai scumpe decat in tarile din jur Paul Ogborn este nefumator. Greu de crezut pentru cineva care lucreaza de 17 ani in industria tutunului. Din luna ianuarie a acestui an, conduce subsidiara British American Tobacco din Romania. Capital: Fiind nefumator, nu va e greu sa conduceti o companie ale carei produse nu le folositi? Paul Ogborn: Nu. Pentru ca as fi un anume tip de fumator,
Directorul general al BAT Romania spune ca tigarile vandute
pe piata locala vor fi mai scumpe decat in tarile din jur
Paul Ogborn este nefumator. Greu de crezut pentru cineva care lucreaza de 17 ani in industria tutunului. Din luna ianuarie a acestui an, conduce subsidiara British American Tobacco din Romania.
Capital: Fiind nefumator, nu va e greu sa conduceti o companie ale carei produse nu le folositi?
Paul Ogborn: Nu. Pentru ca as fi un anume tip de fumator, iar pentru un manager e important sa cunoasca toata paleta de consumatori.
Capital: Cum au evoluat vanzarile in Romania in timpul anului trecut?
Paul Ogborn: Comparativ atat cu Europa de Vest cat si cu Europa de Est, Romania a fost printre tarile cu cea mai mare rata de crestere. Am crescut mai mult decat in Polonia sau Ungaria, dar statisticile trebuie privite in context. Ungaria era deja o piata mare pentru noi, unde aveam o cota de piata de peste 40%. In Polonia, avem doar 15% din piata. Insa, competitia este mai mult decat acerba acolo. Pietele acestea au dinamici diferite.
Capital: Care sunt dificultatile din mediul de afaceri romanesc?
Paul Ogborn: Lipsa stabilitatii. Pentru a creste, orice afacere are nevoie de un anumit nivel de stabilitate si predictibilitate. Sigur ca s-au facut pasi in aceasta directie, insa mai sunt unele fronturi unde domneste incertitudinea. De exemplu, accizele au crescut deja mai repede decat planul initial. De la 24 de euro la o mie de tigarete, nivelul din aprilie, acum s-a ajuns deja la 34 de euro la o mie de tigarete. Trebuie sa suportam si noi o parte din aceste accize, pentru a evita o crestere prea brusca a pretului unui pachet de tigari. si vor mai fi in cursul acestui an si alte cresteri. Asta inseamna ca accizele cresc mai repede decat economia, deci oamenii vor percepe produsul nostru ca fiind din ce in ce mai scump si mai greu de achizitionat. Este o problema pentru noi deoarece, impinse de accize, preturile pachetelor de tigari cresc prea repede si apare o diferenta mare intre Romania si tarile din jur, precum Serbia sau Ucraina, ajungandu-se in situatia in care produse din aceste tari sunt vandute ilicit in Romania. Acest lucru va fi in defavoarea noastra, dar si a Guvernului.
Capital: Care va fi impactul acestor taxe crescute asupra afacerii in acest an?
Paul Ogborn: Ne asteptam sa vedem o incetinire a cresterii in acest an. Ne asteptam, de asemenea, ca unii consumatori sa nu mai urmareasca doar calitatea, ci si pretul, orientandu-se deci catre produse mai ieftine. Cel mai mare impact credem ca il va avea cresterea volumului produselor de contrabanda. Deci, piata legala, pe care activam noi, va scadea. Desi ne vom pastra cota de piata, datorita portofoliului pe care il avem, trebuie sa acceptam ca, in ansamblu, volumul se va diminua.
Capital: La ce va ganditi pentru a compensa interzicerea publicitatii outdoor si in presa scrisa incepand cu 2007?
Paul Ogborn: Vor disparea unele canale de comunicare, insa avem si altele. Nu vedem acest lucru ca fiind o problema, deja comunicam cu clientii nostri prin mai multe canale. In plus, standardele noastre de marketing tind sa fie mai restrictive decat orice alta lege. Ne ferim sa facem unele lucruri pe care noi le simtim ca fiind nu foarte corecte. Publicul nostru tinta este format din adulti fumatori. Ne bazam comunicarea pe cei ce ne sunt deja clienti, care cumpara produsele noastre.
Capital: In Europa de Vest, consumul a scazut considerabil. Va veti concentra de acum inainte asupra Europei de Est?
Paul Ogborn: Nu cred ca putem vorbi de concentrarea atentiei asupra unei anumite zone. Avem unitati de business clar diferentiate si conduse in concordanta cu strategia globala. Deci nu, nu ne concentram dezvoltarea asupra unei anumite zone, avem o strategie clara, de la varful pana la baza companiei, strategie care include dezvoltarea, oriunde ar fi ea.
Capital: Cu toate acestea, ati mutat operatiunile din Marea Britanie in Romania. Nu inseamna ca mizati mai mult pe aceasta parte a continentului?
Paul Ogborn: Da, este vorba de ceea ce se exporta acum in Orientul Mijlociu de la fabrica din Ploiesti, care a fost mutata aici din Marea Britanie. Fabrica se baza pe export, dar producea totul conform standardelor UE. Insa, unele piete pe care exportam nu erau obligate sa respecte aceste reglementari si apareau neconcordante. In plus, costurile erau mari si doar o mica parte din productie era vanduta pe piata locala.
CARTE DE VIZITA
Paul Ogborn (41 ani) a absolvit Universitatea Brunel din Londra.
Rolls Royce a reprezentat inceputul carierei sale, insa in 1989 s-a alaturat echipei BAT. Inainte de a lucra in la sediul central, el a activat in fabricile din Liverpool si Southampton.
Ungaria si Nicaragua au fost primele tari in care a lucrat ca expat, pentru ca in 1994 sa conduca operatiunile fabricii din Moscova timp de patru ani. Au urmat Irlanda si Polonia.
In Germania a petrecut patru ani, aceasta fiind si tara pe care a parasit-o pentru a veni in Romania. “Fiecare tara este diferita, nu am o favorita. Fiecare a contribuit in felul ei la largirea orizonturilor mele”, spune Ogborn.
BAT Romania
Anul fondarii – 1996
Angajati – 647 (la finele lui 2005)
Cifra de afaceri 2005 – 1,5 miliarde de lei, in crestere cu 26% fata de 2004. Accizele platite statului,
in 2005, au fost de peste un miliard
de lei (66% din cifra de afaceri)
Cota de piata – 34,42%
Profit 2005 – 96,9 milioane de lei
Productie – 15 miliarde de tigarete pe an, la fabrica deschisa in 1997
la Ploiesti; 10 – 20% din productie este exportata in tari din sud-estul
Europei si Orientul Mijlociu
Marci principale – Dunhill, Vogue, Kent, Pall Mall, Lucky Strike, Viceroy, Rothmans