de recrutare din lume, Korn Ferry International, ofera o perspectiva unica asupra acestor probleme.
Capital: Cat timp ar trebui sa ramana un director executiv in post?
Paul Reilly: Depinde de companie. Abilitatea managerului de a se transforma pe sine, impreuna cu afacerea, si de a ramane in fruntea plutonului este ceea ce conteaza. Eficienta fiecarui director depinde de abilitatile cerute de companie in momentul respectiv. Firme de diverse dimensiuni au nevoie de oameni cu experiente diferite. Exista, apoi, situatii specifice, asa cum ar fi o restructurare radicala, care necesita anumite abilitati. Cateodata, atunci cand vine vorba despre schimbarea directorilor executivi, acest lucru se intampla doar pentru ca este nevoie de o schimbare. Se spune ca liderii politici primesc prea mult credit atunci cand lucrurile merg bine si sunt judecati exagerat de critic atunci cand lucrurile merg prost. Cred ca acelasi principiu se aplica si pentru sefii de companii.
Capital: Care credeti ca este principala masura a performantelor unui director executiv?
Paul Reilly: Exista o concentrare foarte puternica asupra cifrelor pe termen scurt. Eu as privi spre dinamica pietei si spre dezvoltarea unei strategii pe termen lung. Se pot face foarte multe lucruri pentru imbunatatirea performantei pe termen scurt, dar sunt aceste masuri strategice si sustenabile? Secretul este sa actionezi eficient pe termen scurt, in timp ce dezvolti o strategie pe termen lung si stabilesti niste obiective.
Capital: Se pune prea mult accent pe performanta pe termen scurt?
Paul Reilly: In unele cazuri, piata este cea care cere rezultate pe termen scurt; dar este la fel de adevarat ca, in mod clar, parte din sarcina unui manager este de a livra rezultate pe termen scurt. Nu exista pauze in afaceri, asa ca apare aceasta aplecare exagerata catre viitorul imediat. Ceea ce este important este sa intelegi ca va trebui sa suporti in viitor consecintele actiunilor tale din prezent.
Capital: Credeti ca, in ultimul timp, directorii executivi au fost in mod exagerat criticati si acuzati?
Paul Reilly: Ei bine, cred ca ceea ce putem spune este ca ultimii ani au fost duri cu toti angajatii, dar mai ales cu managerii de varf. Din presa poate reiesi ca oricare manager este un escroc sau un egoist insensibil Au existat o multitudine de articole legate de Enron, Parmalat si alte asemenea cazuri in care conducerea a fost acuzata. Unii lideri au fost glorificati atunci cand nu faceau altceva decat sa „calareasca” pe o piata in crestere. Dar, in acelasi timp, alti manageri acceptau reduceri de salarii si incercau sa se descurce cu inghetarea salariilor angajatilor si cu moralul scazut din companiile lor. Acesti oameni au muncit mai mult in ultimul timp, dar au primit mai putina recunoastere.
Capital: Exista totusi sentimentul ca acesti oameni sunt prea bine platiti.
Paul Reilly: Aceasta idee exista, impreuna cu evidentele care arata o discrepanta in crestere intre veniturile unui lucrator obisnuit si cele ale unui director executiv. Din nou, realitatea este ca veniturile celui din urma s-au diminuat in 2003. Pentru manageri, compensatia trebuie legata de performanta. Dar traim intr-un sistem capitalist. Actionarii n-au avut nimic de obiectat atunci cand erau vremuri bune, cand pietele cresteau. Activismul actionarilor si impunerea unei mai mari transparente sunt, in sine, lucruri bune; dar impactul lor se va diminua pe masura ce situatia economica se imbunatateste. In final, acesti manageri sunt doar niste angajati care au o treaba de facut. In ani ‘90 a existat o perioada cand erau glorificati, dar acele vremuri au trecut. Oamenii se asteapta ca directorii executivi sa fie niste strategi, sa creeze o echipa si sa indeplineasca obiectivele. Cred ca, desi banii sunt un argument puternic, directorii executivi se afla in acele functii pentru ca vor sa schimbe ceva. Chiar daca sunt platiti mai putin, tot vor vrea sa faca lucrul respectiv.
Capital: Chiar exista o piata globala pentru directorii executivi?
Paul Reilly: Exista o tendinta de globalizare, mai ales cand privim catre industriile cu adevarat globale, asa cum sunt serviciile financiare. Lucrurile se schimba. Exista manageri americani la Deutsche Bank, Jim Schiro este director executiv al celei mai mari companii de asigurari din Elvetia, iar Credit Suisse are un manager de top din SUA. Intr-o piata globala, talentul inseamna totul, deci piata globala pentru posturi de conducere evolueaza. Pentru cei care aspira sa se alature acestei evolutii, provocarea sta in a beneficia de o experienta multinationala. Dar cel mai dur lucru pentru acesti oameni este ca au o slujba de 24 de ore: sunt mereu in miscare, intr-un ciclu de lucru care este foarte solicitant.
Capital: Ce schimbari anticipati pe piata de recrutare pentru management de varf?
Paul Reilly: Datele demografice sunt foarte bune pentru noi. Din acest punct de vedere, forta de munca stagneaza sau creste cu rate foarte mici. In acelasi timp, mai multi oameni se vor pensiona: 10% din forta de munca din Statele Unite era la pensie la inceputul deceniului, dar procentajul va creste la 19% pana la sfarsitul perioadei. Ne vom confrunta cu o secatuire a rezervorului de talent managerial. In al doilea rand, ne aflam intr-o faza de crestere economica, iar investitiile sunt, de asemenea, in crestere. In consecinta, cererea de forta de munca va creste. In al treilea rand, exista fenomenul pe care eu il denumesc velocitate. Potrivit unui studiu recent, 58% din managerii executivi planuiesc sa-si schimbe slujba in anul care vine. Nu toti vor face acest lucru, desigur, dar studiul arata ca isi doresc noi orizonturi. Aceasta tendinta se va accentua. Toate cele de mai sus indica o crestere a cererii de directori executivi. Acesta este motivul pentru care am acceptat postul pe care il ocup acum: am simtit ca intru intr-o industrie noua, parasind una care se maturizase deja, cea de consultanta si audit. Exista doar cateva companii de recrutare cu adevarat globale, deci exista o sansa unica.

Carte de vizita
· Paul C. Reilly este director executiv la Korn Ferry, cea mai mare companie de recrutare din lume. Korn Ferry are peste 70 de birouri in 36 de tari.
· Inainte de preluarea conducerii companiei de recrutare, Paul Reilly a fost director executiv la KPMG International, firma de consultanta si audit cu 100.000 de angajati in 156 de tari.