Programat in dupa-amiaza zilei in care va avea loc eclipsa de soare, concertul ar fi trebuit sa constituie o atractie in plus pentru „puhoaiele” de turisti pe care le asteptau cei care s-au ocupat de promovarea evenimentului. Spectacolul nu este finantat de la bugetul de stat, insa castigul pe care il are Romania, din punct de vedere al imaginii si al atragerii turistilor, chiar daca greu de cuantificat, este evident.
Concertul este cel mai scump care a avut loc pana acum in Romania, costurile totala ridicandu-se la 2.400.000 USD. Mihai Constantinescu, directorul Artexim, organizatorul evenimentului, este sceptic in legatura cu rezultatele: „Nu se pune problema obtinerii vreunui profit, ci cat de mari vor fi pierderile. Speram sa fie cat mai mici.” Finantarea se va face prin sponsorizari, publicitate si vanzarea biletelor. Banca Comerciala Romana, sponsorul principal, va acoperi 30% din costurile actiunii. Alti bani au fost obtinuti din drepturile de televizare. Televiziunea Romana a obtinut drepturile exclusive de difuzare a concertului, in urma unui contract-barter prin care a oferit Artexim spatiu publicitar gratuit. Acest spatiu publicitar a fost vandut de Artexim catre diverse firme. Metoda a bagat in pusculita organizatorilor aproximativ 25.000 USD.
S-a vandut doar jumatate din bilete
Nu la fel de bine merg lucrurile cu spatiile publicitare de la locul concertului. In jurul spatiului destinat spectatorilor exista circa 400 de metri patrati pusi la dispozitia firmelor care vor sa-si faca reclama. „Rezultatele sunt foarte slabe. Nici firmele, nici agentiile de publicitate outdoor nu sunt interesate de reclama in aceste spatii. Preturile sunt un pic mai mari, dar foarte bune, avand in vedere importanta si impactul evenimentului” spune Mihai Constantinescu. Si vanzarea biletelor este la fel de descurajanta. Pana in prezent, nu s-au vandut nici macar 50% din biletele de intrare la concert.
Cei care vor sa-l vada pe Pavarotti vor cumpara cele mai scumpe bilete la un spectacol care a avut loc vreodata in Romania. In functie de pozitia fata de scena, biletele au preturi de 200, 150, 70 si 50 de dolari. Comparativ cu preturile la concertele sustinute de Pavarotti in strainatate, cel mai scump bilet din Romania este de doua ori mai ieftin decat cel mai ieftin bilet din exterior. Foarte interesant este faptul ca cel mai bine se vand biletele cu pretul maxim.
Explicatia este simpla. Biletele respective sunt cumparate de firme mari care activeaza in Romania, costurile fiind acoperite din fondurile pentru protocol. Pe locul doi in clasamentul celor mai bine vandute bilete sunt cele in valoare de 50 de dolari. Acestea sunt cumparate de fanii lui Pavarotti, carora bugetul nu le permite un loc mai aproape de scena pe care va canta idolul lor. Domnul Constantinescu ofera o posibila explicatie a cererii reduse de bilete. „A existat o idee de colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Turism.
Este clar ca Pavarotti are foarte multi fani in toata lumea. Un concert sustinut de acesta dupa eclipsa reprezinta un motiv in plus pentru a vizita Romania. La randul sau, Autoritatea Nationala pentru Turism trebuia sa mentioneze si concertul lui Pavarotti in promovarea pe care urma sa o faca eclipsei. Nu s-a realizat asa ceva. Poate si din cauza altor evenimente – mineriade, razboi – afluxul de turisti este mult sub asteptari. In aceste conditii, speranta ramane in melomanul roman”. Directorul Artexim considera ca un alt concert al lui Pavarotti nu va mai avea loc la Bucuresti, din cauza greutatilor de organizare si al pretului foarte mare al unei prestatii a tenorului.
Una dintre cele mai mari probleme a fost obtinerea banilor: „In strainatate, pentru organizarea unui concert, producatorul se duce cu planul de afaceri la o banca si, pe baza acestui plan, primeste un credit pe care-l va returna dupa incasarea banilor din contractele de publicitate si din vanzarea biletelor. In Romania, lucrurile stau altfel; pentru suma pe care am vrut sa o imprumutam, ne-au cerut garantii de trei ori mai mari. Cand Michael Jackson a venit in Romania, in 1992, organizatorul a avut o groaza de facilitati oferite de guvernul roman. Noi nu primim nimic de la stat, in schimb, platim prin taxe si impozite 500.000 de dolari: impozit pe onorariu – 20%, impozit pentru vanzarea de bilete, timbru muzical, drepturi de autor” .
Pavarotti a fost modest. Nu a cerut icre negre sau un lux deosebit. A cerut doar sa fie o anumita curatenie, sa aiba o anumita marca de apa minerala si un onorariu de 1.200.000 de dolari pentru cele doua ore si un sfert de concert. In cei 1.200.000 este inclus transportul, cheltuielile cu personalul care il insoteste pe tenor, sistemul de sonorizare special, onorariile dirijorului Leone Magiera si al sopranei Carmela Remigio, care il vor acompania pe Pavarotti.
Suma nu este astronomica. Pentru concertul sustinut la Paris de cei trei mari tenori, Pavrotti, Placido Domingo si Jose Carreras, s-au cheltuit 14.500.000 USD. S-au obtinut insa si venituri, care au fost de trei ori mai mari decat cheltuielile.
In Piata Constitutiei au inceput deja lucrarile pentru constructia scenei. De aceasta se ocupa firma TV International din Brasov, care a realizat si scena de la festivalul „Cerbul de Aur” din Brasov. Vor fi aduse si scaunele folosite la Cerbul de Aur. Pentru completarea numarului de locuri pana la 22.000 vor mai fi cumparate de la Metro inca 16.000 de scaune de plastic. Artexim a obtinut un discont important de la magazin, iar dupa terminarea concertului, scaunele vor fi revandute.
Hartuiala
pentru invitatii
Organizatorii acuza si piedici puse de diversi „binevoitori” care fac exces de zel. „Dupa actiunea cu Papa, acesta este singurul eveniment pentru care exista autorizatie temporara de constructie. Au venit tot felul de persoane, din toate partile, care ne-au intrebat: „Unde-s documentele? Ce documente? Cum arata?” Cine poate crede ca o asemenea constructie e ilegala? Fiecare vrea sa-si umfle muschii in fata noastra, doar – doar ii scapam o invitatie. Nu avem de ce sa facem asa ceva”, afirma Mihai Constantinescu.
Cert este ca romanii il vor avea pe Pavarotti la Bucuresti. Chiar daca numai cei cu bani vor beneficia de doua ore si un sfert de Pavarotti, toata lumea va avea doua minute si un sfert de eclipsa.