Serviciile privind paza si protectia bunurilor sunt in plina dezvoltare. Pana in prezent, Inspectoratul General al Politiei a autorizat aproximativ 370 de societati de paza. Numarul mare de firme care s-au aruncat in lupta pentru castigarea unei cat mai mari cote din piata arata importanta si necesitatea unui astfel de serviciu. Cei care s-au miscat repede si au investit sume importante in masini, echipamente si mai ales in personal sunt la ora actuala foarte cunoscuti si apreciati. Multe dintre societatile de paza au reusit chiar sa-si deschida filiale in aproape toate marile orase ale tarii. In ultimul timp au inceput sa apara specializari in domeniu.
Astfel, sunt servicii de paza si protectie pentru resedinte, sedii de societati, cladiri si institutii publice (restaurante, hoteluri, ambasade), servicii de insotire si escorta pentru persoane fizice, transport sau tranzit de incarcaturi valoroase (banci, expozitii), servicii de protectie si protocol (conferinte de presa), servicii de ordine la manifestatiile publice (concerte, spectacole, competitii sportive).
Clientii firmelor specializate in protectia si paza bunurilor sunt, in principal, societatile private si persoanele fizice. Conform Legii nr. 18/1996, societatile sunt obligate sa intocmeasca un plan de paza a imobilului in care isi desfasoara activitatea si pe care sa il depuna ulterior la politie. Insa pentru a atrage clientii, firmele specializate se ocupa gratuit de aceasta parte birocratica, intocmind, de comun acord cu clientul, planul de paza.
Sunt si cazuri cand dupa intocmirea planului de paza si a devizului, clientul sa doreasca renuntarea la paza in anumite puncte vulnerabile, pentru a reduce din pret. De exemplu, in loc de cinci agenti cat ar putea rezulta dupa un calcul teoretic, ar dori sa rezolve aceasta problema cu doi sau chiar cu un om. „In astfel de situatii nu ne asumam riscul. Ridicam pretul incercand astfel sa putem asigura lipsa de personal cu echipamente specifice care sunt legate la dispecerat. Toate acestea, vor fi prevazute in contract”, precizeaza Dragos Anton, director la Protguard, filiala Bucuresti.
„Paznicii” despagubesc clientii in caz de furt
Un aspect important al acestui serviciu este garantia. Prin contract societatea de paza se face vinovata de orice paguba materiala suferita de client. Ea trebuie sa despagubeasca atat telefoanele date peste noapte, cat si contravaloarea bunurilor sustrase in tipul unei spargeri, daca agentul a tras un pui de somn sau daca echipamentele tehnice de supraveghere nu au functionat corespunzator.
In functie de obiectivul de pazit, cei interesati pot opta pentru supraveghere permanenta (24 ore) sau pentru paza temporara (8-12 ore, pe timpul noptii). Obiectul de activitate a obiectivului de pazit determina echipamentul din dotare. Daca este vorba de o firma care lucreaza cu bani sau obiecte de valoare (casa de schimb valutar, magazin de bijuterii, casa de amanet), atunci este recomandat sa solicitati ca agentul sau agentii care vor asigura supravegherea imobilului in timpul programului sau dupa sa fie inarmati.
Tarifele practicate de societatile de paza sunt, de regula, negociabile in functie de mai multi factori cum ar fi: tipul serviciului solicitat, complexitatea serviciului de paza oferit – raportat la importanta bunurilor si valorilor protejate, amenintarile existente la adresa agentilor si alti factori de risc, conditiile de efectuare a serviciului, resursele materiale si umane necesare pentru asigurarea serviciului solicitat, durata contractului, localizarea obiectivului si, respectiv, a posturilor.
Pe langa asigurarea serviciilor de supraveghere prin folosirea agentilor, societatile de paza ofera si asistenta pentru achizitionarea, instalarea si intretinerea echipamentelor de paza si securitate (sisteme antiefractie, detectoare de prezenta, detectoare de armament si explozie). Astfel supravegherea poate fi facuta din dispecerate prin monitorizare video pe linie telefonica sau radio a imobilului avut in paza.
Aurelian Buliga