Statisticile privind vanzarile de computere in prima parte a celui de-al doilea semestru al acestui an, precum si prognozele pentru urmatoarele patru luni arata ca cererea ramane scazuta. In aceste conditii, 2003 apare ca un an al sperantei. Pentru 2002, pe plan mondial se estimeaza un nivel al vanzarilor de 31,08 milioane de computere, cu peste 3% mai putin decat prognozele initiale ale companiei de cercetare de piata International Data Corp (IDC). Industria PC-urilor va suferi tot anul acesta nu doar in Statele Unite, ci si in Asia si, mai ales, in Europa. Vestile cele mai proaste vin din partea liderului de piata, nou formatul conglomerat dintre Hewlett-Packard si Compaq Computer. Chiar daca cele doua grupuri detin 15,1% din piata globala a computerelor personale, pe primul semestru al acestui an au raportat o scadere cu 16,2% a nivelului vanzarilor. Simultan, Dell Computer, numarul doi de pe lista cu 14,8% din piata mondiala, a raportat, o crestere a vanzarilor cu 15,5%. Vanzarile globale ale IBM, grupul american ocupand pozitia a treia in topul global al producatorilor de PC-uri, au scazut de asemenea cu 8,8%. IBM a anuntat pentru intreg anul 2002 o reducere cu zece procente a vanzarilor, veniturile de 10,7 miliarde de dolari urmand sa aduca profituri de doar 100 milioane de dolari.
Declinul industriei a dat nastere unui razboi tacit al preturilor purtat intre Dell Computers, Compaq si Hewlett-Packard (HP). Anul trecut, sefii de la Compaq Computer Corp au trimis un fax catre toti dealerii:
ne-am saturat sa ne uitam cum scad cifrele referitoare la vanzari, trebuie sa incetam sa mai pierdem cote de piata in favoarea Dell. De ani buni, „smecherii” de la Dell au folosit cea mai simpla strategie de marketing care le permitea sa atraga tot mai multi clienti si sa castige cote de piata: reducerea preturilor PC-urilor. Pentru un timp, directorii de la Compaq nu au indraznit sa lanseze o strategie asemanatoare, pentru simplul motiv ca le era teama sa nu supere actionarii atunci cand va trebui sa anunte o reducere a profiturilor. Dar din martie 2001, sefii Compaq au hotarat sa treaca peste orice frustrare legata de profituri. Cel putin dintr-un punct de vedere acest lucru a avut efect: la sfarsitul primului trimestru al acestui an, a recastigat o cota importanta din piata, adaugand o jumatate de punct, pana la 26% din piata totala de servere. si asta dupa doi ani de scaderi ale cotei de piata in favoarea Dell. Problemele colaterale nu au intarziat insa sa apara: veniturile grupului din servere si echipamente de stocare s-au redus cu 19%, iar profitul a scazut cu 86%.
Pentru HP si Compaq „vremea spectacolului” este insa de-abia la inceput. IBM a reactionat la randul sau. Toata lumea vorbeste acum despre outscourcing. Indiferent de pretul platit, cele trei grupuri prefera, acum mai mult ca oricand, sa lase la o parte orgoliile nationale si sa apeleze la mana de lucru ieftina de pe piata asiatica. HP, de exemplu, si-a redus semnificativ costurile dupa ce a incredintat companiei taiwaneze Inventec Corp. 35% din productia de servere. IBM a gasit de cuviinta ca cea mai buna solutie de reducere a costurilor o reprezinta concedierea a 1.000 de angajati.
In ciuda acestor decizii manageriale, producatorii de computere mai au multe de facut in privinta imbunatatirii eficientei. Cheltuielile operationale ale HP reprezinta 21% din venituri, duble fata de procentajul de 9,9% al Dell.
De fapt, adevarata cheie a succesului Dell si motivele care permit grupului american sa practice dumpingul pe piata constau in cheltuielile operationale. Costurile imense ale rivalilor vor permite companiei conduse de texanul Michael Dell sa vanda un computer cu minimum doi dolari mai putin. Iar cei 34.800 de angajati care fac ca domnul Dell sa raporteze actionarilor venituri anuale de peste 31 de miliarde de dolari vor putea sa doarma linistiti, fara teama pierderii locului de munca.    

10 milioane de computere au nevoie de upgradare

· Vanzarile de computere din Statele Unite vor creste cu 1,8% anul acesta comparativ cu 2001. Insuficient insa pentru a compensa reducerea cu 2,2% din Europa, Asia si Africa.

· In Europa, cererea din partea clientilor corporatisti a fost cea mai scazuta din ultimii cinci ani, iar clientii individuali au dovedit un apetit mult mai redus pentru investitii in PC-uri. Asteptarile producatorilor sunt acum legate de reinceperea anului scolar.

· Analistii spun ca peste 10 milioane de computere cumparate de companii in preajma sarbatorilor de iarna ale anului 2000 au ajuns la maturitate, iar proprietarii trebuie ori sa le schimbe, ori sa le upgradeze.

· Ofertele de pe piata permit insa mai degraba cumpararea de PC-uri noi. Pe de alta parte, producatorii spera ca politicile masive de reducere a preturilor au facut ca un computer sa nu mai fie
considerat un produs de lux.

· Clasa medie din Europa ar trebui sa sporeasca cu 20% numarul cumparatorilor de noi PC-uri. Cheia succesului in acest domeniu nu mai tine insa doar de inovatie.

· Analistii spun ca doar o minune mai poate aduce raspunsul corect la intrebarea producatorilor: cand se va sfarsi recesiunea ?

Ce se intampla cu producatorii

Compania    Venituri totale    Cota de piata
        (mld. USD)    (%)
Dell Computers    31,7        14,8
Compaq si HP    33        15,1
IBM        10,7        7%
Sursa: IDC