Dracul nu este atit de negru precum l-a vazut PDSR. Exista citiva indicatori pe care noua guvernare nu ii va putea critica: o rezerva valutara importanta si, mai ales, cresterea exporturilor. O crestere care a fost obtinuta, sa nu uitam, pe baza acordarii unei simple facilitati fiscale: reducerea impozitului pe profitul obtinut din export la 5%. Ce ar trebui sa faca noul guvern? Raspunsul este simplu. "Lucrurile sunt clare. Viitorul guvern va trebui sa continue Strategia de integrare europeana",
Dracul nu este atit de negru precum l-a vazut PDSR. Exista citiva indicatori pe care noua guvernare nu ii va putea critica: o rezerva valutara importanta si, mai ales, cresterea exporturilor. O crestere care a fost obtinuta, sa nu uitam, pe baza acordarii unei simple facilitati fiscale: reducerea impozitului pe profitul obtinut din export la 5%.
Ce ar trebui sa faca noul guvern? Raspunsul este simplu. „Lucrurile sunt clare. Viitorul guvern va trebui sa continue Strategia de integrare europeana”, afirma analistul Aurelian Dochia. Marea itrebare este de unde va avea viitorul guvern bani sa-si tina promisiunile? „Daca au promis, trebuie sa gaseasca si sursele de finantare”, spune dl Dochia. Prima sursa ar trebui sa fie finantarea externa. Fondurile de la Uniunea Europeana, Banca Mondiala si Fondul Monetar International vor fi, i continuare, indispensabile unei guvernari care vrea sa creeze locuri de munca. Ceea ce stim, la aceasta ora, din declaratiile reprezentantilor PDSR este ca vor icerca sa renegocieze acordurile cu organismele internationale.
Desigur, PDSR s-ar putea baza si pe banii din tara. Acestia nu pot veni decit fie de la buget, fie din banci, fie din privatizare, fie din emisiune monetara fara acoperire. „Ceea ce a promis PDSR i campanie nu se potriveste cu resursele financiare pe care le va avea la dispozitie”, afirma analistul Costea Munteanu. Bugetul este prins i mijlocul unui cerc vicios. Presiunea asupra cheltuielilor este tot mai mare, iar veniturile se string tot mai greu. Logic ar fi ca noua guvernare sa acorde facilitati investitorilor. Dar, pe termen scurt, acestea ar putea vaduvi bugetul chiar si de putinul de astazi. Atunci nu va mai ramine de facut decit ceea ce guvernul Isarescu a iceput cu timiditate: micsorarea administratiei de stat.
Guvernarea PDSR de pina i anul 1996 a demonstrat ca acest partid stie sa foloseasca bancile i interesul oamenilor de afaceri apropiati, dar si i numele protectiei sociale. Din pacate pentru PDSR, i anul 2001 va avea la dispozitie prea putine societati bancare. CEC si Banca Comerciala Romina vor fi tintele, dar, sa nu uitam, conform acordului de imprumut cu Banca Mondiala, cele doua banci vor trebui privatizate.
Privatizarea ar trebui continuata. Dar punctul forte al PDSR nu a fost niciodata vinzarea marilor itreprinderi: este greu sa faci, i acelasi timp, protectie sociala si privatizare. Deocamdata, PDSR, prin declaratii, pare a fi cazut i ideea gresita ca ar trebui sa ia la puricat, i mod public, privatizarile facute de Fondul Proprietatii de Stat. Daca va face acest lucru nu va reusi decit sa puna pe fuga eventualii investitori.
Daca metodele de mai sus nu vor aduce suficienti bani, PDSR va putea aplica solutia tiparirii de moneda. Ceea ce nu va face decit sa arunce Rominia cu opt ani iapoi.
Dincolo de constringerile sociale, viitorul guvern va avea agatate de git alte doua pietre de moara: serviciul datoriei publice externe i anul 2001 si datoria publica interna. Dar datoria interna s-ar putea sa le sune cunoscut PDSR. in fond, ea provine din gaurile pe care guvernarea PDSR le-a lasat la Banca Agricola si Bancorex.