Deschis pe 29 octombrie, mallul AFI Cotroceni s-ar putea vinde peste un an cu circa 400 milioane de euro.
Cu 380.000 de vizitatori în patru zile, AFI Cotroceni Mega Mall este, cel puţin pentru moment, un succes al dezvoltatorului israelian AFI Europe. Mallul, dezvoltat cu 300 de milioane de euro, din care 243 de milioane credit de la banca germană Deutsche Pfandbriefbank (fostă Hypo RE şi ţinută pe linie de plutire prin credite şi garanţii masive din partea statului german) este închiriat în proporţie de 95% şi aşteaptă venituri lunare de 30 milioane de euro din chirii.
„Traficul este peste aşteptări, dar e cam devreme să facem estimări. Despre potenţialul mallului vom putea vorbi abia când traficul se va stabiliza, probabil undeva între 50.000 şi 60.000 de persoane“, spune Reuven Havar, directorul general al AFI Europe. Contractele cu retailerii prezenţi în noul mall sunt încheiate pe cinci ani, iar chiriilor li se adaugă un procent din vânzări. Deşi e o perioadă mai grea, iar piaţa nu şi-a revenit, vom continua să investim în centre comerciale. Sper ca până la jumătatea anului viitor să începem contrucţia pentru mallul de la Laromet, pentru care am obţinut PUD-ul şi care va necesita 30 de milioane de euro, bani pe care îi căutăm pe la bănci. Noi am băgat deja 20 de milioane în teren, şi cred că nu va fi extrem de greu să găsim suma necesară pentru dezvoltarea proiectului“, îşi dezvăluie planurile Havar.
O eventuală tranzacţie ar fi un nou record
Chiar dacă abia a fost deschis, AFI Cotroceni poate fi tentant pentru investitori în căutarea de proiecte cu potenţial. „AFI Cotroceni se poate vinde şi mâine. Întrebarea care se ridică este legată de măsura în care s-ar putea obţine un return maxim pentru dezvoltator“, susţine Cristian Ustinescu, investment director la DTZ Echinox. În opinia acestuia, valoarea tranzacţiei ar fi mai scăzută în cazul unei vânzări rapide, din cauza riscului mai mare asociat acesteia.
„E vorba de riscul pieţei, legat de concurenţă şi de puterea slabă de cumpărare din prezent, dar şi de riscurile operaţionale, de costuri şi de gradul mediu anual de ocupare. Se mai adaugă sustenabilitatea venitului, ce poate fi afectată de eventualele corecţii ale chiriei“, arată Ustinescu. În opinia acestuia, la o vânzare imediată, suma obţinută ar fi de circa 300 de milioane de euro, dar e puţin probabil, dacă starea actuală de lucruri se menţine, ca dezvoltatorul să fie interesat de actuala cotaţie. După un an, însă, când amănuntele importante într-o tranzacţie (venituri, grad de închiriere, trafic şi plata ratelor aferente creditului) vor fi cunoscute, valoarea de piaţă a AFI Cotroceni s-ar putea ridica la 400 de milioane de euro. De altfel, şi Reuven Havar, care îşi declină răspunderea într-o eventuală tranzacţie, crede că trebuie să mai treacă timp până ce o astfel de afacere s-ar realiza. Practic, dacă AFI Cotroceni ar ajunge să facă obiectul unei tranzacţii, ar putea deveni cea mai scumpă proprietate de pe piaţa internă, peste Upground, vândut anul trecut cu 340 milioane de euro.
30 milioane de euro lunar este valoarea chiriilor încasate de AFi Cotroceni Mega Mall, în condiţiile în care gradul de ocupare ajunge la 100%