Pe ce a cheltuit STB banii bucureștenilor?
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a demarat o campanie de conștientizare sub numele „Închideți Robinetul Risipei”, cerând transparență și responsabilitate în privința cheltuielilor Societății de Transport București (STB).
În cadrul acestei inițiative, FACIAS a solicitat STB informații cu privire la sumele cheltuite pentru modernizarea transportului public, în contextul unor semnale privind starea precară a acestuia.
Răspunsul primit de la STB dezvăluie că în ultimii 5 ani s-au cheltuit aproximativ 13 milioane de euro pentru modernizarea tramvaielor, autobuzelor și troleibuzelor vechi, precum și pentru implementarea unui sistem de informare a călătorilor.
Suma totală alocată pentru îmbunătățirea și modernizarea transportului public în perioada 2018-2023 se ridică la 66.537.956,01 lei, potrivit datelor comunicate de STB.
Conform informațiilor furnizate de STB, aceste fonduri au fost distribuite astfel:
- Modernizare troleibuze ASTRA IRISBUS cu sistem de climatizare în salonul de călători – 13.314.894,78 lei;
- Modernizare autobuze MERCEDES EURO 3 cu sistem de climatizare în salonul de călători – 12.145.735,00 lei;
- Modernizare tramvaie – 32.058.518,42 lei;
- Delimitări amprize linii de tramvai – 4,337.217,62 lei;
- Sistem informare călători despre trasee și timpii estimați de așteptare în stație – 1.088.850,00 lei;
- Refacere cale de rulare și relocare rețea de contact în intersecția dintre Șoseaua Petricani și Șoseaua Fabrica de Glucoză – 1.757,548,76 lei;
- Modernizare peroane linia 41 – 1.835.191,43 lei.
Discrepanțe semnalate de FACIAS la Societatea de Transport București
În același timp, STB raportează încasări de peste 184 de milioane de euro în perioada 2018-2022, provenite din vânzarea titlurilor de călătorie și a abonamentelor.
Cu toate acestea, cetățenii reclamă supraaglomerarea mijloacelor de transport în comun, iar FACIAS semnalează discrepanțe notabile între măsurile raportate de STB pentru reducerea supraaglomerării și realitatea de pe teren. Deși STB afirmă că a crescut parcul de mijloace de transport pentru a evita supraaglomerarea și a reduce timpii de trafic, datele relevă că, în ultimii 5 ani, doar 65 de tramvaie contractate în 2021 și câteva autobuze electrice au intrat în circulație.
FACIAS intenționează să aducă această situație la cunoștința autorităților competente pentru o analiză detaliată a modului în care STB utilizează fondurile publice.
Răspunsul integral al Societății de Transport București la interpelările făcute de fundație pot fi citite mai jos.