În mai puţin de şapte ani, bucureşteanul Radu Apostolescu (31 de ani) a reuşit să construiască o afacere online care a ajuns la o cifră de vânzări de 150 de milioane de euro. Acum, ţinteşte miliardul.
Când a intrat la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti, în 1995, Radu Apostolescu nu îşi imagina că o să devină proprietarul celei mai mari firme de pe internetul românesc. Atunci îşi dorea mult să devină medic. „La Medicină am ajuns din pasiune. Mi-a plăcut foarte mult ca ştiinţă, dar pe măsură ce treceau anii de facultate mi-am dat seama că nu aş putea să o practic niciodată, pentru că este o meserie deprimantă, în special în România“, spune fondatorul eMag.
Dar salvarea a sosit la timp, pentru că în anul trei de facultate a descoperit internetul. A învăţat mai întâi să îşi facă site-uri personale, iar ulterior a lansat o afacere online, myjob.ro. Dezvoltarea acelui site s-a dovedit a fi o experienţă deosebit de importantă, pentru că aşa a învăţat care este comportamentul online al utilizatorilor de internet şi a înţeles ce îşi doresc clienţii. „Deşi cifrele de afaceri obţinute pe vremea aceea erau insignifiante, cei care au fost conectaţi la «facerea lumii online» din România cred că au un avantaj major în prezent. Au învăţat online-ul ca pe limba maternă“, explică tânărul antreprenor.
În acea perioadă urmărea cu mare atenţie, împreună cu partenerul său Bogdan Vlad, noile modele de afaceri care se dezvoltau pe internet în Statele Unite, amazon.com fiind unul dintre ele. Şi, pentru că în România exista numai un magazin online semnificativ, emania.ro, care între timp a şi dispărut, au decis să pornească ei unul. Era spre sfârşitul anului 2001 când cei doi au început cu asamblări de calculatoare şi ceva birotică. „Ca multe afaceri care au confirmat în timp şi contrar manualelor de business, eMag a pornit din mult entuziasm şi foarte puţină planificare, din munca, pasiunea şi ideile câtorva oameni“, spune astăzi Radu Apostolescu.
În timp, portofoliul de produse a crescut şi a fost nevoie să schimbe cinci sedii pentru a face faţă creşterii exponenţiale. În prezent, eMag înseamnă peste 11.000 de tipuri de produse prezentate pe site, un depozit de 3.000 de metri pătraţi, un showroom de 1.500 de metri pătraţi şi 300 de angajaţi.
În ultimii ani, în România au fost lansate peste 1.500 de magazine online, dar niciunul nu a avut un succes comparabil cu al eMag. În opinia lui Apostolescu, greşeala cea mai frecventă pe care o fac antreprenorii din acest domeniu este copierea unor modele de afaceri, concentrarea exclusivă asupra site-ului şi a traficului acestuia, în timp ce neglijează celelalte aspecte ale afacerii. „Noi nu am încercat niciodată să aplicăm o reţetă şi să copiem un model cum ar fi Amazon. Puteam să facem şi asta, dar am fi ajuns o firmă cu zece comenzi pe zi sau poate maximum 100, care a aplicat o reţetă de comerţ pur online“, explică Radu Apostolescu.
Soluţia câştigătoare a fost să-şi creeze propriul model de afaceri, pe care însă l-au schimbat mereu, în funcţie de cerinţele clienţilor şi de evoluţia pieţei. La început, clienţii se aşteptau să aibă un minim contact offline cu magazinul şi aşa au decis că trebuie să introducă un serviciu de confirmare telefonică a fiecărei comenzi, lucru pe care Amazon sau alte afaceri similare din străinătate nu l-au făcut. Ulterior, când numărul clienţilor a început să crească semnificativ, iar unii dintre ei şi-au exprimat dorinţa de a semna un contract sau de a vedea fizic produsele, cei doi întreprinzători au înţeles că este momentul să lanseze primul showroom. Aceste adaptări permanente la cerinţele pieţei autohtone au fost motivul pentru care cifra de afaceri a crescut de la aproximativ 300.000 de euro în 2002, primul an de funcţionare, până la 76,7 milioane de euro anul trecut şi 150 de milioane de euro, estimarea pentru 2008. „Vânzările sunt prevăzute să se dubleze în fiecare an, în perioada următoare“, spune Radu Apostolescu. Păstrând acest ritm, firma va realiza în trei ani o cifră de afaceri de peste un miliard de euro. Există şi planuri concrete care vor conduce la atingerea acestei ţinte. „Vrem să mergem în ţară cu prezenţe fizice, cu showroomuri plasate strategic în oraşele mari, pentru că experienţa ne-a demonstrat că este eficient“, spune Apostolescu. În plus, cel târziu anul viitor vor fi date în folosinţă trei-patru centre logistice în oraşe mari.
Dar, pe lângă extinderea teritorială, eMag mizează şi pe o extindere a gamei de produse pe care le vinde. Cel mai târziu la începutul anului viitor, intenţionează să pună în vânzare în mediul online atât cărţi, cât şi muzică şi filme.
«Ca multe afaceri care au confirmat în timp şi contrar manualelor de business, eMag a pornit la drum cu mult entuziasm şi cu foarte puţină planificare.»
Radu Apostolescu, co-fondator eMag
20% din notebookurile vândute anul trecut în România au fost livrate de eMag. De asemenea, firma a avut o cotă de 10% din piaţa imprimantelor şi de 12% pe segmentul foto-video.