Rar ți-l poți imagina într-un asemenea loc. Sau.. aproape deloc. Poate doar dacă ai mai auzit vorbindu-se despre pasiunile lui, despre locurile pe unde-i place să mai umble când nu gândește strategii de business, despre copilărie și multe alte activități extracurriculare. Omul care se află în spatele celui mai mare magazin online din țară (eMAG), Iulian Stanciu, merge la triatloane cât de des poate. Participant amator. „Pentru fun“. Nu, nu-i niciun dubiu aici că Stanciu a plănuit cap-coadă chiar și această pasiune: fundația prin care este organizat „Fără Asfalt“ (la mare și la munte) este tocmai „Fundația eMAG“.
Să recapitulăm: în data de 15 august 2015, Iulian Stanciu chiar se afla în Cerașu-Slon (Prahova). Și chiar participa la „Triatlon Fără Asfalt la munte“. Cu toate cele trei probe: înot, ciclism și alergare. Împreună cu el, au fost, la intervale diferite, alți 200 de participanți – oameni de afaceri, corporatiști, adolescenți și sportivi profesioniști.
„Noi promovăm triatlonul ca un mod de a petrece timpul liber, altfel decât să stai la televizor. E unul dintre puținele momente în care citadinul modern poate sta cu sine însuși. Dialogul merge către interior“, intervine Tudor Vlad, inițiatorul proiectului „Fără Asfalt“ și președintele Fundației eMAG. Exact! Ca într-o terapie modernă, un joc din acela în care „tu te cauți pe tine în interior“, dar fără a merge la niciun „coach“ de oraș sau, mai pe românește, la psihologul acela de renume sau doar cu nume, care își tot face reclamă prin diverse surse și ți-o spune verde în față că e musai să intri în joc. „Triatlonul devine o metodă de a te (re)echilibra. Te întâlnești puțin cu tine, cu natura care te ajută să îți limpezești gândurile, să îți cureți stările“, continuă Vlad. Și așa, aproape că poți ghici că circa 70% dintre competitori fie conduc un business, fie sunt angajați în multinaționale. Cu o paranteză aici: la triatlonul de la mare (din 30 mai) a participat și Hasan Ali Yardimci, directorul general al Arctic. Procentul nu este unul luat la întâmplare: astfel au fost numărați toți cei înscriși anul acesta, mult mai mulți decât în urmă cu zece ani.
Numărând mai departe și citând un studiu al organizatorilor ”Fără Asfalt”, 76% dintre respondenți consideră că, dacă practici cu regularitate un sport, reușești să te dezvolți pe plan personal și profesional, în timp ce numai 1% spun că nu există nicio legătură între cele două. Tocmai pentru a susține cifrele, Tudor Vlad face o paralelă cu ceea ce pare a fi acest sport din afară: „o activitate sportivă intensă, care îi solicită pe participanți fizic și psihic în timpul competiției“. Doar că lucrurile sunt ceva mai complexe decât par la prima vedere: „triatloniștii devin mult mai organizați și mai determinați să își depășească propriile limite, atât pe plan personal, în competițiile la care participă, cât și în carieră“. Și de aici legătura cu „a fi de succes în business“.
De la amatori la campioni
Fără doar și poate, înainte însă de a fi o activiate pentru amatori, menită să relaxeze mintea celui care trăiește la oraș, triatlonul este un sport ca oricare altul, individual sau de echipă, cu premii și campioni. Ciprian Bălănescu are 30 de ani și îl practică deja de mai mulți ani. Merge peste tot, în România și în străinătate și, astăzi, se poate spune că trăiește din și pentru sport. „Numărul participanților e într-o continuă creștere. În urmă cu 13 ani, când am început eu, erau două-trei curse de triatlon și 20 de participanți la start. Acum avem peste 30 de competiții de triatlon și duatlon în România și în jur de 300 de participanți“, spune acesta, care a câștigat mai multe competiții, de-a lungul timpului. Și, nu încape îndoială, dacă vrei să faci performanță, pui deoparte, anual, cel puțin 20.000 de euro. Este suma minimă de care ai nevoie pentru tot ce înseamnă echipament, nutriție, cantonamente și deplasări. Efortul chiar merită, în contextul în care și premiile sunt pe măsură la competițiile internaționale: „la campionatul european poți să ai 7.000 de euro pentru primul loc“, este îndreptățit să o spună Ciprian Bălănescu.
În România, sunt câteva astfel de competiții pe an, cele mai cunoscute fiind „Fără Asfalt“ (la mare și la munte) și Challenge Mamaia. „Triatlonul nu este încă un sport de masă, nu avem încă o vizibilitate atât de mare în România“, mai spune el. Sau, cu alte cuvinte, poate tocmai aici este și secretul celor care îl practică: dintr-o nișă poți câștiga întotdeauna mai mult.